כוונת התקשרות בפטור של משרד התשתיות עם סייברג’ים לצורך אימון בזירת הסייבר; “המשרד מקים מעבדה לאומית למערכות בקרה וסייבר אשר תאפשר בעתיד גם אימונים/ניסויים/הדרכות/מחקרים על מע’ בקרה תעשייתיות פיזיות. היא תהיה פעילה מסחרית ב- Q1 2022 ובתחילה תתמקד בביצוע מחקרים והדמיות של תקיפות סייבר על מערכות בקרה”

הגוף המפרסם: משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים/מערך חירום, ביטחון מידע וסייבר

תקנה: 3 (29)

שם הספק: סייברג’ים (Cybergym)

מהות ההתקשרות: אימון בזירת הסייבר

התחלת ההתקשרות: 15 בספטמבר 2021; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2021

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: תמיר שניידרמן ראש מערך חירום, ביטחון מידע וסייבר במשרד התשתיות כותב בין היתר בבקשה שלו כי “סייברג’ים היא החברה המקימה ומתפעלת זירת אימון סייבר (בשיתוף פעולה עם חברת החשמל לישראל) למערכות בקרה תעשייתית, מערכות ייצור חשמל, מערכות הולכת חשמל, מערכות הובלת מים וכיוצא בזה.

“יחידת הסייבר המגזרית במשרד מנחה ומפקחת בשיגרה על עשרות מתקנים פרטיים בתחום החשמל, הגז ומשק המים להגנה בסייבר ובחירום, ומסייעת למתקנים להתמודד עם אירועי סייבר.

“היחידה מבצעת אימון והדרכות סייבר שנתיות כחלק משמירה על כשירות מבצעית והעשרה של כוח האדם, אנליסטים והבקרה בייסר.

“זירת לחימת הסייבר המקצועית של סייברג’ים מספקת מערך איומים ייחודי מסוגו בתחום ה- IT עם התמחות ייחודית בעולם ה- OT [המערכות התפעוליות ברשת הבקרה של מתקני הייצור], בו חווים המתאמנים התקפות סייבר אמיתיות ומוחשיות כנגד המערכות הקיימות בארגון, וכך לומדים הלכה למעשה כיצד לזהות, לנטר ולהתגונן בפועל מפני אירועי סייבר.

“היחידה מבקשת לצאת לאימון ייעודי מבוסס מערכות בקרה תעשייתיות [ICS] בתחום החשמל והסייבר, במתחם האימונים הייחודי של חברת סייברג’ים.

“האימון כולל שלושה ימי אימון נבנו והותאמו ליכולות הגבוהות של אנשי היחידה. הוא כולל יום היערכות וסקירה על כלי תקיפה ותחקור אשר ילוו את המתאמנים בתרחישי האימון, ויומיים נוספים עבור הרצת תרחישי תקיפה בסביבה מדמה תשתיות חשמל, סיכום ותובנות.

“נכון להיום אין זירת אימון נוספת או דומה, המשלבת מערכות בקרה תעשייתיות פיזיות המדמות מתקני ייצור והולכת חשמל ומכוונות למשק האנרגיה, כמו גם יכולות תקיפה, סימולציה ותחקור אירועי סייבר ייעודיים לעולם הבקרה”.

“החיבור של חברת סייברג’ים עם חח”י מביא את הניסיון והעוצמה של חברת החשמל להרים ולתמוך בסביבה תפעולית אוטונומית עליה מתבצעות תקיפות סייבר ומערך אימונים ייחודי”.

“המשרד מקים בימים אלו מעבדה לאומית למערכות בקרה וסייבר אשר תאפשר בעתיד גם אימונים/ניסויים/הדרכות/מחקרים על מערכות בקרה תעשייתיות פיזיות. המעבדה בשלבי הקמה ותהיה פעילה מסחרית ברבע הראשון של שנת 2022, אך לא תוכל בשלב הראשון להציע שירות אימונים. המעבדה הלאומית תתמקד בשלב הראשון בביצוע מחקרים והדמיות של תקיפות סייבר על מערכות בקרה”.

* אתר Read IT Now, כבר בשנת 2013, היה האתר הראשון בארץ לדווח על חברת סייברג’ים ועל תחילת דרכה המשותפת עם חברת החשמל בישראל בתחום אבטחת הסייבר.