ללא מתנגדים התקבלה בכנסת ההצעה להעביר את הצעת חוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים (תיקון – פנייה באמצעות מסרון) – לוועדת החינוך

בתמיכה של 24 חברי וחברות כנסת וללא מתנגדים הועברה (12.5.2022) הצעה של חברת הכנסת שירלי פינטו קדוש – הצעת חוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים (תיקון – פנייה באמצעות מסרון). ההצעה תידון בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת.

בדיון אמרה בין היתר ח”כ פינטו: “אני רוצה להתחיל בסיפור אישי: לפני 30 שנה אבא שלי, אדם חירש, היה זקוק להגיע לקבל מידע ושירותים ממס הכנסה. הוא ביטל יום עבודה שלם על מנת להגיע עד למס הכנסה לקבל מידע מסוים לגבי שירות המס שהוא היה זקוק לו, זה הכול. גם שם לא היה נגיש לו. מה אבא שלי עשה? ביטל את יום העבודה, הגיע – ולכל משרד ממשלתי שהיה זקוק לו, הוא היה צריך לבטל ימי עבודה.

“השנה, 2022, עדיין משרדי הממשלה לא נגישים לחירשים ולכבדי שמיעה. היום אדם שומע מתקשר למשרד, מקבל את השירות מהנציג, מברר את הפרטים, מקבל את הטופס שהוא זקוק לו באזור האישי, והוא מנתק. היום אדם חירש לא מקבל שום מידע – לא ממשרד הדתות, לא ממשרד הפנים, לא ממשרד התחבורה, לא משום משרד. היום יש 850,000 איש חירשים וכבדי שמיעה. אחד מתוך עשרה אנשים הוא אדם עם ירידה בשמיעה שמשרדי הממשלה לא נגישים לו.

“הצעת החוק שלי באה להסדיר בצורה פשוטה – במקום שניאלץ לבטל יום עבודה, הם יהיו נגישים בווטסאפ, בהודעת טקסט. משרד הבריאות עשה את זה נפלא בקורונה, וזה היה מבורך וחשוב. אותו דבר גם משרד החוץ עשה את זה עם המלחמה באוקראינה. אז מה הבעיה שכל משרד ממשלתי ינגיש את עצמו בהודעות טקסט?

“הצעת החוק הזאת באה לתקן עוול של שנים על גבי שנים. האזרח הפשוט, אם הוא גר בדימונה, אם הוא גר בערד, אם הוא גר ברחובות, בבני ברק, בירושלים – אותם אזרחים פשוט רוצים תקשורת נגישה עם משרדי הממשלה. זה לא מתקבל על הדעת – מדינת ההייטק, מדינת הסטרט-אפ, לא נגישה בסמ”סים.

“אני רוצה להודות לשרת הכלכלה על התמיכה בהצעת החוק. לשר האוצר על התמיכה בהצעת החוק, ואני מקווה שזה גם יצליח לעבור בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית, על מנת שנוכל להנגיש את המדינה, כי זו זכות בסיסית להנגיש בתקשורת גם בטלפונים וגם באס-אם-אסים”.

בשם הממשלה השיב סגן שרת הכלכלה והתעשייה ח”כ יאיר גולן שאמר כי “בכל פעם שחברת הכנסת פינטו עולה לדוכן, אני מודה שאני מתרגש. אני חושב שהיא הביאה בפנינו הצעת חוק חשובה מאין כמותה. אני רק יכול לומר דבר אחד: לו חברי אילן גילאון, שנפטר מעולמנו למרבה הצער בגיל צעיר, ב-1 במאי, כמה סמלי, והיה נמצא פה כרגע, אני מניח שהוא היה מגיש את הצעת החוק הזאת עם חברת הכנסת פינטו.

“אני באמת חושב שמדינה מתקדמת, מדינה נאורה, יודעת לטפל בכל אזרח ואזרחית בצורה הראויה, הטובה והמוצלחת ביותר, שמאפשרת לכולנו, בלי הבדלי דת, גזע ומין, להשתלב בחברה באופן מועיל ופעיל.

“ומכאן אני אומר כמה דברים קונקרטית להצעת החוק: אני רוצה לומר שאנחנו היום במשרד, בעזרת מערך הדיגיטל הלאומי, מתכוונים לדאוג לכך שכל השירותים יונגשו לכל האזרחים באופן מלא, שוויוני וידידותי למשתמש. אנחנו מעצמת היי-טק, אנחנו יודעים להנגיש הכול לכל אחד. אנו ניתן מענה ברוח הצעת החוק הזאת וגם מעבר לכך באופן המיטבי. ראשת הרשות החדשה, ראשת מערך הדיגיטל, שוקדת על הנושא הזה ממש בימים אלה, והמענה יהיה מהיר ואפקטיבי.

“התיקון המוצע מבקש לחייב גופים ציבוריים שניתן לפנות אליהם באמצעות הטלפון, לאפשר את הפנייה אליהם באמצעות מסרון, וכן את המענה אם הפנייה נעשתה באמצעות מסרון. מהבחינה הזאת, זה לא מסובך מדי, זה אפילו פשוט, ואנחנו מברכים על הצעת החוק הזאת ומתכוונים לקדם אותה במלוא המרץ. תודה רבה, ושוב, תודה למציעה”.