ייצוגית נגד iDigital בגין הטעייה לכאורה של צרכנים: הבטיחה להם – טרם שרכשו ממנה מכשירי iPhone 14, במסגרת “מכירה מוקדמת” – שיקבלו ראשונים [“הראשונים בישראל”] את המכשיר מתוך המלאי הראשון שיגיע אליה; עד כה הם טרם קיבלו את המכשיר

08:58 21.11.2022

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל משפט

תגים: ,

לבית-המשפט המחוזי בת”א הוגשה (20.11.2022) תביעה, ולצידה בקשה להכירה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן, נגד רשת חנויות איידיגיטל סטור: “עניינה של תובענה זו הוא בכך שהמשיבה הטעתה את המבקש ואת חברי הקבוצה האחרים בכך שהבטיחה להם טרם שרכשו ממנה במסגרת ‘מכירה מוקדמת’, מכשיר מסוג iPhone 14 של חברת Apple על תתי דגמיו, כי הם יקבלו את המכשיר ראשונים מתוך מלאי המכשירים הראשון שיגיע למשיבה ואף הבטיחה כי הם יהיו ‘הראשונים בישראל’ שיקבלו את המכשיר”; “עניינה של בקשת האישור בכך שהמשיבה היטעתה את הציבור מתוך כוונה ‘ללכוד לקוחות’.”

חברת איידיגיטל הוקמה בשנת 2008 ועוסקת בין היתר בשיווק מוצרים המיוצרים ע”י חברת אפל [Apple Premium Reseller] והמיובאים לישראל באמצעות החברה-האם של איידיגיטל, אייקון גרופ.

התובע בתיק זה הוא לב ארי ששון, “אזרח ישראלי אשר רכש מהמשיבה מכשיר סלולרי [מכשיר iPhone 14 Pro Max 512GB Deep Purple] במכירה המוקדמת בתאריך ה- 16 בספטמבר 2022 לצורך שימושו שעיקרו שימוש ביתי או משפחתי כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן. המבקש הינו חובב טכנולוגיה אשר היה מעוניין להיות בין הראשונים שיקבל לידיו את המכשיר מסוג אייפון. צורך זה התממשק עם הצורך הדחוף ברכישת מכשיר חדש עקב כך שהמכשיר הסלולרי הנייד בו עשה המבקש שימוש ערב הרכישה, הפך לתקול, דבר אשר היקשה עליו עד מאוד את השימוש במכשיר.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “[…] הבטחותיה אלה של המשיבה, אשר מתהדרת בהיותה ‘משווקת הפרימיום היחידה בישראל’ של מוצרי חברת אפל, התבררו כהבטחות כוזבות ומטעות, וזאת משום שהמשיבה בחרה למסור את מלאי המכשירים הראשון שהגיע לידיה – לידי רוכשים אחרים, במסגרת אירוע מאוחר יותר אשר כונה על-ידה ‘הלילה הלבן’ [שהתקיים ב- 21.9.2022 במתחם שרונה בתל אביב], חלף מסירת המכשירים לחברי הקבוצה כלפיהם התחייבה המשיבה, ואשר עודם ממתינים, זה קרוב לחודשיים, לקבלת המכשירים המובטחים. במקביל לכך, ובאותו הזמן, משווקות אחרות של המכשיר בישראל, אשר אף הן ערכו ‘מכירה מוקדמת’, מסרו לידי לקוחותיהן מכשירים מהסוג האמור מספר ימים לאחר רכישתם, זאת לפני קרוב  לחודשיים.

לדברי כתב התביעה, “ביום 7.9.2022 השיקה ענקית הטכנולוגיה, חברת Apple העולמית, דגם חדש של מכשיר הדגל הטלפוני שלה אייפון, אשר נקרא על-ידה iPhone 14, על כל תתי דגמיו. מספר ימים לאחר מכן, החל מיום 13.9.2022 יצאה המשיבה בפרסומים נרחבים על גבי המרשתת, במסגרתם הוצע ללקוחותיה להיות ‘הראשונים בישראל עם iPhone 14’.”

“[…] בפועל, המכשירים הראשונים במלאי המשיבה נמכרו במסגרת אירוע ‘לילה לבן’ שערכה המשיבה ב- 21.9.2022 ואילו הרוכשים במכירה המוקדמת טרם קיבלו את מכשיריהם, נכון למועד הגשת בקשה זו. יודגש כי חברות אחרות, שאף הן יצאו בתאריכים אלו במכירה מוקדמת, מסרו את המכשירים לידי לקוחותיהן החל מיום 22.9.2022”.

אותם לקוחות שרכשו מהנתבעת את המכשיר במכירה המוקדמת ובהם התובע, “[…] נאלצו לצפות בעיניים כלות איך המכשירים, אשר היו מיועדים לרוכשים במכירה המוקדמת, נמכרים ללקוחות אחרים ומאז ועד ליום זה – כחודשיים לאחר הרכישה במסגרת ‘הרכישה המוקדמת’, טרם קיבלו את המכשיר לידיהם”.

התובע מציין בכתב התביעה כי אין לו היכולת לדעת את המספר המדוייק של מכשירים שנמכרו, “אך מפרסומים בתקשורת אשר סיקרה את האירוע, ומהתמונות אשר פורסמו בתקשורת ואשר הראו תורים ארוכים מאוד של לקוחות שהמתינו בכניסה למתחם, התובע למד כי מדובר במכירה של אלפי מכשירים“.

התובע מוסיף ואומר כי פניותיו הרבות אל הנתבעת מאז הרכישה ועד היום נענו כי ‘מועד האספקה אינו ידוע’.

בסעיף 40 בכתב התביעה מופיעים הדברים הבאים: “פגיעה זו אינה רק במבקש אלא בכלל לקוחות המבקשת, כפי שניתן לראות ממאות תגובות נזעמות בפייסבוק של החברה. חשוב לציין כי תגובות נזעמות רבות אשר היו בעבר בפייסבוק של החברה – ‘יד נעלמה’ מחקה אותן”.

התביעה הוגשה באמצעות עוה”ד יונתן פלדמן ואוריאל שטרן.

הערה: כל ההדגשות בידיעה זו מופיעות כך במסמך המקורי.