ירידה של 1.8%(-) במספר מנויי חברת הסלולר הסורית MTN Syria ברבע הראשון של 2014

החברה-האם של חברת הסלולר הסורית MTN Syria דיווחה על ירידה של 1.8%(-) במספר מנויי ברבע הראשון של 2014. בסוף חודש מארס 2014 היו לחברה 5.723 מיליון מנויי סלולר.

החברה מוסיפה לפעול בתנאים בעייתיים במדינה שסועת הקרבות כשבין הבעיות שהיא ניצבת בפניהן גם הפסקות באספקת החשמל ואספקה בלתי מספקת של דלק.

הכנסות הדאטה של החברה גדלו בשיעור של 133% ברבע הראשון של 2014 לעומת הרבע הראשון של 2013.

ההכנסה הממוצעת למשתמש במונחים של מטבע מקומי גדלה בשיעור של 6.1% לעומת הרבע הקודם, הרבע הרביעי של 2013. בין היתר הדבר נגרם בשל העלאת התעריפים ללקוחות.

יחד עם זאת, קבוצת התקשורת MTN Group  הודיעה ב- 8 באוגוסט 2014 כי למרות המלחמה הממושכת בסוריה היא מתכוונת להמשיך בתוכניותיה לרכש רישיון סלולר בסוריה לתקופה של 20 שנה.

החברה מקווה לשלם סכום ראשוני של 120.7-167.7 מיליון דולר כדי להעביר את ההסכם הנוכחי שלה [בשיטת Build, Operate and Transfer – BOT] לרישיון תפעולי מלא. הסכומים הללו משתווים לנתח שהיא משלמת כיום לממשלת סוריה מכלל הכנסות החברה  במסגרת הסכם ה- BOT.

החברה מקווה לסיים את הפעילות להשגת הרישיון עד סוף השנה הנוכחית.

החברה-הבת MTN Syria הוקמה בשנת 2007 והיא אחת משתי חברות הסלולר במדינה. יש לה כיום כ- 5.7 מיליון מנויים.

ראש ממשלת סוריה Wael Halqi  אמר לאחרונה כי כ- 40% מתשתית הסלולר בסוריה נפגעה במהלך הקרבות במדינה במה שכינה “התקפות חוזרות ונשנות של קבוצות טרור חמושות”.

לדבריו הממשלה הסורית נחרצת בהחלטתה להכניס מפעיל סלולר שלישי להגברת התחרותיות  בשוק הסלולר במדינה. היא תנסה להסתייע “במדינות ידידותיות” לצורך כך.

יחד עם זאת ממשלת סוריה תמשיך לסייע לשתי החברות שכבר פועלות במדינה:  שתי החברות הן MTN בבעלות דרום אפריקנית וחברת Syriatel שבבעלותו של Rami Makhlouf בן דודו של הנשיא בשאר אסד.

ארגון האומות המאוחדות מעריך כי אחת לכל 15 שניות הופך אזרח סורי לפליט שנאלץ לעזוב את ביתו בשל הקרבות הקשים במדינה; אחד מכל שמונה סורים ברח מארצו מאז תחילת העימות במדינה במארס 2011. כיום יש 3 מיליון פליטים מסוריה (מיליון מהם רק בשנה האחרונה). עוד 6.5 מיליון איש נעקרו מבתיהם ונאלצו לנדוד למקומות אחרים בסוריה עצמה. בשל מצבם של הפליטים הוכרז מוקדם יותר השנה על פעילות של חברת התקשורתEricsson , של Refugees United ושל חברות סלולר במזרח התיכון לקשר-מחדש בין בני משפחות בקרב הפליטים מסוריה שברחו למדינות שכנות.

מדובר בעיקר ביותר מ- 800,000 פליטים סוריים המצויים כיום בירדן ובעיראק. המטרה היא להאיץ רישום ותיעוד כל הפליטים הסוריים במדינות אלה לרבות יישומות נייד חינמי, שיחות חינמיות ושירות הודעות מסרוני טקסט SMS חינמי. פרוייקט זה המעתיק הצלחה קודמת של פרוייקטים דומים באפריקה: בקניה, ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ובסומליה.

אריקסון היא השותף הטכנולוגי של הפרוייקט והיא מסייעת לפתח ולתחזק את הפלטפורמה הניידת ומספקת שירותי תמיכה טכנית ואינטגרציה לרשתות הסלולר בירדן ובעיראק.