כוונת התקשרות בפטור ממכרז של משרד המשפטים עם מכון התקנים: הצבת תקנים ישראליים בתחום הנגישות באתר נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

הגוף המפרסם: משרד המשפטים/ נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

תקנה: 3 (29)

שם הספק: מכון התקנים הישראלי

מהות ההתקשרות: הצבת תקנים ישראליים בתחום הנגישות באתר נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: עינב בר נס, מפקח ארצי על נגישות מבנים, תשתיות וסביבה (מתו”ס), נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים כותב בבקשת ההתקשרות כי בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פרק ובו דרישות להנגשת המרחב הציבורי לאנשים עם מוגבלות. בחוק זה בסעיף 19 – פרסום מידע לציבור, יש קביעה כי הנציבות תפרסם מידע לציבור על החובות והזכויות לפי פרק זה. את הפרק מלוות תקנות רבות המפנות לאופן הביצוע המפורט בתקנים הישראליים.

כחלק מפעילותנו להטמעת דרישות הנגישות, והפיכתן למציאות בפועל על בסיס התקנים והתקנות יש צורך לפרסם באתר את התקנים. התקנות שלנו מפנות את הביצוע לתקנים אילו ולכן אנו רואים בהם השלמה לחקיקה שלנו.

זהו כלי עבודה לעובדי הנציבות, למורשי נגישות, לסטודנטים , למשרדי ממשלה, לחייבים ולמתכננים ובכלל.

יש תקנות בהן מצויין כי עותק מהתקנים יהיה במשרד הנציב לשימוש הציבור, או הפנייה מאתר הנציבות לאתר מכון התקנים מבדיקות שערכנו לא תמיד ניתן לצפות באתר המכון בכל החומר הנדרש, ויש חדשות לפרקים תקלות רבות ולמשל מאתר משרד המשפטים אין יכולת לצפות בהם.

בחוק התקנים פרק ג’: עיבוד והכרזה על תקן רשמי מצויין בסעיף 6 (א)  המכון , והוא בלבד, רשאי לקבוע מיפרט או כללים טכניים של תהליך עבודה, לרבות הגדרות טכניות כתקן ישראלי. המכון יפרסם כל תקן בדרך הנראית לו.

בעידן העבודה הממוחשב-דיגיטלי היום  נוכח הצורך בשימוש בידע זה להנגשה, הדרך להנגישו לציבור היא לרוכשו ולפרסמו באתר הנציבות.

בתקנות הנגישות מצויין כי בהעדר גישה לתקנים –  לא יהיה תוקף לתקנות. לפיכך חובתנו לדאוג שהמידע יהיה זמין.

מדובר בספק יחיד היכול לתת את השירות, ההתקשרות עימו המשכית מזה למעלה מעשור.