ייצוגית (בהיקף קבוצתי של 25 מיליון ש”ח) נגד מפתחת האפליקציה ME בה הוצמד כינוי גנאי לפרילנסר של פרטנר תקשורת [למרות שאינו משתמש כלל ביישומון]; הדבר פוגע בו לטענתו מבחינת פרנסה

17:20 20.09.2021

קטגוריות: משפט

תגים:

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה ב- 14.9.2021 תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת אנ. אף. או. פיתוח מערכות תוכנה [NFO Software Development Ltd] מאשדוד. היקף התביעה הקבוצתי הוא 25 מיליון ₪.

התובע בתיק זה הוא נתנאל מנגיסטו, “בחור צעיר, רווק, בן 28 שנים, ממוצא אתיופי, בעל מכשיר סלולרי, עובד לפרנסתו כפרילנסר בחברת פרטנר תקשורת כמתקין חבילות תקשורת ובהן אינטרנט ו/או טלביזיה ו/או טלפון”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “תביעה זו והבקשה לאשרה כייצוגית נולדה עקב פגיעה חמורה בפרטיות ושמירת מידע במאגר בניגוד לדין באופן בוטה של מיליוני משתמשי טלפונים סלולריים בהם מותקנות מערכות ההפעלה של Apple או של Android ו/או של משתמשי טלפונים נייחים.

“הפגיעה הינה עקב פעילות אפליקציית ME כאשר נפגעה הם אלו שכלל לא הורידו והתקינו את האפליקציה בטלפונים הסלולריים ו/או הנייחים אשר בבעלותם ולא נתנו הסכמתם להיכלל במאגר המידע”.

לדברי כתב התביעה, למרות שלא נתנו הסכמה להיכלל במאגר המידע של הנתבעת, “הרי שבניגוד לסעיף 11 לחוק הגנת הפרטיות, פרטיהם נמצאים אגורים, לרבות כינויים שונים ומשונים שניתנו להם ע”י מי ממשתמשי האפליקציה וכל זאת ללא ידיעתם ו/או הסכמתם.

“מלבד העובדה כי לא נתנו את הסכמתם להיכלל בשמם האמיתי ו/או בכינויים כלשהם והכללתם בו מהווה פגיעה בפרטיותם, הרי שהפעלת האפליקציה ללא כל מנגנון הגנה משמעותי, באופן המאפשר, בין היתר, הוצאת לשון רעתם, מהווה רשלנות ורשלנות זו איפשרה את הפגיעה בשמו הטוב של התובע ושל יתר חברי הקבוצה”.

בהמשך כתב התביעה נאמר כי התובע – לצורך עבודתו כפרילנסר של חברת פרטנר תקשורת – “ניסה באמצעות פירסום מודעת דרושים, לאתר עובדים שיעבדו תחתיו כמתקינים בשכר, אולם לשווא.

הנתבעת, הפעילה משנת 2014, מציגה עצמה כבעלת כ- 5 מיליון הורדות במכשירי אנדרואיד וזמינה בתשע שפות, היא בעלת ‘ME, האפליקציה היחידה בעולם המאפשרת לכם לדעת איך חבריכם שמרו אתכם באנשי הקשר ומי שמר אתכם ואיך’.

“האפליקציה מנהלת מאגר מידע. במאגר זה נשמר, בין היתר, מידע שמועלה ע”י המשתמשים באפליקציה, לרבות אך לא רק, טלפון, תמונה והאופן בו צדדים שלישיים מציינים את שם המשתמש באפליקציה או מי שאינו משתמש באפליקציה”.

“כאמור, התובע לא נתן הסכמתו להיכלל המאגר המידע של הנתבעת ועד לאחרונה, לא ידע כי פרטיו שמורים במאגר המידע אצל הנתבעת וכי הוא מכונה בכינויי גנאי. הנתבעת, בניגוד לדין, שומרת את פרטיו (כינויו ומספר הטלפון שלו) ולמעלה מכך, אינה מסננת את התכנים הפוגעניים נגדו.

“במסגרת עבודתו, התובע מקבל כל יום רשימה של כשמונה אנשים שונים מטעם חברת פרטנר אליהם נדרש להתקשר טרם הגעתו אליהם. התובע שם לב כי הלקוחות אליהם הוא מגיע לאחר שהתקשר אליהם, מתייחסים אליו בחשדנות, בזלזול ומביעים חוסר אמון בעבודתו.

“לאחרונה פירסם התובע כ- 20 מודעות ‘דרושים’ עם מספר הטלפון שלו ובהן הציע שכר עבודה אטרקטיבי למתקין בסך של כ- 18,000 ₪ לחודש. לדאבונו הרב של התובע, המודעה לא נשאה פרי ולא נערכה אליו כל פנייה.

“נראה כי הסבר הגיוני לכך הוא – הכינוי בו מכונה התובע באפליקציית ME כאשר מחפשים מי עומד מאחורי המספר והרי מי ירה לעבוד עם ‘חאפר מאשקלון’.”

“הכינוי ‘חאפר מאשקלון’ לא רק שהוא מבזה, מוציא לשון רעתו אלא פוגע בפרנסתו ובמציאת בת זוג פוטנציאלית”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד אורי קינן.