למקרה שלא שמתם לב [בהקשר של NSO Group]

18:05 12.08.2022

קטגוריות: כללי

ביום רביעי, 10 באוגוסט 2022, פורסמה ב’הארץ’ ידיעה שכותרתה: ל- NSO יש 22 לקוחות ב-12 מדינות באיחוד האירופי – והיא לא לבד.

בכותרת המשנה של אותה ידיעה נאמר: חברי ועדת חקירה של הפרלמנט האירופי באו לארץ לחקור את פגסוס, והופתעו לגלות חוזים עם מדינות המוצא שלהם. באירופה יש שוק תוסס של רוגלות: אלה המתחרות הגדולות של  NSO.

הייתה זו ידיעה נרחבת עם מידע רב לגבי פעילות NSO ודומותיה.

בפיסקה הראשונה בה נאמר כי “נציגי ועדת החקירה של הפרלמנט האירופי בנושא רוגלת פגסוס ביקרו באחרונה בישראל ולמדו מאנשי NSO שלחברה יש חוזים פעילים עם 12 מתוך 27 חברות האיחוד. תשובות חברת הסייבר הישראלית לשאלות הוועדה, שהגיעו לידי “הארץ”, מגלות כי החברה פועלת כיום מול 22 ארגוני ביטחון ואכיפה באיחוד“.

בהמשך נאמר כי “[…] נציגי ועדת החקירה של הפרלמנט האירופי בנושא רוגלת פגסוס ביקרו באחרונה בישראל ולמדו מאנשי NSO שלחברה יש חוזים פעילים עם 12 מתוך 27 חברות האיחוד. תשובות חברת הסייבר הישראלית לשאלות הוועדה, שהגיעו לידי “הארץ”, מגלות כי החברה פועלת כיום מול 22 ארגוני ביטחון ואכיפה באיחוד“.

= = = = = = = = = = = =

איני יודע אם הדבר נובע מכך של’הארץ’ יש גם אתר באנגלית אולם לפי גוגל, אתרים רבים בעולם השתמשו במידע זה ופירסמוהו עם קרדיט לעיתון.

= = = = = = = = = = = =

עם כל הכבוד, ובהחלט יש כבוד, אני מבקש להזכירכם כי כבר ב- 25.7.2022 – או, 17 ימים לפני הפרסום ב’הארץ’ – פירסמתי כאן באתר אייטם שכותרתו: ריכוז חדשות בנושא NSO Group הישראלית. באותו אייטם היה גם חלק שעסק בביקורה של המשלחת מאירופה בישראל לגבי פעילות NSO.

כדי לרענן את הזיכרון, להלן מה שפירסמתי יותר משבעויים לפני ‘הארץ’:

משלחת של הפרלמנט האירופי ובה תשעה אנשים ביקרה לאחרונה בישראל במסגרת החקירה אודות פעילות חברת הסייבר ההתקפי NSO Group בקרב מדינות אירופאיות [European Parliament’s Committee of inquiry investigating the use of Pegasus and equivalent surveillance spyware, PEGA]. ועדת החקירה הזו הוקמה בחודש מארס השנה ובחודש יוני הופיע בה נציג משפטי מטעם חברת NSO.

עפ”י דיווחים, אנשי המשלחת נפגשו במהלך שהותם בארץ עם חוקרים ישראלים, עם אנשי זכויות אזרח/זכויות אדם וכן עם נציגי חברת NSO.

עם שובה פירסמה המשלחת הודעה האומרת בין השאר כי מחצית מהמדינות החברות באיחוד האירופי משתמשות בתוכנת Pegasus של NSO Group.

חברת הפרלמנט ההולנדית Sophia IN ‘T VELD אמרה עם חזרת המשלחת מישראל כי “NSO אינה היצרן היחיד אולם בוודאות היא אחד מהגדולים ביותר. היא מכרה רוגלה ל- 14 ממשלות באיחוד האירופי תוך שימוש ברישיונות ייצוא שהוצאו מטעם הממשלה הישראלית”. היא ציינה כי הביקור בישראל “סיפק תובנות חדשות” לרבות בנושא “אי היעילות של ההגנות כנגד ניצול-לרעה”. היא הוסיפה כי “ההצהרות של ראשי החברה הן לחלוטין חסרות תועלת”.

חבר הפרלמנט האירופי Jeroen Lenaers המשמש כיו”ר ועדת PEGA הגדיר את הביקור בישראל כ”מעניין ונושא פרי” ואמר לאחר הביקור כי “עדיין מוקדם לקבוע מסקנות אולם הביקור הזה [בישראל] בוודאי הדגיש את הצורך בניסיונות נוספים ברמה האירופית למנוע ניצול-לרעה של טכנולוגיה כזו בעתיד. שאלות רבות עדיין נותרו פתוחות ויש לחקור אותן עוד”.

לאחר הביקור בישראל, ועדת הבדיקה מתכוונת גם לבקר בפולין ובהונגריה – שתי מדינות לגביהן דווח כי ממשלותיהן השתמשו בתוכנת פגסוס למעקב אחר מותחי ביקורת על השלטונות.

הוועדה צפוייה לפרסם דו”ח סופי לאחר 12 חודשי עבודה.

יצויין כי NSO דיווחה לפרלמנט האירופי כי 12 מדינות מקרב האיחוד האירופי משתמשות כיום בפגסוס. היו הסכמים עם שתי מדינות נוספות אולם שני ההסכמים הללו הסתיימו.

בתוך כך, חברת NSO שלחה לוועדת הבדיקה תשובה כתובה לאלות שהוצגו לה בעבר ע”י הוועדה.

מהמסמך של NSO עולה כי כאמור 12 מדינות מקרב 27 המדינות החברות באיחוד האירופי משתמשות כיום ב- 15 מערכות של פגסוס (מה שאומר כי כמה מדינות קנו יותר ממערכת אחת).

מספר הרשויות במדינות האיחוד האירופי שיש להן גישה למערכות פגסוס עומד על 22.

חברת הפרלמנט האירופי Cornelia Ernst מגרמניה הייתה מאוכזבת מהתשובות שקיבלה המשלחת ואמרה כי אומנם “לראשונה יש לנו נתונים לגבי השימוש בתוכנת פגסוס באיחוד האירופי אך לא יותר מכך. לדבריה, הפגישות עם אנשי אקדמיה ופעילים ישראלים כמו גם עם קורבנות פלסטינים מפעילות פגסוס הניבו יותר תובנות מאשר הדברים שאמרו ראשי NSO.

בשלב זה לא ידועה הרשימה המלאה של המדינות באיחוד האירופי שרכשו את תוכנת פגסוס והשתמשו או שעודן משתמשות בתוכנה גם כיום. המדינות שידוע אליהן ברמה גבוהה של ודאות הן פולין, הונגריה, גרמניה וספרד. כמו כן היו בעבר דיווחים על שימוש בבלגיה ובהולנד.