ייצוגית נגד פרטנר: “השאלה העיקרית השנוייה במחלוקת והמשותפת לחברי הקבוצה היא האם ביום כיפור תשפ”ב הייתה המשיבה רשאית להפסיק להעביר שידורים של הערוצים הכלולים בחבילה הרוסית?”

לבית-משפט השלום בפתח תקוה הוגשה לאחרונה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד חברת פרטנר תקשורת: “השאלה העיקרית השנוייה במחלוקת והמשותפת לחברי הקבוצה היא האם ביום כיפור תשפ”ב הייתה המשיבה רשאית להפסיק להעביר שידורים של הערוצים הכלולים בחבילה הרוסית?”

התובעים בתביעה זו הם גריגורי בלצקי מחדרה ופולינה נמירובסקי מאשדוד. בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “המשיבה מספקת שירותי תקשורת שונים: שירותי סלולר (רט”ן), שירותי טלפוניה פנים ארצית, שירותי חיוג לחו”ל, שירותי אינטרנט ועוד.

“בשנת 2017 התחילה המשיבה לספק גם שירות טלביזיה רב-ערוצית על-גבי תשתית אינטרנט (שידורים בטכנולוגיית Over the Top, OTT)”.

“המשיבה מציעה למנויי הטלביזיה מספר חבילות בתשלום נוסף. בין היתר, מציעה המשיבה חבילת ערוצים זרים (העיקר מרוסיה) בשפה הרוסית, שכוללת – נכון להיום – מעל 20 ערוצים ביניהם ערוצי חדשות ואקטואליה, ערוצי סרטים, ערוצי מוסיקה ובידור”.

בכתב הטענות נאמר כי בימי כיפור בשנים 2019 ו- 2020 הם צפו בערוצים זרים שונים (כולל בערוצים הכלולים בחבילה הרוסית) שהיו זמינים לצפייה בשירות Partner TV.

ואולם, בערב יום כיפור תשפ”ב (15.9.2021) הערוצים בחבילה הרוסית לא היו זמינים לצפייה. “על המסך הופיע כיתוב בשפה הרוסית, שתרגומו לעברית הוא: ‘השידורים יתחדשו בצאת יום כיפור. גמר חתימה טובה’.

התובעים מציינים כי לא קיבלו כל הודעה מראש מהנתבעת שבכוונתה ‘להחשיך’ ערוצים במהלך יום כיפור. הערוצים בחבילה הרוסית היו לא זמינים לצפייה עד כשעה לאחר צאת יום כיפור (16.9.2021).

למחרת היום התקשרה המבקשת מס’ 2 למוקד שירות הלקוחות של חברת פרטנר, בשאלה מדוע ‘הוחשכו’ השידורים ביום כיפור. נציגת שירות הלקוחות ענתה כי החברה “פעלה בהתאם להוראה של משרד התקשורת לפיה כל החברות שמספקות שירותי טלביזיה חייבות ‘להחשיך’ את כל הערוצים, למעט שידורי חדשות זרים. הנציגה הציעה לה פיצוי בדמות אי חיוב למשך שלושה חודשים של החבילה הרוסית אולם המבקשת סירבה לפיצוי זה.

יומיים לאחר מכן התקשרה בתה של המבקשת לשירות הלקוחות של חברת פרטנר וביקשה לקבל מסמך עם הוראת משרד התקשורת ‘להחשיך’ את הערוצים ביום כיפור אך נאמר לה כי אין לחברת פרטנר מסמך כזה.

כתב התביעה מצטט את סעיף 7.7 במסמך התנאים הכלליים של חברת פרטנר ומסיק ממנו כי  הסעיף הזה מאפשר לחברה שלא להעניק את שירותי הטלביזיה שלה (או חלקם) ביום כיפור, “אם הדבר ‘לא מתאפשר’, קרי – אם תהיה מניעה חיצונית לכך. גם השימוש במלה ‘ייתכן’ מצביע על כך כי היעדר האפשרות להשתמש בשירות ביום כיפור אינו בשליטת המשיבה, והדבר תלוי בגורמים חיצוניים, כלומר, כל עוד אין מניעה חוקית או אחרת לשידורים ביום כיפור, חייבת המשיבה לספק למנוי שירות הטלביזיה שלה את מלוא השירות (כולל צפייה בערוצים שבחבילה הרוסית, אם ‘נרכשה’ ע”י המנויים, כמו ביתר ימות השנה […] אילו רצתה המשיבה להשאיר בידיה את הזכות שלא לספק ללקוחות את השירות (או חלקו) ביום כיפור, היה עליה לכתוב זאת בלשון באופן ברור”.

“במאמר מוסגר יצויין כי שירותי הטלביזיה של המשיבה אינם כפופים לרגולציה כלשהי. זאת להבדיל משירותי טלביזיה שמבוססים על תשתיות מסורתיות (כבלים ולוויין) שמפוקחים ע”י משרד התקשורת והמועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין.

“[…] נראה כי סעיף 7.7 לתנאים הכלליים נוסח לאור הצפי שבעתיד גם שירותי הטלביזיה של המשיבה יוכפפו למגבלות לגבי תוכן השידורים ביום כיפור. אכן, בימים אלה נבחנת האפשרות לשינוי הדין, באופן שכל שידורי הטלביזיה – ללא קשר לטכנולוגיה שבה הם מועברים – יהיו כפופים לחוקים ורגולציה דומה; ואולם כל עוד לא שונה הדין וכל עוד לא נאסר על המשיבה לאפשר ללקוחותיה לצפות ביום כיפור בערוצים מסויימים, אינה רשאי ‘להחשיך’ את מסכי הטלביזיה של לקוחותיה”.

“כאמור לעיל, כאשר המבקשת 2 פנתה אל המשיבה כדי לברר מדוע ‘הוחשכו’ הערוצים ביום כיפור האחרון, נאמר לה שהדבר נעשה לפי הוראת משרד התקשורת. המבקשים חוששים כי המדובר בניסיון של המשיבה להוביל את לקוחותיה שולל ו- ‘להשתיק’ את תלונותיהם”.

התובעים טוענים עוד כי לאור העובדה שבשנים קודמות הנתבעת לא מנעה מלקוחותיה מלצפות בערוצים הרוסיים ביום כיפור, היא לא הייתה רשאית לעשות זאת השנה ולאור עובדה זו, “היה עליה לפחות להודיע מראש על כוונתה לעשות כן, כדי שהמנויים יוכלו להיערך בהתאם”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד מיכאל מדובוי.

= = = = = = = = = = =

יצויין כי הנושא הגיע לבג”ץ לפני ארבע שנים בעקבות עתירה שהוגשה. ארגון עדאללה מגיש העתירה דיווח כי “ערוץ הטלוויזיה בערבית הלא טי.וי יוכל לשדר כרגיל ביום הכיפורים הקרוב. כך הודיעה המדינה היום, 26.9.2017, לבג”ץ, בתגובה לעתירה שהוגשה אתמול בשם הערוץ נגד שר התקשורת, איוב קרא, ונגד המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין. בנוסף, הודיעה המדינה בתגובתה לעתירה כי בכוונתה לערוך בחינה מחודשת של איסור השידור ביום הכיפורים. ע”פ תקנות המועצה חל איסור על ערוצים הפועלים תחת פיקוחה לשדר במהלך יום הכיפורים. כשבועיים לפני יום הכיפורים אשתקד ובמהלך השנה האחרונה פנו נציגי הערוץ לגורמים במועצה ובמשרד התקשורת על מנת לקבל אישור לשדר ביום הכיפורים, אולם נציגי המדינה לא הגיבו לבקשות החוזרות ונשנות עד אשר הוגשה אתמול העתירה לבג”ץ.

עו”ד מוחמד בסאם ממרכז עדאלה ועו”ד נחשון אקסלרד, היועץ המשפטי של הערוץ, טענו בעתירתם כי מדובר בערוץ המשדר בשפה הערבית והמיועד לציבור הערבי ולכן אין סיבה למנוע את השידורים בערוץ במהלך יום הכיפורים: “מדובר ברישיון להפעלת ערוץ ייעודי בשפה הערבית, המיועד לאוכלוסייה הערבית בישראל אשר אין בינה ובין יום הכיפורים כל זיקה דתית, תרבותית, או חברתית מכל מין וסוג. כפייה זו מהווה פגיעה חמורה בחופש הדת ובחופש מכפייה דתית.”

בנוסף, נטען בעתירה כי החשכת הערוץ ביום הכיפורים מהווה פגיעה בחופש הביטוי, הן של הציבור הערבי בישראל והן של הלא טי.וי כגוף תקשורת: “הוראה המופנית אל אמצעי תקשורת המשדר באופן בלעדי לאוכלוסייה הערבית ובשפה הערבית, ואשר מורה לא לשדר במועד חג יהודי פוגעת בצורה קשה ביותר בחופש הביטוי של כלל האוכלוסייה הערבית וכן בחופש הביטוי וחופש העיתונות של העותרת ועובדיה.”

= = = = = = = = = = =