ייצוגית נגד Apple בשל התנהלות אנטי תחרותית ומפרת החוק לכאורה בשוק חנויות האפליקציות למכשירים מבוססי ה iOS באמצעות חנות האפליקציות של אפל (אפ סטור) ודחיקת מתחרים בשווקים שונים.

16:24 31.01.2021

קטגוריות: משפט

תגים: , , , , , ,

ביום רביעי (27.1.2021) בשעה 07:27 דיווחתי בידיעה קצרה אתר כי הוגשה  באותו היום תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד החברות Apple Inc ו- Apple Distribution Int’l בשל התנהלות אנטי תחרותית ומפרת החוק שלהן לכאורה בשוק חנויות האפליקציות למכשירים המבוססים על מערכת הפעלה iOS באמצעות חנות האפליקציות של אפל (אפ סטור) ודחיקת מתחרים בשווקים שונים; טרם פורסם כתב התביעה המלא. באותו היום בשעה 13:44 פורסמה בדה מארקר ידיעה מורחבת לגבי התביעה זו.

התובע בתיק זה הוא שאול ציוני והיא הוגשה באמצעות עו”ד רן שפרינצק, מיכל רוטשילד, אלמוג גיל-אור והדס פרסקי (ממשרד עורכי הדין ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות’).

בפתח כתב הטענות נגד שתי החברות (באמצעות חברת אפל ישראל בע”מ) נאמר בין היתר כי “עניינה של בקשה זו בהתנהלותן האנטי תחרותית, חסרת הרסן והשערורייתית של המשיבות בשוק חנויות האפליקציות למכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה iOS, שבו אפל בעלת מונופולין מוחלטת, באמצעות חנות האפליקציות, ה- אפ סטור”.

“אפל מפעילה תוכנית מכוונת ומשולבת מתוך מטרה למנוע כליל תחרות ולחסל כל מתחרה קיים או פוטנציאלי בשוק חנויות האפליקציות למכשירי iOS, תוך הפרת הדין […] בהם ניצול מעמד מונופולין לרעה (לרבות באמצעות מחיר מופרז וקשירה אסורה), הסדרים כובלים וסירוב בלתי סביר. תוכנית זו מורכבת ממספר מהלכים אשר תוכננו ובוצעו בקפידה ע”י אפל”.

עוד נטען כי “תוכניתה של אפל, המהווה בין היתר ניצול מעמד לרעה ע”י בעלת מונופולין, הביאה לכך שאין כיום ולו חנות אפליקציות אחת מלבד ה- אפ סטור למכשירי iOS. כך, כל האפליקציות מנותבות ל- אפ סטור שם הן משלמות לאפל עמלות מופרזות המגולגלות למשתמשים, המייצרות לאפל ריווחי עתק“.

“אלמלא אפל הייתה נוקטת את הפרקטיקות האנטי תחרותיות האמורות, הייתה למפתחים האפשרות להציע את האפליקציות שלהם בחנויות אפליקציות נוספות, להרחיב את חשיפתם למשתמשים, לייצר הורדות והכנסות נוספות, לשלם עמלת סליקה נמוכה יותר, לנקוב בכל מחיר עבור רכישות של אפליקציות ורכישות באפליקציות, ולהוזיל את המחיר שהמשתמשים משלמים עבורן. הוזלה למשתמשים הייתה  מתאפשרת גם במקרה שאפל לא הייתה מונעת תחרות למערכת התשלומים שלה”.

“ההתנהלות המתוארת גרמה וגורמת לחברי הקבוצה נזקים בסכומים עצומים, אשר הערכה ראשונית וחלקית שלהם מפורטת בחוות הדעת פרופ’ בלס המצורפת לבקשה זו. עפ”י הערכה זו הנזקים עומדים על סך 38 מיליון דולר בשנה בגין העמלה העודפת, לצד נזקים רבים נוספים אשר אינם ניתנים לכימות בעת הזו”.

“אפל מבצעת פעולות פסולות אלו גם בחנות ה- אפ סטור שלה המיועדת למשתמשים ישראלים, המביאה לחיסרון כיס משמעותי לציבור הישראלי, אשר כרבע ממנוי מחזיק במכשירי iOS. אפל טרם נתנה את הדין על התנהלותה זו“.

כאמור, לתביעה הוגשה חוות דעת של פרופ’ אשר בלס, מייסד ומנכ”ל חברת Economy Research & Consulting Group, ERCG.

[הערה: כל ההדגשות כאן מופיעות כך במסמך המקורי].

הערת עורך Read IT Now: בסוף דצמבר 2020 הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד Google LLC, נגד Google Payment Corp ונגד Google Commerce Limited.

התביעה, של מיכל שורר, הוגשה באמצעות עו”ד רן שפרינצק, מיכל רוטשילד, אלמוג גיל-אור, שלי וקסמן ושירה פלטי (אף הם/ן – כמו בתביעה הראשונה המצויינת כאן, נגד אפל – ממשרד עורכי הדין ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות’).

בפתח אותה תביעה נטען בין השאר כי “עניינה של תביעה זו בהתנהלותן האנטי תחרותית ומפרת החוק של הנתבעות בשוק חנויות האפליקציות למכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה Android, באמצעות חנות האפליקציות של גוגל – גוגל פליי”.

“גוגל היא בעלת מונופולין בשוק מערכות ההפעלה לטלפונים חכמים הפועלות תחת רישיון, באמצעות מערכת ההפעלה שלה ‘אנדרואיד’, והיא מחזיקה בו בנתח של למעלה מ- 95%. בנוסף, גוגל היא אף בעלת מונופולין בשוק ההמשך של שוק זה, הוא שוק חנויות האפליקציות למכשירי האנדרואיד. בשוק זה גוגל מחזיקה בנתח שוק של למעלה מ- 90%, והיא פועלת בו באופן חופשי מרסנים תחרותיים, ומחזיקה בכוח שוק משמעותי במיוחד”.