ייצוגית נגד FLO HEALTH האמריקנית שפיתחה ומפעילה יישומון למעקב אחר בריאותן של נשים; אספה לכאורה נתונים אישיים, אינטימיים ורגישים של נשים והעבירה אותם לצדדי ג’

16:03 07.01.2022

קטגוריות: בריאות/רפואה משפט

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה (6.1.2022) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק להגנת הצרכן) נגד FLO HEALTH האמריקנית, שפיתחה ומפעילה יישומון למעקב אחר בריאות של נשים [Flo Period & Ovulation Tracker app]. “המשיבה מפעילה יישומון למעקב אחר בריאות מערכות הגוף הנשי. ביישומון מרוכז מידע פרטי, אינטימי ורגיש באופן חריג”. לפי אתר המשיבה, 150 מיליון נשים בעולם עושות שימוש ביישומון. התובעת בתיק זה היא אלכסנדרה גלבר.

התביעה הוגשה בשם “כל אשה (לרבות קטינה) אזרחית ישראל או תושבת ישראל, אשר יישומון של המשיבה הותקן על-ידיה או שנעשה בו שימוש על ידיה, בתקופה שמיום 30.6.2016 ועד ליום 23.2.2019”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “[…] די בכך כדי להבין כי מדובר באחד המקרים החמורים של פגיעה בפרטיות, תוך הפרת התחייבות מפורשת.

“המשיבה מפעילה מאז שנת 2016 יישומון המסייע לנשים במעקב אחר מערכות גוף האשה – מחזור הווסת, פוריות, הריון ועוד. היא אף מספקת ייעוץ של מומחים בעניינים אלה. לצורך כך המשיבה אוספת מידע אינטימי מאוד. בידי המשיבה גם מידע מזהה של המשתמשות – שם, מספר  מכשיר הטלפון הנייד או מכשיר אחר, כתובת דואר אלקטרוני, תאריך לידה ומקום מגורים.

“בתקופת התביעה המשיבה כללה במדיניות הפרטיות שלה התחייבות מפורשת לא לגלות מידע אישי, אלא לפי רשות. נשים רבות בחרו להשתמש ביישומון. הן לא העלו על דעתן שהמידע יימסר לאחרים”.

בכתב הטענות נאמר כי “במהלך שנת 2019 החלו להופיע פרסומים בארה”ב ביחס  לפגיעה בפרטיות המשתמשות. לפי הפרסומים, היישומון כולל רכיבים טכנולוגיים של חברות שונות, כמו גוגל ופייסבוק, שנועדו לסייע למשיבה לפתח את היישומון ולהפעילו. שילוב אותם רכיבים מאפשר משיכת מידע פרטי של המשתמשות, על-ידי אותן חברות. בהמשך לפרסומים, נציבות הסחר הפדרלית האמריקנית [U.S. Federal Trade Commission, FTC] פתחה החקירה ובחודש ינואר 2021 הוגש אישום נגד המשיבה. עפ”י האישום, המשיבה העבירה מידע לצדדים שלישיים בניגוד להתחייבויות שלה כלפי המשתמשות, והתירה למקבלי המידע לעשות בו כרצונם.

“עם הגשת האישום, נציבות הסחר והמשיבה הגיעו לפשרה […] עם גיבוש הסדר הפשרה, המשיבה פנתה אל המשתמשות, והודתה בפניהן  כי היא מסרה מידע מזהה, יחד עם מידע על הריון ומחזור חודשי.

“המשיבה שלחה ידה בהפרת התנאים החשובים ביותר של מדיניות הפרטיות ופגעה קשה במשתמשות. המשיבה לא קיבלה הסכמה להעביר את המידע; לצורך מסירת מידע נדרשת הסכמה מדעת”.

“בארצות הברית ובקנדה מתנהלות נגדה תביעות ייצוגיות בקשר לכך. המבקשת מגישה בקשה זו על-מנת לממש את זכויות המשתמשות בישראל. מדובר במשתמשות רבות מאוד. בישראל יותר מ- 340 אלף משתמשות הורידו את היישומון שמפעילה המשיבה”.

התביעה הוגשה באמצעות גיל רון, קינן ושות’, משרד עורכי דין.