למרות מחסור עולמי בתרופה לקורונה, משרד הבריאות הצליח לאתר בהולנד את הכמות הנחוצה עד סוף תקופת המחסור הצפוייה

ביום חמישי, 2.9.2021, פירסמתי בבוקר ידיעה לפיה בהנהלת משרד הבריאות מכהנים כיום שני בכירים במשרד התקשורת  לשעבר ובהם עו”ד דנה נויפלד המשמשת עתה מ”מ היועמ”ש של המשרד.

באותה ידיעה ציינתי כי בימים האחרונים חתומה עו”ד נויפלד – במסגרת תפקידה החדש במשרד הבריאות – על מספר הודעות של וועדת הפטור המשרדית המאשרת התקשרויות בפטור ממכרז.

בידיעה נפרדת דיווחתי כי בהסתמך על תקנה 3(2) – “התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש, אשר יש להתחיל בביצועה בתוך שני ימי עבודה או פחות, בהיקף ולתקופה המזעריים הנדרשים בנסיבות כאמור”, וועדת הפטור המשרדית של משרד הבריאות בראשות המנכ”ל פרופ’ נחמן אש [ועימו היועמ”שית עו”ד דנה נויפלד וחשב המשרד רו”ח חסן איסמעיל] אישרה (1.9.2021) התקשרות בפטור של מדר הבריאות/משל”ט עם מגן דוד אדום בישראל לצורך ביצוע 10,000 דיגומי קורונה באוקראינה (אומן). היקף ההתקשרות הוא 3,672,027 ₪ לתקופה 1.9.2021-11.9.2021.

מבדיקה נוספת באתר מינהל הרכש הממשלתי הסתבר כי עד 31.8.2021 עו”ד אורי שוורץ היה שותף לוועדת הפטור המשרדית של משרד הבריאות והחל מיום 1.9.2021 הוא הוחלף בידי עו”ד דנה נויפלד.

עו”ד נויפלד היה שותפה להחלטה חדשה נוספת  של וועדת הפטור המשרדית מיום 2.9.2021: פטור ממכרז בהתקשרות לצורך רכישת תרופת ACTEMRA מחברת קיי.אס. קים אינטרנשיונל בע”מ בהולנד [בהיקף 1,471,252 ₪; לפי תקנה 3(13)(א) – תרופות, נסיובים או תרכיבים, שהינם ייחודיים].

בנימוקי וועדת הפטור המשרדית נאמר בין היתר כי “התכשיר ACTEMRA אושר ע”י משרד הבריאות כטיפול בחולי קורונה בינוניים עד קשים, הסובלים מסערת ציטוקינים. התכשיר אושר לשימוש ע”י מנכ”ל משרד הבריאות.

“התכשיר אושר לרכש מרכזי ע”י משרד הבריאות, לטובת בתי-החולים המטפלים בחולי קורונה, והיקף השימוש בו הלך והתרחב, ועמד על עשרות חולים בשבוע, כתלות בגלי התחלואה המשתנים.

“במהלך חודש יוני 2021 קיבלה התרופה אישור חירום של ה- FDA ובהמשך עלתה הצריכה העולמית ב- 400% בתוך תקופה קצרה.

“ביום 17 באוגוסט 2021 הודיעה חברת רוש, יצרנית ובעלת הרישום של התכשיר ACTEMRA על צפי למחסור עולמי בתכשיר, הצפוי להימשך עד סוף שנת 2021”.

לדברי וועדת הפטור, “חשוב לציין כי עם פירסום המחסור העולמי בתרופה ACTEMRA, החל תהליך הצטיידות מהיר של רשויות הבריאות העולמיות ולא ניתן להוציא או לקבל הזמנות של התכשיר שבוצעו זמן רב קודם לכן.

“בסופו של דבר אותרה כמות מצומצמת של ACTEMRA IV, דרך בית מסחר בהולנד. הפריט מיוצר בגרמניה, רשום ומשווק בגרמניה והולנד ובעל כלל מסמכי האיכות הנדרשים. מדובר על כמות שתסופק עד סוף ספטמבר”.

“המלאי יישמר עבור משרד הבריאות לפרק זמן קצר מאוד ולכן יש לפעול במהירות לשיריון המלאי הנדרש לטובת החולים.

“על-מנת לתת מענה מהיר ויעיל, אושר ע”י מנכ”ל משרד הבריאות, רכש הכמות המוערכת עבור תקופת המחסור.

“מדובר בתכשיר ללא חלופות גנריות במדינות מוכרות. פנייה לספקים אחרים לא הצליחה לאתר תכשירים בעלי מסמכים מאושרים המאפשרים לערוב לאיכות ומקוריות התכשיר”.

* על המחסור בתרופה זו דיווחתי בשתי ידיעות אותן ניתן לראות בצורה מרוכזת כאן באתר.