בכירי עו”ד בנורבגיה יוצאים בחריפות נגד הצע”ח ממשלתית חדשה המיועדת להתמודד עם קורונה; תגבר על כל החוקים הקיימים ותעניק לממשלה סמכויות חירום עצומות חסרות-תקדים

14:47 20.03.2020

קטגוריות: משפט

תגים: , ,

אתמול (חמישי, 19.3.2020) לפני הצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: ישראל לא לבד: בכירי עו”ד בנורבגיה יוצאים בחריפות נגד הצעת חוק ממשלתית חדשה, זמנית, המיועדת להתמודד עם נושא קורונה; תגבר על כל חוקי המדינה הקיימים ותעניק לממשלה סמכויות חירום עצומות חסרות-תקדים.

הצעת החוק הוצגה בישיבה מיוחדת שהתקיימה ביום רביעי (18.3.2020) בלילה בראשותו של המלך הרלד החמישי (Herald V). היא אמורה להתגבר על כל חוקי המדינה הקיימים להוציא את החוקה ותחיקה בנושאי זכויות אדם ותוקפה יפוג אוטומטית (אם תתקבל) ב- 31 בדצמבר השנה.

בין עורכי הדין בקבוצה זו נמנה גם Geir Lippestad , עורך דינו של Anders Behring Breivik שביצע התקפת דמים רצחנית בנורבגיה בשנת 2011. בראיון בטלביזיה הנורבגית, עורך הדין כינה את הצעת החוק כ”טירוף”.

החוקר הבכיר Morten Walløe Tvedt במכון Fridtjof Nansen Institute עלול לסלול את הדרך למדינה אוטוריטרית. גם Hans Petter Graver מ- University of Oslo  הביע בראיון התנגדות חריפה לחוק המוצע.

Terje Einarsen פרופסור למשפטים מ- University of Bergen אמר בראיון לעיתון Dagbladet כי כניסתו של חוק כזה לתוקף ללא דיון ציבורי היא “מאוד לא דמוקרטית”.

הוא גינה את מפלגת הלייבור שבאופוזיציה על כך שהיא במו”מ מאחורי דלתיים סגורות זה מספר ימים עם הממשלה לגבי חוק זה. יצויין כי ממשלת נורבגיה מקווה כי ביום ראשון הקרוב יאושר החוק.

“זה מצב יוצא מגדר הרגיל בו אנו חייבים לפעול במהירות”, אמרה ראש ממשלת נורבגיה Erna Solberg  במסיבת עיתונאים ביום רביעי.

יחד עם זאת, הפרלמנט הנורבגי יכול להתערב בכל עת ולהציג שאלות לממשלה לגבי כל אחד מצעדי החירום אם שליש מחברי הבית יתנגדו להם. “הדבר יבטיח שהדברים יעבדו. אין המדובר בהרחבת סמכויות הממשלה לתחומים חדשים”, אמרה אֶרְנַה סוּלְבֶּרְג.