כוונה של רת”א להתקשר בפטור ממכרז עם רפאל מערכות לחימה לצורך מחקר בנושא סיכונים למטוסים כתוצאה מירי רקטות על ישראל

פורסמה כוונה של משרד התחבורה/רשות התעופה האזרחית (רת”א) להתקשר בפטור ממכרז עם רפאל מערכות לחימה לצורך מחקר בנושא סיכונים למטוסים כתוצאה מירי רקטות על ישראל.

בהודעה על כוונת ההתקשרות עליה חתום ליבי משה בהט, מנהל מחלקת תשתיות אוויריות ברת”א נאמר כי “רשות התעופה האזרחית אחראית על בטיחות הטיסה במדינת ישראל.

“בעת קונפליקט ביטחוני, מנהל רת”א מקבל מידע רב מחיל האוויר באשר לאיומים ולתרחיש הצפוי, באיזורים בהם פועלת תעופה אזרחית, באוויר וגם על הקרקע (במנחתים ובדות התעופה).

“מנהל רת”א אחראי לקבל את ההחלטות המתאימות לשמירת רמת בטיחות מקובלת – הסטת תנועה, שינוי נתיבים או אף הספקה מוחלטת של התעופה האווירית והתנועה הקרקעית (של מטוסים).

“תעופה אזרחית מבוססת על מידע מדוייק – הערכת הסיכון באופו מתמטי/ממוכן, ככל שניתן. “בעולם תוכן זה (תעופה באיזור סיכון טילים/רקטות) יש גוף אחד שיכול לספק את המידע המבוקש לנו באופן זה – המרכז למחקרים צבאיים (מחצ”ב) המשוייך לרפאל (חברה ממשלתית). שה הגוף היחיד שעובד בנושא זה על חק”ב (חקר ביצועים) חיל האוויר, ומסוגל לנתח לעומק את מודלי הסיכון השונים, להשליך אותם באופן מקצועי על תבניות פעולה של התעופה האזרחית ולייצר סט כללים שימושיים שיסייעו למנהל רת”א לממש את תפקידו לניהול תעופה אזרחית בעיתות משבר.

“מטבע הדברים, חיל האוויר אחראי על ההגנה מפני ירי טילים על מדינת ישראל ולכן השת”פ עם חיל האוויר הינו תנאי מחייב לביצוע איכותי של עבודה מסוג זה.

“לאחר בירור עם גורמי חק”ב בחה”א, אין גוף אחר שעובד בנושאים אלו עם חק”ב חה”א ולכן אין ספק אחר המתאים להתקשרות זו”.