כנס פורום התחרות בנושא פתרונות לקשיים התחרותיים שנובעים מענקיות האינטרנט

רשות התחרות, בשילוב עם אוניברסיטאות תל אביב וחיפה, ערכה (22.6.2021) כנס בהשתתפות שמונה מהמומחים החשובים בעולם בתחום ההגבלים העסקיים. הכנס התמקד בפיתרונות לקשיים התחרותיים שנובעים  מענקיות האינטרנט.

פרופסור הרברט הובנקאמפ (Herbert Hovenkamp) הציע בדבריו לשנות את צורת הפיקוח על מיזוגים באופן שייאסר על ענקיות הדיגיטל לרכוש תאגידים נוספים אלא אם הן יצליחו להראות שלא נפגעת התחרות מהרכישה.

דבריו אלה קיבלו תמיכה גם מפרופ’ פיונה סקוט מורטון (Fiona Scott Morton)  ומפרופ’ ננסי רוז (Nancy Rose) אשר דיברו לאחריו. מדובר בהצעה לשינוי משמעותי ביחס למצב הנוהג היום בארצות הברית, לפיו אם אחת מרשויות התחרות מבקשת להתנגד למיזוג עליה לפנות לבית משפט ולשכנעו כי יש צורך לחסום את המיזוג.

בהודעה שפירסמה רשות התחרות נאמר עוד כי בכנס נדון גם הצורך בשיתוף פעולה בין רשויות תחרות בעולם, בעיקר הקטנות שבהן, בבואן לאכוף נגד ענקיות האינטרנט. הפרופסורים וויליאם קובצ’יק (William Kovacic) ופרדריק ג’ני (Frederic Jenny) הדגישו בדבריהם את היתרון שבאיחוד כוחות של רשויות בהתמודדות מול ענקיות גלובליות במיוחד על רקע התמשכותם של הליכים משפטיים והמשאבים הרבים הכרוכים עבור כל רשות בביסוס תיק אכיפה באופן עצמאי. שיתוף פעולה, כאמור, מקטין את  הסיכוי להפסקת הפעילות של הפלטפורמה במדינות הפועלות נגדה במקביל.

המשתתפים בכנס גם דנו בחלק מהצעות הרגולציה הנדונות במדינות שונות בעולם במטרה לצמצם את כוחן של ענקיות האינטרנט.

צעד אחד אשר הייתה הסכמה נרחבת בנוגע לאפקטיביות הצפויה ממימושו הוא החלת החובה ל – interoperability (יכולת קישוריות בין פלטפורמות ושיתוף מידע). הצעה זו קיבלה דגש בדבריו של פרופ’ הובנקאמפ ונתמכה ע”י פרופסור קארל שפירו (Carl Shapiro) פרופ’ ננסי רוס (Nancy Rose) ופרופ’ פיונה סקוט מורטון.

החלת חובה זו תאפשר, למשל, משלוח הודעות בין משתמשים בתוכנות מסרים מידיים שונות כשם שהיום ניתן לקיים שיחות טלפון בין משתמשים של רשתות טלפון שונות. מימוש צעד זה אומנם כרוך במורכבות טכנית, אבל הוא יקל על פלטפורמות חדשות לצבור משתמשים גם כאשר הן פועלות במקביל לפלטפורמות ותיקות מרובות-משתמשים.

יצויין כי זו הפעם השנייה בה נערך על-ידי רשות התחרות, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת חיפה כנס בנושא האתגרים בתחום ההגבלים העסקיים. כנס קודם נערך ביוני 2019. הכנס זוכה להשתתפות של בכירי התחום בעולם, אשר משתמשים בכנס לצורך קיום שיח על אתגרי השעה בתחום.