לבנון: שר התקשורת מתחייב להרחיב את הרשת הניידת במדינה בניסיון לשפר את איכות שירותי הסלולר

Boutros Harb שר התקשורת הלבנוני הודיע במסיבת עיתונאים שקיים בביירות ב- 27 באוגוסט 2014 על כוונתו להרחיב את הרשת הניידת במדינה בניסיון לשפר את איכות שירותי הסלולר המסופקים כיום בידי שתי חברות הסלולר בלבנון Alfa ו- touch. בין היתר מתכוון השר להיאבק בתופעת התקנת ציוד בלתי חוקי בידי אזרחים לבנוניים שפוגע בצורה שלילית באיכות שירותי הסלולר.

השר קרא לאזרחים להתקשר במהלך החודש הקרוב למוקד טלפוני ולדווח האם יש להם צורך להחליף קולטני REPEATER בלתי חוקיים לשיפור הקליטה הסלולרית. הוא התחייב שלא ייעשה דבר נגד אותם אזרחים ולא יישאלו שאלות כלשהן בפרק זמן זה.

ביומיים שקדמו למסיבת העיתונאים (25 ו- 26 באוגוסט 2014) נועד השר הלבנוני במשרדו עם משלחות שכללו את ראשי שתי חברות הסלולר וכן מנהלים ומהנדסים טכניים ודן עימם בהתדרדרות שחלה לאחרונה באיכות השיחות.

מוקדם יותר החודש איים השר כי לא יאריך את הרישיונות לשתי חברות הסלולר (הארכות המחודשות שוב ושוב בשנים האחרונות כשההארכה הנוכחית הסתיימה בסוף חודש אוגוסט 2014) אם לא יצליחו לשפר את איכות השיחות שלהן [הערה: ב- 5.9.2014 דווח כי חברת התקשורת Orascom Telecom Media and Technology, OTMT הודיעה שמשרד התקשורת הלבנוני האריך בחודש נוסף – עד תחילת אוקטובר – את הרישיון של החברה-הבת שלה Alfa.

שתי המשלחות הגישו הצעות להפחתת ההפרעות לשיחות והדגישו את הבעיות הגורמות כיום לפגיעה באיכותן. בין היתר הם הצביע על צעדים צבאיים לאורך חופי לבנון ועל מכשירים המצויים בידי כוחות הביטחון שהשימוש בהם פוגע באיכות השיחות.

השר גם הצביע על בעיית אספקת החשמל החריפה בלבנון בשנים האחרונות הפוגעת אף היא בשירותי התקשורת בשל הפסקות החשמל התכופות. לדבריו יהיה צורך להתקין בביירות גנרטורים חדשים כדי לפתור מקצת מבעיות אספקת החשמל.

שר התקשרות ציין עוד כי צעדים ביטחוניים באיזורים מסויימים במדינה מנעו עד כה ממשרדו להתקין אנטנות שידור סלולריות במספר מקומות ויש כוונה לפעול להתקין עוד 150 אנטנות כאלה במהירות. לדבריו חברת התקשורת הלבנונית Ogero תנקוט מספר צעדים טכניים שיסייעו לשתי חברות הסלולר.

עפ”י ההערכות יש כיום קרוב לארבעה מיליון מנויי סלולר במדינה, שיעור חדירה של 90%. מפעילי הסלולר מאמינים כי שיעור החדירה יכול לגדול ל- 150% אם תהיה תחרות חופשית בשוק.

שר התקשורת של לבנון מקווה להשיג תנאים טובים יותר לשוק הסלולר במדינה

Boutros Harb  שר התקשורת של לבנון מקווה להשיג תנאים טובים יותר לשוק הסלולר במדינה. השר מקווה להפוך את שתי רשתות הסלולר שבבעלות המדינה ליעילות יותר וזאת באמצעות בחינה-מחדש של הסכמי מיקור-החוץ של ניהול רשתות הסלולר בידי חברות מהמגזר הפרטי. כך אמר מקור במשרד התקשורת הלבנוני לעיתון Daily Star. לדבריו השר מעוניין לשנות את ההסכמים במטרה להפחית את עלויות הפעלת הרשתות מטעם המדינה וכן שהחברות ישפרו את איכות השירותים וישימו קץ להפרעות הקבועות בשיחות הטלפון. עפ”י ההסכמים הקיימים ממשלת לבנון משלמת לשתי החברות סכום חודשי של 7.5 מיליון דולר לתפעול הרשתות וכן בונוס על כל לקוח חש שהן מצרפות. מומחה טלקום אמר לעיתון הלבנוני כי להערכתו כל אחת משתי החברות הזכייניות מרוויחה 15-16 מיליון דולר לחודש מהכנסות ומבונוסים.

רק בדצמבר 2013 חידש (שוב) שר התקשורת הקודם Nicolas Sehnaoui לתקופה של שלושה חודשים את ההסכמים עם שתי חברות הסלולר במדינה – חברת touch [בבעלות Zain Group] וחברת Alfa [בבעלות Orascom Telecom] – באותם תנאים בהם הן פעלו עד כה. כפי שכבר כתבתי לא אחת כאן באתר, הבעייה במשך זמן רב הייתה אי כינונה של ממשלה חדשה בלבנון והתמשכות התהליך של מכרז חדש לאספקת שירותי סלולר במדינת הארזים.

שתי החברות אומרות כי מספר מנויי הסלולר במדינה מתקרב כיום לארבעה מיליון כשלחברת touch [הפועלת בלבנון מאז 2004] יש 2.1 מיליון מנויים ולחברת Alfa  [הפועלת בלבנון מאז 2009] יש 1.8 מיליון מנויים. שיעור חדירת הסלולר במדינה הוא 92%, אחד משיעורי החדירה הגבוהים ביותר בקרב מדינות האיזור. מקור במשרד התקשורת הלבנוני אמר לעיתון כי חשבונות הסלולר במדינה גבוהים פי עשרה מאשר בצרפת והדבר “אינו מתקבל על הדעת”. ההכנסות לקופת המדינה ממגזר הסלולר מגיעות  ליותר מ- 1 מיליארד דולר בשנה.

מאי 2014: בעקבות איומי שר התקשורת להפסיק שירותי הסלולר במדינה, הוקמה וועדה משותפת למשרד התקשורת ולחברות הסלולר; תפעל לשיפור השירות ללקוחות

בביירות דווח ב- 13 במאי 2014 כי בעקבות איומי Boutros Harb  שר התקשורת להפסיק את שירותי הסלולר בלבנון, הוקמה וועדה משותפת למשרד התקשורת ולשתי חברות הסלולר לשיפור השירות ללקוחות. ההודעה פורסמה לאחר פגישה שנערכה באותו היום בין שר התקשורת הלבנוני לבין נציגי חברת Orascom Telecom Media and Technology Holding, OTMT  [המפעילה את חברת הסלולר הלבנונית Alfa] וחברתZain Group  [המפעילה את חברת הסלולר הלבנונית touch]. שבוע קודם לכן איים שר התקשורת כי יבטל את הרישיונות לשתי החברות אם לא יהיה סיכום בנושא עד ה- 12 במאי 2014 ושירותי הסלולר במדינה לא ישתפרו. הפגישה נערכה יום לאחר מכן – לבקשת החברות. השר אמר כי השירות התדרדר בצורה חריפה מאז חודש פברואר השנה בו החל את תפקידו.

Bader Nasser al-Kharafi סגן נשיא חברת Zain אמר לעיתונאים לאחר הפגישה כי חברתו מספקת שירותים מעולים ללקוחותיה בלבנון אולם לעיתים יש תקלות בשידור הסלולרי באיזורים ההרריים של המדינה. הוא ציין כי החברה מינתה צוות מתמחה מיוחד לפעול לשיפור השירות. נציג חברת Orascom אמר כי הבעיות הטכניות היו במספר מועט של מקרים.

שר התקשורת הלבנוני אמר לעיתונאים כי משרדו יערוך מכרז בינלאומי להפעלת הרשתות הסלולריות.

מאי 2014: שר התקשורת של לבנון האשים את קודמיו שנכשלו לאמץ צעדים מספקים לשיפור מגזר התקשורת במדינה; קיצץ תעריפים האינטרנט והטלפוניה

Boutros Harb  שר התקשורת של לבנון קיים מסיבת עיתונאים בביירות ביום שישי,  23.5.2014, בה הציג רשמית תוכנית לפס-רחב במדינה תוך קיצות תעריפי האינטרנט והגברת המהירויות בשירותי DSL קיימים. לדברי השר התוכנית והתעריפים החדשים ייכנסו לתוקף החל מה- 1 ביולי 2014 (ולא מה- 1 ביוני כפי שפירסמו קודם לכן מקצת מאמצעי התקשורת בלבנון). מאז כניסתו לתפקיד בחודש פברואר האחרון הוא הבטיח לבצע שינויים במגזר התקשורת כדי למשוך השקעות חדשות ללבנון ולקצץ במחירים לטובת הצרכנים. לפני חודש קוצצו מחירי השיחות המקומיות והבינלאומיות בלבנון בעד 50%. מוקדם יותר הודיע משרד התקשורת הלבנוני כי יקיים ביום שישי מסיבת עיתונאים בה יימסרו נתונים מדוייקים לגבי הקיצוץ המתוכנן בתעריפי הטלפוניה והאינטרנט במדינה. המשרד אמר כי במספר עיתונים מודפסים ועיתונים מקוונים התפרסמו בימים האחרונים נתונים שונים בנושא זה, מקצתם שאינם מדוייקים. משרד התקשורת הציע לכלי התקשורת לפרסם רק נתונים הנמסרים ע”י המשרד וזאת כדי “לשמר את הדיוק של המידע המתפרסם בהם”.

Boutros Harb  שר התקשורת של לבנון האשים ב- 19.5.2014 את קודמיו בתפקיד בכך שנכשלו לאמץ צעדים מספקים לשיפור מגזר הטלקום בלבנון

“כשהגעתי למשרד גיליתי כי משרד התקשורת אינו באמת פועל לטובת האזרחים הלבנוניים או לשיפור המגזר”. לדבריו, שרים קודמים במשרד השתמשו במשרד התקשורת בעיקר לטובת היעדים הפוליטיים שלהם. “מקצת מהעובדים פוטרו כיוון שעמדותיהם הפוליטיות לא תאמו את אלה של השר המכהן ולרוע המזל הוחלפו בידי אנשים טובים פחות”. סגנון העבודה שאומץ בימי קודמיו היה בעל השפעה שלילית מאוד על רוח עבודת הצוות בקרב המחלקות השונות של המשרד. פרוייקטים רבים התעכבו בשל היעדר שיתוף פעולה בין מנהלים שונים בתוך משרד התקשורת. “ברור שמדובר בגישה שלילית משום שכספים בהיקף רב מאוד הוצאו על מגזר התקשורת מבלי שהתקבלו בתמורה תוצאות חיוביות”, אמר השר הלבנוני. כך, למשל, ציין כי בשנתיים האחרונות הוציא המשרד 650 מיליון דולר על רשתות ניידות מבלי שהיה שיפור ניכר ובולט באיכות השירות בעקבות זאת. דוגמה אחרת שציין הוא השקעה בהיקף של כ- 100 מיליון דולר על רשת נייחת כשלא כל האזרחים מסוגלים להשיג קו נייח לביתם משום שהדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות ‘קשרים’ במשרד התקשורת הלבנוני. הוא הדגיש כי אחד מצעדיו הראשונים בתחילת כהונתו במשרד היה להפגיש את כל המנהלים ולעודד אותם לעבוד ביחד ובשיתוף פעולה. לדבריו מטרתו הראשונה במשרד הייתה  לדחוק הצידה את כל הנושאים הפוליטיים ולפעול לטובת העם הלבנוני.

ביוזמת השר אישרה הממשלה הצעה לפיה החל מ- 1 ביוני 2014 יחול קיצוץ בתעריפי התקשורת והאינטרנט במדינה. בין השינויים הנוספים: ביטול התשלום החד-פעמי של 33 דולרים עבור הרישום לקו נייח חדש. למעשה מדובר בשלוש הצעות: קיצוץ בתעריפי הטלפוניה הקווית, קיצוץ בתעריפי הטלפוניה הסלולרית [pre-/postpaid] וקיצות בתעריפי האינטרנט. המשרד ערך סקר לגבי השפעת הורדת התעריפים על הכנסות המשרד (ובעקבות כך לקופת המדינה) והממצאים יוגשו בקרוב לממשלה ויפורסמו ברבים. השר מעריך כי תהיה ירידה קלה בהכנסות אולם היא תקוזז בטווח הבינוני והארוך ע”י הגידול במספר המנויים, בתנאי שהממשלה תשדרג את תשתיות התקשורת. השר אמר את הדברים בארוחת צהריים שאורגנה ע”י לשכת המסחר הלבנונית-אמריקנית והשתתפו בה דמויות בולטות ממגזר התקשורת הלבנוני.

יצוין כי מבקרי ההחלטה בממשלת לבנון הביעו דאגה שהקיצוץ יקטין בצורה משמעותית את ההכנסות לטובת קופת האוצר שהתחזיות לגבי מדברו על שיעור גירעון של 11% בתמ”ג. הכנסות הטלקום בלבנון הסתכמו בשנת 2013 ב- 1.43 מיליארד דולר והן מהוות 15% מכלל הכנסות משרד האוצר הלבנוני [שהסתכמו בכ- 9.46 מיליארד דולר].

ממשלת לבנון החליטה ב- 17.5.2014 על קיצוץ בתעריפי הטלפוניה והאינטרנט

בישיבת קבינט שנערכה ב- 17.5.2014 החליטה ממשלת לבנון להקטין את תעריפי הטלפוניה והאינטרנט במדינה. הישיבה נמשכה שש שעות ועסקה בנושאים שונים כולל בעיית הפליטים מסוריה. Gebran Bassil  שר החוץ בממשלת לבנון התנגד לתוכנית הקיצוץ בתחום הסלולר [Bassil היה שר התקשורת בממשלתו של פואד סניורה בתקופה יולי 2008 ועד נובמבר 2009]. הממשלה גם אישרה החלטתו של שר התקשורת Boutros Harb לסיים רישום של קודי IMEI של המכשירים הניידים. כל מכשיר נייד הוא בעל קוד International Mobile Station Equipment Identity ייחודי בו נעשה שימוש ברשתות סלולריות כדי לזהות תקפות מכשירים וניתן להשתמש בו כדי לחסום מכשירים גנובים. שר התקשורת ביטל את הרישום אולם צעד זה נתקל בהתנגדות של היבואנים שטענו כי הדבר יגדיל את הברחות המכשירים ויאפשר שימוש בהם לצרכי טרור. Ali Hasan Khalil שר האוצר הלבנוני התנגד לצעד הזה וטען כי ההשלכות הכלכליות שלו לא נבחנו דיין.

[הערה: הידיעה כוללת גם מידע שהוכן מוקדם יותר השנה אולם לא פורסם עד כה ב”ריד איט נאו”. למרות שעבר זמן מאז הרי שהדברים מספקים רקע למידע הרלבנטי יותר מהחודשים אוגוסט וספטמבר 2014].