לאחר שהורשע במחוזי בעבירות של לקיחת שוחד, בית-הדין למשמעת של עובדי המדינה הרשיע פקיד השמה וייעוץ בלשכת התעסוקה כי הזין את המערכת הממוחשבת בנתונים כוזבים לגבי מבקשי עבודה

16:08 01.09.2023

קטגוריות: משפט

תגים: ,

לאחר שהורשע בבית-המשפט המחוזי בבאר שבע בעבירות של לקיחת שוחד [ת”פ 24643-09-21], בית-הדין למשמעת של עובדי המדינה הרשיע פקיד השמה וייעוץ בלשכת התעסוקה כי הזין את המערכת הממוחשבת בנתונים כוזבים לגבי מבקשי עבודה.

בהכרעת הדין של בית-הדין למשמעת של עובדי המדינה [נציבות שירות המדינה (נש”מ)] נאמר בין היתר [בד”מ 2.23]:

“חוק הביטוח הלאומי התשנ”ה – 1955 קובע תנאים המקנים זכאות של מובטל לקבלת דמי אבטלה ובין יתר התנאים נקבעת זכאותו של מובטל לדמי אבטלה, אם הוא מוכן ומסוגל לעבודה במקצועו, או בכל עבודה אחרת המתאימה ולשכת שירות התעסוקה לא הציעה לו עבודה מתאימה כאמור.

“על מובטל המבקש לקבל דמי אבטלה להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי בצירוף תלושי שכר לצורך הוכחת זכאותו לקבלת דמי אבטלה בהתאם לכושר השתכרותו בתקופה בה היה מועסק.

“בד בבד עם הגשת התביעה כמפורט לעיל, על המובטל (להלן – דורש העבודה) להתייצב בלשכת שירות התעסוקה באזור מגוריו וזאת לשם פתיחת תיק וניתובו לפקיד השמה וייעוץ בלשכת התעסוקה.

“פקיד השמה וייעוץ אמון על הטיפול בדורש העבודה ועורך עמו ראיון ראשוני לצורך איסוף נתונים אודות דורש העבודה והכשרתו, זאת לצורך תיווך בין דורש העבודה לבין מעסיק פוטנציאלי והתאמת עבודה ההולמת את כישוריו והכשרתו של דורש העבודה.

“אם לא עלה בידי פקיד השומה והייעוץ להציע לדורש העבודה עבודה מתאימה, יהא דורש העבודה זכאי לקבלת דמי אבטלה כמפורט בחוק, בכפוף להתייצבותו ביום התייצבות קבוע אשר ייקבע לו על ידי פקיד השמה.

“ביום ההתייצבות הקבוע, נערך לדורש העבודה זיהוי באמצעות הנחת אצבעו במכשיר הביומטרי “ההתייצבומט”, המזהה את דורש העבודה על פי טביעת אצבעו, וזאת לשם חיסכון בזמן המתנה בתור לפקיד השמה אשר יבצע זיהוי.

“במעמד ההתייצבות הנ”ל, ינפיק מכשיר ההתייצבומט פתק אשר ינחה את דורש העבודה לגשת לפקיד השומה לצורך הפנייתו לעבודה מתאימה, או לכל צורך אחר, או פתק אשר ינחה את דורש העבודה ללכת הביתה, באין עבודה מתאימה. זאת, עד למועד ההתייצבות הבא.

“הנאשם הוא עובד ציבור המועסק בלשכת התעסוקה, מאז שנת 1977, ומאז שנת 2006  משמש בתפקיד פקיד השמה ויעוץ בסניף אשדוד.

“במסגרת תפקידו עורך הנאשם רישום ראשוני ופתיחת תיק לדורשי העבודה, אשר מגיעים לראשונה לקבלת טיפול בלשכת התעסוקה, עורך להם ראיון ראשוני הנוגע לכישוריהם ולהשכלתם ומעדכן אותם בדבר יום ההתייצבות אשר נקבע להם בלשכת התעסוקה.

“בחלק מן המקרים, מנתב הנאשם את עניינם של דורשי העבודה לטיפול קבוע של אחד מפקידי השמה והייעוץ המועסקים בסניף אשדוד ובחלק מן המקרים ממשיך טיפול בדורשי העבודה בימי ההתייצבות כפקיד מטפל,  אשר תפקידו, בין היתר, להפנות את דורשי העבודה לעבודה מתאימה, אם נמצאה כזו”.

נאשמת נוספת בכתב האישום שהיה במחוזי ובין השניים “קיימת היכרות קודמת וקשר חברי”. בחודש ינואר 2020 השניים קשרו קשר לביצוע פשע: לקבל כספים ומתנות, כאשר במסגרת הקשר היא תתווך לשוחד – בין הנאשם לבין דורשי העבודה. לבקשתה, ובתמורה לשוחד שיקבל הנאשם, הנאשם יגרום לכך שלא תוצע לדורשי העבודה – עבודה מתאימה במהלך תקופת זכאותם לדמי אבטלה, באופן אשר לפיו דורשי העבודה יהיו זכאים בשל כך לדמי אבטלה שלא כדין.

במסגרת הקשר, השניים תכננו כי היא תעביר לנאשם את פרטיהם של דורשי העבודה אשר יפנו אליה לסיוע, אשר מתוקף תפקידו הוא בעל גישה למערכת הממוחשבת בלשכת התעסוקה. כמו כן תיכננו השניים כי הנאשם “יזין במערכת הממוחשבת נתונים כוזבים בדבר התייצבות דורשי העבודה אצל פקיד מטפל, במקרים בהם דורשי העבודה יגיעו ללשכת התעסוקה במועד ההתייצבות, יזדהו במכשיר ההתייצבומט, אולם כלל לא יתייצבו בדלפק הפקיד המטפל, כפי שיתבקשו בפתק, אלא יעזבו את המקום, וזאת על מנת להימנע מהפנייתם על ידי הפקיד המטפל לעבודה מתאימה”.

בנוסף תיכננו השניים כי “הנאשם יזין במערכת הממוחשבת נתונים כוזבים בדבר אי התאמת דורש עבודה מסוים למעסיק פוטנציאלי, גם במקרים בהם התייצב דורש העבודה בדלפק הפקיד המטפל, כפי שנתבקש בפתק והופנה על ידו לראיון עבודה אצל מעסיק פוטנציאלי וזאת על מנת להימנע מקבלתו של דורש העבודה לעבודה מתאימה”.

“[…] בטרם השלכתם את הפתק, הונחו דורשי העבודה על ידי נטליה לצלם לה באמצעות אפליקציית הוואטסאפ את הפתק באופן שפרטיהם יופיעו בו בבירור. את הפתק הנ”ל היא העבירה לנאשם. בהמשך איתר הנאשם את פרטיהם של דורשי העבודה במערכת הממוחשבת וערך בה רישומים כוזבים בכך שסימן במערכת הממוחשבת הנ”ל כי דורשי העבודה הגיעו ללשכת התעסוקה והתייצבו בפני פקיד מטפל. זאת, למרות שידע כי דורשי העבודה כלל לא התייצבו בפני פקיד מטפל וכל זאת בתמורה לסך של 500 ₪ בעבור כל חודש מתקופת הזכאות”.

“[…] במקרים כמצוין לעיל, בהם הופנו דורשי העבודה לראיון עבודה על ידי פקיד מטפל אחר, סימן הנאשם במערכת הממוחשבת, כי דורשי העבודה אינם מתאימים לעבודה אשר אליה הופנו על ידי הפקיד המטפל וזאת על מנת להימנע מקבלתם של דורשי העבודה לעבודה מתאימה וכל זאת בתמורה לסך של 500 ₪ בעבור כל חודש מתקופת הזכאות”.

“[…] עקב הרישומים הכוזבים הנ”ל, קיבלו דורשי העבודה קצבאות להן לא היו זכאים, אלמלא הרישומים הכוזבים הללו.  עקב הרישומים הכוזבים הנ”ל, נתקבלו מדורשי העבודה כספים ומתנות, כפי שיפורט להלן, בכוונה שהנאשם ייקח שוחד מדורשי העבודה, באמצעות ביצוע פעולות הקשורות בתפקידו”.

ב- 24 הזדמנויות שונות, היא קיבלה כסף מדורשי העבודה על מנת לתת שוחד לנאשם והנאשם, בלפחות 15 הזדמנויות שונות, לקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו.

ביוני 2022 דחה בית-המשפט העליון את ערעורו של הנאשר וקבע כי יחל לרצות את העונש החל מספטמבר 2022 [כאן ו- כאן][“אכן, המערער הוא עובד ציבור זוטר יחסית, ומדובר בהיקפי מתת מצומצמים. עם זאת, לא ניתן להמעיט מחומרת הדברים, וזאת בלשון המעטה”; “[…] נוסיף עוד כי, מחד גיסא, לאף אחד מהמערערים אין עבר פלילי, אך מאידך גיסא אין מדובר במעידה חד פעמית במובן זה שכתב האישום פורס מסכת של מקרים עם ריבוי מעשים”].

בית-הדין למשמעת קבע בין השאר כי “נתנו דעתנו על כך שהנאשם זכה לפיצויי פיטורים מלאים על פי החלטת המשרד (שלא המתין כנדרש בדין לפסיקת בית הדין למשמעת בעניין), אולם לא נתערב בכך לאחר שנתנו משקל לנסיבותיו האישיות ובכללן, הודאתו בעבירות בהזדמנות הראשונה, הבעת צער עליהם ונטילת אחריות, נסיבותיו המשפחתיות והבריאותיות” והחליט לכבד את הסכם הטיעון בנושא [בין היתר: פסילה לצמיתות לשירות המדינה ופסילה לצמיתות לשירות התעסוקה].

הכרעת הדין – כאן; גז”ד – כאן.