ייצוגית נגד Google ו- WhatsApp: שתי החברות כרתו לכאורה הסכם סודי שהעניק לגוגל גישה למיליארדי הודעות של משתמשי ווטסאפ כשהם מבצעים גיבוי של ההודעות באמצעות שירות הענן גוגל דרייב

15:58 19.03.2021

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל משפט

תגים: , , ,

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה (18.3.2021) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Google העולמית (באמצעות חברת גוגל ישראל) ונגד חברת WhatsApp. לטענת התביעה, שתי החברות כרתו לכאורה הסכם סודי שהעניק לגוגל גישה למיליארדי הודעות של משתמשי ווטסאפ כשהם מבצעים גיבוי של ההודעות באמצעות שירות הענן גוגל דרייב [Google Drive].

הקבוצה בשמה מוגשת התביעה היא “כל מי שהוא אזרח או תושב ישראל ובבעלותו מכשיר שמותקנת בו מערכת ההפעלה Android (לרבות טלפון סלולרי, טבלט, מחשב, שעון או כל מכשיר אחר), המשתמש באפליקציית ווטסאפ, ואשר גיבה את התוכן שנוצר במסגרת שימושו באפליקציה לרבות הודעות ומדיה ב’גוגל דרייב’ במהלך 7 השנים האחרונות”.

התובע בתיק זה הוא יניב גרנות, בעל מכשיר סלולרי מסוג Huawei P10 Plus בעל מערכת הפעלה אנדרואיד. “המבקש הסתמך במשך כל השנים על מצגיהן והתחייבויותיהן של המשיבות כלפיו ביחס לשמירת פרטיותו ונפגע באופן אישי מההפרות”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של בקשת אישור זו הוא בהתנהלות חמורה ומטרידה ביותר של ענקית הטכנולוגיה הגדולה בעולם, חברת גוגל, וחברת ווטסאפ הנמצאת בבעלותה של ענקית אחרת – חברת פייסבוק העולמית [מאז שנת 2014]”.

חברת ווטסאפ מפעילה את אפליקציית המסרים הנושאת את שמה ואשר מיליוני ישראלים מנויים על שירותיה. “במשך השנים ווטסאפ יצרה מצגים ברורים וחד-משמעית לפיהם היא שומרת ‘באדיקות’ על פרטיותם וכי תכני ההודעות שלהם ‘מוצפנים’ מקצה עד קצה וכי רק להם תהיה גישה לתוכן ההודעות.

“אלא שאז הסתבר כי שתי החברות כרתו לכאורה הסכם סודי שהעניק לגוגל גישה למיליארדי הודעות של משתמשי ווטסאפ כשהם מבצעים גיבוי של ההודעות באמצעות שירות הענן גוגל דרייב”.

“דברים אלה התגלו במסגרת תביעת ענק שהגישו לא-מכבר תובעים של מדינות רבות בארצות הברית, וזאת לאחר חקירה שביצעו. כך, מסתבר, כי גוגל ידעה היטב שיש לה גישה אסורה למידע הסודי של משתמשי ווטסאפ. כל זאת ללא שאלו הסכימו לכך, תוך שהוצגו להם מצגים אחרים וסותרים, ותוך הסתרת העניין מהמשתמשים במשך שנים ארוכות.

“[…] אם כן, למרבה הצער מסתבר כי המצגים שניתנו לחברי הקבוצה אודות שמירת הודעותיהם מכל משמר, הסתברו כמצגים כוזבים, כאשר לחברת הענק גוגל ניתנה גישה לאותן הודעות כמוסות וסודיות, אשר נמצאות בלב ליבת הפרטיות של כל אדם”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד שאול ציוני ורעות זייטלבך [משרד עו”ד ציוני, פילרסדורפ, פיליפ].