כוונת התקשרות: המדינה נערכת לקביעת מנגנוני התמלוגים שהמדינה תדרוש במסגרת זיכיון ים המלח החדש (החל משנת 2030)

16:20 15.03.2023

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים:

המדינה נערכת לקביעת מנגנוני התמלוגים שהמדינה תדרוש במסגרת זיכיון ים המלח החדש (החל משנת 2030). לצורך כך מבקשת המדינה (באמצעות משרד האוצר/מטה החשב הכללי) להתקשר בפטור ממכרז עם חברת אי.אר.סי.ג’י – קבוצת מחקר וייעוץ כלכלי בע”מ [פרופ’ אשר בלס].

עדי בסון ישר מנהלת תחום בכירה משרדים כלכליים כותבת בבקשת ההתקשרות כי “השירות המבוקש מחולק לשני עניינים:

+ המשך ליווי וטיפול בנושא התמלוגים אותם מקבלת המדינה מחברת ICL [לשעבר, כימיקלים לישראל] במסגרת זיכיון ים המלח הקיים, ובהתאם למנגנונים שנקבעו בבוררות שהתנהלה מול החברה בין השנים 2011-2019.

+ לקיחת חלק בצוות לקביעת מנגנוני התמלוגים שהמדינה תדרוש במסגרת זיכיון ים המלח החדש (החל משנת 2030) בהתבסס על הידע שנצבר ליועץ במהלך 12 שנות הייעוץ למדינה וליווי בבוררות.

“יודגש כי היועץ לא יוביל את הפעילות הכלכלית לעניין הזיכיון החדש, אלא יהווה גורם מסייע בעזרת הידע הקיים שלו בתחום, וזאת בהיקף מצומצם בתחום התמלוגים בלבד. היועץ יועסק רק בעניינים בהם יש לו יתרון ידע וערך מוסף בדיונים לטובת הזיכיון החדש, ורק כאשר היועצים הכלכליים והחשבונאיים האחרים לא ידעו לתת מענה.

“פרופ’ בלס מלווה את המדינה מאז שנת 2010 בכל תהליך הבוררות שהתקיים מול חברת ICL בנושא תשלומי התמלוגים למדינה, מכוח חוק זיכיון ים המלח. פרופ’ בלס היווה גורם משמעותי מאוד בבוררות התמלוגים אשר נמשכה משנת 2010 ועד לשנת 2019, וסייע למדינה במיצוי זכויותיה והיווה נדבך משמעותי מאוד בהליך הבוררות ובתוצאותיו הטובות למדינה.

“פרופ’ בלס צבר ידע רחב וניסיון רב בתחום התמלוגים, דבר אשר יכול להביא ליתרון משמעותי למדינה במיצוי זכויותיה במסגרת הזיכיון החדש, וכן עד לתום תקופת הזיכיון הנוכחי.

“בבוררות בין היתר נקבע כי ישנה אפשרות לצדדים, לפתוח את התמלוגים לחישוב מחדש, כוונה שאנחנו בוחנים בימים אלו, ולכן אשר בלס הוא הספק היחיד שמכיר את כל הנתונים ויכול לתת ייעוץ. ניסיון להכניס ספק אחר בשלב זה מעלה סיכון לטעויות, יעלה כסף רב למדינה ויאריך את התהליך עד כדי כך שייתכן שיהפוך אותו ללא ישים.

“לעניין הזיכיון החדש, כאמור פרופ’ בלס ייתן בעניין זה שירות יעוץ מצומצם, לא יוביל את הפעילות הכלכלית, אלא יסייע בעזרת הידע הקיים שלו בתחום, בתחום התמלוגים בלבד, ורק במקרה שהיועצים הכלכליים והחשבונאיים האחרים לא ידעו לתת מענה הולם”.