ישראל מסייעת לנשים מאויימות בדרגה חמורה לעבור לגור במדינות באירופה כפיתרון הגנה ולהתחיל בחיים חדשים

14:15 08.03.2023

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים: ,

מדינת ישראל מסייעת מזה מספר שנים לנשים ישראליות המצויות באלימות חמורה להיקלט ולבנות חיים חדשים מחוץ לגבולות המדינה, בשתי מדינות אירופאיות לפחות. זאת לאחר שמשטרת ישראל אישרה בכל אחד מהמקרים כי מדובר באיום חמור כדי כך שאם כל אחת מהנשים הללו תמשיך להתגורר בארץ, הדבר עלול להסתיים ברצח שלהן. הדבר נעשה בשיתוף פעולה מלא עם גורמים שונים באותן המדינות [ויודגש: מבחירה שלי, איני מפרסם את שמות המדינות, לאור רגישויות אפשרויות בהקשר זה].

כך עולה מהתקשרות-המשך של משרד הרווחה והביטחון החברתי שפורסמה ב- 22 במארס 2023 באתר מינהל הרכש הממשלתי (משרד האוצר) ונוגעת למקרה ספציפי של אשה שעברה בגפה למדינה האירופאית בשנת 2019 מרצונה החופשי והיא משתפת פעולה בצורה מלאה עם ההליך.

לא ידוע לי כמה נשים ישראליות נכללו בתוכנית זו באירופה במהלך השנים האחרונות.

באחד המסמכים [מתוך צרור של 44 דפים המתפרסמים באינטרנט] משנת 2019 נאמר כי “[…] מדובר באזרחית מדינת ישראל שעברה שני ניסיונות רצח, ככל הנראה בגין השתתפות בהפגנה על זכויותיהן של נשים ערביות, וכן בקשר זוגי לאחר גירושיה. היא גרושה עם ילדה בת 9 ובקשה טוב עם הגרוש. עם זאת, הוא לא מסכים שהילדה תעבור למדינה אחרת ועל כן הילדה תישאר איתו כאן בהחלטה משותפת של בני הזוג“.

עפ”י המסמך הרשמי מאותה מדינה נאמר כי “After 5 years as a refugee in XXX, she will be able to apply for a Permanent Residence Permit “.

= = = = = = = = = = = = = = =

באחד המסמכים [מתוך צרור של 44 דפים המתפרסמים באינטרנט], מסמך רשמי של השירותים החברתיים מאותה מדינה מיום 23.5.2022, מתפרסם שמה המלא של אותה אזרחית ישראלית.

הייתכן שאין אחד/אחת במשרד הרווחה אשר שם/שמה לב לעובדה זו בפרסום המצוי עד רגע זה באינטרנט?!

= = = = = = = = = = = = = = =

אקדים ואומר: ב- 23 בפברואר 2023 בשעה 08:08 שלחתי מייל אל דובר משרד הרווחה ובו כתבתי: “מבקש לדעת האם אתם בטוחים שכדאי היה לפרסם פומבית את הפטור הזה?” [המייל שמור אצלי]. עד רגע זה – של פרסום הידיעה הזאת באתר שלי – לא הגיבו מדוברות משרד הרווחה על המייל הזה וגם הנוסח המלא של הפטור נשאר חשוף וגלוי באינטרנט.

וזה מאוד מעניין כיוון שב- 8.3.2020 [היום לפני שלוש שנים בדיוק] בשעת בוקר מוקדמת פירסמתי באתר זה ידיעה לגבי התקשרות דומה, הנוגעת למדינה אחרת באירופה. כבר בשעה 09:08 נשלח אליי מייל מדובר המשרד בו נאמר בין היתר כי “[…] ככל הנראה קרתה אצלנו תקלה שזה בכלל התפרסם. מדובר בפרטים סודיים שחשיפתם עלולה להציב נשים בסכנה. בכל לשון של בקשה – הסר את הפרסום הזה”.

כיבדתי את הבקשה. אם זכרוני אינו מטעה אותי, זו הייתה הפעם היחידה בכל ההיסטוריה של 24 השנים בהן מתפרסם Read IT Now שהסרתי ידיעה מלאה לאחר שכבר העליתי אותה לאתר [היו מקרים שמחקתי פרטים מסויימים בידיעות וזאת לפי בקשות שהגיעו אליי אולם הידיעות נשארו להתפרסם באתר].

לפיכך לא ברור לי מדוע הפעם, לדעת אנשי משרד הרווחה, כבר מדובר במקרה שניתן לפרסם את מירב הפרטים הקשורים אליו.

יתרה מכך: בין המסמכים שמפרסם עתה המשרד, נמצא מייל של חשב בחשבות המשרד מ- 10.7.2019 בו הוא כותב כי “בזמנו כתבתי על זה. אין טעם בפרסום הן בגלל הנסיבות – העברה ל[אותה מדינה] – והן בגלל הסודיות הנדרשת שלא יזהו וידעו לאן היא מועברת”.

זאת ועוד: במסמך אחר של בכירה במשרד מיום 29.6.2022 נתבקש אישור התקשרות המשך ו”[…] הימנעות מפרסום במנו”ף/נעמ”ה על-מנת להגן על האשה ועל נשים אחרות שיעברו ל[אותה מדינה ספציפית] בעתיד”.

= = = = = = = = = = = = = = =

במקרה הפעם נאמר בין היתר בנימוקי ההתקשרות [ויודגש כי הדברים מובאים כמעט כלשונם, בשינויי עריכה קלים שלי] כי “מדובר בהתקשרות בפטור ממכרז עם [גם הגורם במדינת היעד; השמטתי] לתוכנית יישוב מחדש ב[שם המדינה האירופית; השמטתי] בנושא פיתרון הגנה על נשים באלימות חמורה.

“בתוכנית משותפת עם המינהל לשירותים חברתיים ואישיים, אנו מסייעים לנשים שנקלעות למציאות של אלימות חמורה ואיום מתמשך על חייהן לצאת מהארץ ולבנות חיים חדשים במדינה אחרת. בכל אחד מהמקרים הללו, משטרת ישראל מאשרת שהאיום הוא חמור כדי כך, ששהייה מתמשכת בגבולות הארץ תסתיים ברצח אותה אישה. תהליך כולל קבלת אשרת שהייה לטווח ארוך – תושבות או אזרחות ויצירת מעטפת קליטה כלכלית ופסיכו-סוציאלית שהינה במימון המשרד. היא ניתנת ע”י ארגון רווחה מקומי, במדינה הקולטת.

“[כאן] מדובר במקרה עם פרופיל של חיסיון גבוה לטובת הגנה על אזרחית מדינת ישראל שעברה שני ניסיונות רצח ולאחר תהליך ממשלת [המדינה האירופית הספציפית] אישרה את בקשתה לאשרה הומניטרית. האישה תעבור לשם  לבד, ותתחיל חיים חדשים על ידי תהליך קליטה מדורגת בהתאם לנהלים המקומיים.

“בעת הפנייה התחייב המשרד בפני הגורמים באותה המדינה על תמיכה כלכלית וסיוע להתאקלמות הגברת שם. נושא המעטפת ימומן מכספי המשרד ןמועבר לארגון באותה המדינה.

“[…] היות ומדובר בהתקשרות לצורך הגנה על אישה, הוועדה אישרה התקשרות בפטור ממכרז ללא פרסום באתר האינטרנט, לפי הוראה לתקנה 3א(ג) לתח”מ.

“כעת, מבקש הגורם המקצועי, הארכת התקשרות, ללא עלות נוספת, היות והתקציב המקורי, לא נוצל במלואו. בהתאם לדברי הגורם המקצועי מיום 29.06.2022, אחרי הערכה ודיונים רבים עם הארגון והצוות המלווה, התקבלה הסכמה משותפת ביחד עם האישה, שיש צורך בהמשך הליווי וסיוע ע”י מעטפת טיפולית, לתקופה של שנתיים וזאת בשל הצורך לספק לה את הצרכים הנדרשים בשלבי התפתחותה, התקדמותה וקליטתה בחברה באותה המדינה”.

= = = = = = = = = = = = = = =

ועוד הערה אחת לנושא זה: עתה, בעת ההכנה של ידיעה זו, בדקתי שוב את אתר מינהל הרכש הממשלתי ומצאתי שם את הפטור הקודם בעניין זה מ- 17 ביולי 2019. אלא שאז אכן היו זהירים יותר ופירסמו פומבית לגבי ‘מהות ההתקשרות’ רק את העובדה ש”התקשרות בפטור ממכרז עם [שם הגוף במדינה האירופית; השמטתי]  תוכנית יישוב מחדש ב[שם המדינה, השמטתי] בנושא פתרון הגנה על נשים באלימות חמורה”. בנימוקים למתן הפטור נאמר אז בשנת 2019: “טעון אישור ועדת הפטור המשרדית מאחר ומדובר בהתקשרות בפטור ממכרז ללא פרסום”.

= = = = = = = = = = = = = = =