כחלק מהלחימה בטרור: גרמניה תדרוש הצגת תעודה מזהה בעת רכישת כרטיס סים

כחלק מהלחימה בטרור צפוייה גרמניה לדרוש בקרוב הצגת תעודה מזהה [תעודת זהות לאזרחים גרמנים, דרכונים לאזרחים זרים או מסמכי זהות זמניים המונפקים בגרמניה למהגרים ולפליטים]  בעת רכישת כרטיס SIM למכשירי Pre-paid [או מה שמכונה גם pay-as-you-go SIM].  זאת במסגרת חוק אנטי-טרור חדש.

יצויין כי מדובר בצעד הנקוט כבר בספרד ובאיטליה ואולם במקביל באוסטריה החליטו להמשיך לשמור על אנונימיות הצרכנים.

על כך הוחלט ע”י שרים חברי הקבינט ביום רביעי 1.6.2016.שר הפנים הגרמני Thomas de Maizière אמר בתום הדיון כי כיום ניתן לרכוש כרטיס סים כשהצרכן מזדהה בשם דונלד דאק. עד כה נדרשו הרוכשים רק לומר את שמם, כתובתם ותאריך הלידה, מה שהיה פתח לאפשרות למסירת מידע כוזב.

“ידע הוא עוצמה ואנו רוצים להיאבק בארגוני טרור מתוך עמדת עוצמה”, אמר שר הפנים הגרמני במסיבת עיתונאים בתום ישיבת הקבינט.

כאמור, באוסטריה החליטו להמשיך לשמור על אנונימיות ופרטיות הצרכנים, לפי דיווח בעיתון  Der Standard.

יצויין כי מרכז המחקר והמידע (ממ”מ) של הכנסת פירסם לאחרונה מסמך שנכתב ע”י אהוד בקר וכותרתו: הסדרה וזיהוי של קווים אנונימיים בתוכניות סלולר של תשלום מראש (Pre-Paid) בישראל  ובמדינות נבחרות.

“מסמך זה נכתב לבקשת חבר הכנסת אחמד טיבי, ונסקרת בו הסדרת השימוש בקווי טלפון סלולריים שזהות המנוי עליהם אינה ידועה לחברת הסלולר (אפשר לכנות קווים אלו קווים אנונימיים או קווים שאינם רשומים או מזוהים). במסמך זה קווים אלו יכונו קווים אנונימיים, וקבלת בעלות עליהם – מינוי לקו אנונימי. כפי שמוצג בהמשך, תוכניות המינויים היחידות בישראל העונות על הגדרה זו הן תוכניות ולכן המסמך מתמקד בתוכניות אלו”, נאמר בתחילת המסמך.

“במסמך עולים בין היתר הממצאים שלהלן:

כיום לא חלות בישראל הגבלות על קניית מינוי בתשלום מראש ללא הזדהות. לפי נציג משרד התקשורת, המשרד אינו מקיים הסדרה של קווי סלולר אנונימיים או של זיהוי המשתמשים במינויים בתשלום מראש, והשירות תואר כמותר וחוקי” )להבדיל ממנוי שמשלם את החשבון בדיעבד, ונדרש להזדהות ולתת אמצעי תשלום). כך עפ”י מכתב של שחר שיליאן  מנהל תחום רישוי כללי במשרד התקשורת מיום 3.3.2016 לממ”מ [ההדגשה – במקור בדו”ח של הכנסת].

“יצויין כי גם כשאדם רוכש כרטיס SIM של קו בתשלום חד-פעמי מראש הוא עדיין נחשב ‘מנוי’  של חברת  הסלולר,  היות שברישיון ההפעלה של חברות הסלולר מנוי מוגדר כמי שקשור להחברה לצורך שירותי תקשורת.

“אין למשרד התקשורת נתונים על מספר המינויים בתשלום מראש, אף שלפי תנאי הרישיון של חברות הסלולר, עליהן להמציא למשרד דו”חות שנתיים עם נתונים אלו.

“עם זאת, לפי ה- OECD, בשנת 2013 היו  כ 26%- ממינויי הסלולר בישראל בתשלום מראש (שיעורם הממוצע ב- OECD היה כ- 38%). מנתונים שהתקבלו מחלק מחברות הסלולר עולה כי יש ביניהן הבדלים גדולים בשיעור המינויים בתשלום מראש.

“הטיעון הבולט שעלה בכמה מדינות בעד זיהוי המשתמשים במינויים בתשלום מראש הוא שזיהוי כזה יסייע במאבק בפשיעה ובטרור. טענה זו לא הוּכחה או הופרכה באופן מכריע במחקר, ובמדינה אחת )מקסיקו) הונהגה מדיניות רישום ולאחר מכן דווח בה על עלייה בפשיעה.