ייצוגית נגד שופרסל ו- 17 ממלאי תפקיד בחברה בשם כל מי שרכש מניות החברה מאז השקת אתר המשלוחים “ישיר למהדרין” [ב- 2018]; היקף התביעה הקבוצתית העוסקת ב”קיומם של פרטים מטעים בדיווחי החברה” הבורסאיים: 242 מיליון ש”ח

14:56 03.12.2021

קטגוריות: משפט

למחלקה הכלכלית בבית-המשפט המחוזי בחיפה הוגשה ב- 26.11.2021 תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק ניירות ערך) נגד חברת שופרסל ו- 17 ממלאי תפקידים בחברה (בהווה ובעבר) לרבות יעקב ודמני יו”ר הדירקטוריון והמנכ”ל איציק אברכהן.

התובעת בתיק זה היא מאורה רייץ, “הבעלים והמחזיקה של 1,851 מניות רגילות של החברה, אשר נרכשו על-ידה ביום 8.6.2020 וביום 8.2.2021”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של בקשת האישור בהכללתם של פרטים מטעים בדיווחים שפורסמו ע”י החברה לפי חוק ניירות ערך, הן במעשה והן במחדל, בנוגע לפעילות עסקית בלתי חוקית בעליל של החברה בתחום האונליין, המהווה הפליית לקוחות והטעייתם, וכן בפעילות אשר בשל אופייה המדיר כלפי ציבור הלקוחות העיקרי של החברה השיתה סיכונים רבים וגדולים על החברה (אפילו הייתה חוקית) , שלא גולו על ידה כמתחייב בדין, אשר גרמו לכך שמניותיה של החברה נסחרו במשך תקופה ארוכה במחיר מנופח ולא ריאלי וכאשר האמת נחשפה נפל שער המנייה בחדות ונגרם נזק חמור לחברי הקבוצה.

לבקשת אישור התביעה כתובענה ייצוגית צורפה חוות דעתו של רו”ח ניסים ניניו העוסקת, בין היתר, בנזק שנגרם לחברי הקבוצה עקב קיומם של הפרטים המטעים וכן בקיומו של קשר סיבתי בין ההפרות לבין הנזק.

בהמשך כתב התביעה נאמר כי “מאז שנת 2018 מפעילה החברה גם אתר משלוחים אונליין נוסף, שכינויו ‘ישיר למהדרין’ [בכתובת www.lamehadrin.co.il]. אתר זה לא נכלל באתר שופרסל הרשמי (אפילו לא באמצעות קישור דיגיטלי), אינו מוזכר בו והחברה אף אינה משווקת אותו לציבור החילוני”.

לדברי כתב הטענות, ב- 11.7.2018 פורסמה כתבה שיווקית באחד מהאתרים החרדיים וצויינה בו פעילות האתר [“ישיר למהדרין מבית שופרסל”].

“בניגוד לחזון האונליין של החברה (“כל דבר, בכל מקום”), המשלוחים מאתר ‘ישיר למהדרין’ הוגבלו מבחינה גיאוגרפית ליישובים חרדיים או עם אוכלוסייה חרדית גדולה, כאשר עצם קיומו של האתר הוסתר מהציבור החילוני, לא שווק לציבור החילוני וכאמור – אף לא הוזכר באתר שופרסל הרשמי”. [הערה: ההדגשה – במקור].

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד שלומי מושקוביץ ועו”ד נתי פולינגר.

הערות עורך Read IT Now:

+ עפ”י אתר איגוד האינטרנט הישראלי, אתר זה נרשם ע”י שופרסל ב- 22.3.2018 והוא תקף (נכון לעכשיו) עד ליום 22.3.2022. איש הקשר האדמיניסטרטיבי לגבי מתחם זה, כמצויין באתר איגוד האינטרנט, הוא מארק כץ מנהל התשתיות בשופרסל.

+ ב- 29 בנובמבר 2021 הודיעה חברת שופרסל לרשות ניירות ערך ולבורסה לניירות ערך בתל אביב: “שופרסל בע”מ מודיעה בזה, כי ביום 28 בנובמבר 2021, נודע לה כי בקשה לאישור תובענה כתובענה ייצוגית, הוגשה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי חיפה, נגדה ונגד 17 משיבים נוספים שמכהנים או כיהנו כנושאי משרה בחברה בתקופה הרלוונטית לבקשת האישור. בקשת האישור עדיין לא הומצאה כדין לחברה.

על-פי הנטען בבקשת האישור, אתר המשלוחים “ישיר למהדרין” הופעל על-ידי החברה באופן המהווה הפליית לקוחות שאינם מהמגזר החרדי ולפיכך בלתי חוקי כביכול, וכי אי-גילוי אודות כך בדיווחי החברה מהווה “פרט מטעה” על-פי חוק ניירות ערך, תשכ”ח – 1968 כאשר כתוצאה מאי-גילוין של עובדות אלו לציבור נסחרו מניותיה של החברה במשך תקופה ארוכה במחיר מנופח ולא ריאלי, אשר נפל בחדות לאחר “מועד הגילוי” ביום 4 בנובמבר 2021.

הקבוצה הנטענת אותה מבקשת לייצג המבקשת, היא כל מי שרכש מניות של החברה החל מיום השקת אתר המשלוחים “ישיר למהדרין” (לכל המאוחר ביולי 2018) והחזיק בהן ביום 4 בנובמבר 2021, למעט המשיבים ו/או מי מטעמם.

על-פי הנטען בבקשת האישור, לאחר מועד הגילוי ועד יום 7 בנובמבר 2021, וכתוצאה מהגילוי, נרשמה נפילה בשער מניית החברה,  אשר משקפת נזק מצרפי של כ- 242 מיליון ₪ לכלל חברי הקבוצה. בהתאם, סכום התובענה הועמד על-ידי המבקשת בבקשת האישור על כ-242 מיליון ₪”.

+ בכלי התקשורת דווח על כך שהוגשו שתי תביעות ייצוגיות (נפרדות) נגד שופרסל בבתי-המשפט המחוזיים בתל אביב ומרכז-לוד (קודם להגשת התביעה נשוא ידיעה זו כאן). למיטב ידיעתי – עפ”י מעקב ב”נט המשפט” – הוגשו שלוש תביעות ולא שתיים.