ייצוגית נגד פייסבוק: “עושה שימוש בשמות המשתמשים ובתמונותיהם לצורך קידום פרסומות ללא קבלת הסכמה מדעת”; “פוגעת בכך בפרטיות המשתמשים ומתעשרת על חשבונם”; היקף התביעה הקבוצתית: 10 מיליון ₪

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת פייסבוק העולמית בגין כך שהיא “עושה שימוש בשמות המשתמשים ובתמונותיהם לצורך קידום פרסומות ללא קבלת הסכמה מדעת”; “פוגעת בכך בפרטיות המשתמשים ומתעשרת על חשבונם”; היקף התביעה הקבוצתית: 10 מיליון ₪. התובעת בתיק זה היא קרן אביב.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “[…] המשתמשים ברשת הפייסבוק יכולים לבצע פעולות שונות כגון פרסום הודעות, פרסום מחודש של הודעות שפירסמו אחרים, סימון הודעה של אחרים כאהובה (פעולה המכונה LIKE), ועוד. משתמשים רבים מעוניינים כי חבריהם ברשת יידעו שהם אוהבים מודעה מסויימת.

“נוסף על האינטראקציה החברתית, משמשת רשת פייסבוק כפלטפורמה לפרסום מסחרי. המשיבה משתמשת בשמם של המשתמשים, כינויים ותמונתם לצורך קידום מודעות ממומנות. אם משתמש מסמן דף או הודעה של מפרסם כאהובים, המשיבה לעיתים מציגה לחבריו מודעות של אותו מפרסם, לרבות מודעות אותן המשתמש לא סימן, וכותבת מעליהן כי המשתמש ‘אוהב את’ המפרסם.

“המשיבה מרשה לעצמה לנהוג כך, גם אם חלף זמן רב מאז שהמשתמש ציין שהוא אוהב את המפרסם או את המודעה שלו. במקרים רבים אין קשר בין הפרסום המקורי שהמשתמש אהב, וזה ששמו מוצמד לו”.

לפי כתב התביעה, “לפי חוק הגנת הפרטיות, רואים שימוש בשם של אדם, בכינויו או בתמונתו לשם רווח, כפגיעה בפרטיות. לשם שימוש כזה נדרשת ‘הסכמה מדעת, במפורש או מכללא’. כדי לתת הסכמה מדעת, על המשתמשים לדעת כי המשיבה מתכוונת לעשות שימוש בשמם כדי לקדם פרסומות לחברים ברשת שלהם, תמורת תשלום, ולהסכים לשימוש זה […] המשיבה עושה שימוש בשמות המשתמשים ללא הסכמה מדעת […]

[…] נוכח כל אלה,  לא מתגבשת הסכמה, לא כל שכן הסכמה מדעת, של המשתמשים, לשימוש בשמם, כינויים ותמונתם לשם רווח. התוצאה ברורה. המשיבה פוגעת הפרטיות חברי הקבוצה ומתעשרת על חשבונם”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד גיל רון.