ייצוגית נגד טוויטר בשל הפרה חמורה לכאורה של פרטיות המשתמשים ברשת החברתית

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה (1.6.2022) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד Twitter Inc ונגד Twitter International Company: “עניינה של הבקשה דנן, בהפרה חמורה של פרטיות המשתמשים ברשת החברתית טוויטר. במהלך תקופה שבין מאי 2013 לספטמבר 2019, לכל הפחות, טוויטר עודדה את משתמשיה, בשלל דרכים שונות, למסור לה מספרי טלפון שלהם ו-כתובות דואר אלקטרוני שלהם תוך שהיא מציגה בפניהם מצג (שהתגלה כמצג שווא, חמור ופסול), לפיו איסוף המידע נעשה למטרה המפורשת והבלעדית של אבטחת מידע.

“בין היתר, טוויטר הציגה מצג שווא לפיו המידע נאסף למטרות החלת אימות דו-שלבי של חשבון המשתמש, סיוע בשחזור חשבון משתמש (למשל, כניסה לחשבון עבור מי ששכח סיסמה וכיוצ”ב) ואימות מחדש של משתמשים (למשל, כניסה-מחדש לאחר שהחשבון נחסם עקב זיהוי פעילות חשודה וכיוצ”ב).

“דא עקא – הצהרות והבטחות לחוד ומציאות לחוד.

“כפי שנחשף בדיעבד, בפועל – טוויטר עשתה שימוש במידע שנמסר לה למטרות אבטחת המידע, לצרכים מסחריים של טוויטר עצמה ובפרט על מנת לאפשר פרסום ממוקד עבור הגופים המפרסמים אצל טוויטר, ובמטרה לשרת את האינטרנט העסקי שלה ולהשיא רווחיה על חשבון ציבור המשתמשים.

“טוויטר לא גילתה למשתמשיה (ולמצער לא גילתה באופן מספק, כדבעי) שהיא עושה שימוש במידע שנמסר לה על-ידי משתמשיה, ומעבירה אותו למפרסמים, על-מנת שיוכלו לנהלך פרסום ממוקד (אקט שיווקי המתבצע כלפי אוכלוסיית יעד מפולחת, שהסיכוי שהיא תביע עניין במוצר או בשירות המוצעים באמצעותו – הוא גדול יותר מזה של הפרסום הרגיל ללא פילוח אוכלוסיית היעד), ולהציג פרסומות מותאמות ישירות בדף הבית של המשתמש הספציפי וכיוצ”ב). כל זאת שלא כדין וללא הסכמת המשתמשים לשימוש זה במידע.

“הדברים נחשפו במלואם עת רשויות החוק האמריקאיות פתחו לאחרונה, בבית-המשפט המחוזי של קליפורניה, בהליכים נגד טוויטר”.

“[…] טוויטר הגיעה להסדר עם רשויות החוק במסגרת ההליכים הלבר-פליליים הנ”ל בארה”ב, והסכימה (בין היתר) כי יוטל עליה קנס של 150 מיליון דולר”.

התובעים בתיק זה הם איל בינשטוק, רוני זינגר ומשה נחמן. התביעה הוגשה באמצעות עמית מנור – יוקי שמש משרד עו”ד.