לאור השימוש הגובר בחוות דעת ברשת האינטרנט מבקשת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להביא לידיעת הציבור את החשיבות שבאיסור ההטעיה בחוק הגנת הצרכן ביחס לאותן חוות דעת

12:32 26.07.2021

קטגוריות: אינטרנט מסחר אלק'/נייד

לאור השימוש הגובר בחוות דעת ברשת האינטרנט מבקשת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להביא לידיעת הציבור את החשיבות שבאיסור ההטעיה בחוק הגנת הצרכן ביחס לאותן חוות דעת.

לדברי הרשות להגנת הצרכן, חוו”ד על מוצר או שירות שניתנה על ידי ידוען/משפיען רשת נחשבת פרסומת ותהיה חייבת בגילוי הקשר המסחרי בין המשפיען לחברה שהוא מפרסם.

עוד קובעת הרשות כי הצגת חוות דעת מזוייפת מהווה הטעיה, אי הצגת חוו”ד בשל היותה שלילית מהווה הטעיה, הבטחת תמריץ כלשהו בתמורה לחוו”ד חיובית תחשב הטעיה אם הדבר לא הוצג לצרכנים בשקיפות.

לדברי הרשות, “דירוגים, חוות דעת וביקורות באשר למוצר או שירות הפכו לפרמטר תחרותי חשוב בעיקר ברשת האינטרנט. צרכנים רבים מדרגים וכותבים ביקורות לגבי מוצרים ושירותים שנצרכו על ידם. כמו כן, צרכנים רבים מסתמכים על חוות דעת שנכתבו בידי אחרים כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי עסקה.

“יתרה מכך, עוסקים רבים מבינים כיום את עצמתן של חוות הדעת ועושים בהם שימוש לצורך פרסום מוצריהם ושירותיהם.

“סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, אוסר על מעשה ומחדל העלולים להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה.

“בשל השימוש הגובר וההולך בחוות דעת והבנה כי כלים אלו משפיעים על החלטת הצרכן אם להתקשר בעסקה, הרי שקיים פוטנציאל גדול להטעיה. ניתן לומר כי חוות הדעת, תוכנה, עיצובה וכו’, הינם פרט מהותי בעסקה, כגון ביחס למהות ואיכות המוצר או השירות נשוא העסקה. יובהר כי אין מדובר במדיניות חדשה או בנורמות חדשות”.

עו”ד מיכאל אטלן הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן אמר כי “תפקיד הרשות להגן על הצרכן מפיתויים שמובילים אותו לרכישה לא מושכלת. חוות דעת שאינה משקפת כראוי את המוצר, או חלילה מזויפת לחלוטין, עלולה להטעות צרכנים באשר למאפייני המוצר או השירות. לכן חשוב מאוד שלצרכן יוצגו רק חוות דעת אמיתיות, אובייקטיביות ואם שילמו תמורה כלשהי בעבור החוות דעת על הצרכן לדעת זאת. הרשות נותנת השנה עדיפות מיוחדת למסחר המקוון, ונאבקת ברושם השגור והמוטעה לפיו אין דין ואין דיין”.