ייצוגית נגד חח”י: מחייבת לקוחות עבור ‘קריאת מונה’ גם כאשר יש להם מונה חכם ו/או כשהלקוח עצמו מבצע את קריאת המונה ומוסר את הנתון לחברה; סכום התובענה הייצוגית: 45 מיליון ש”ח

13:29 18.04.2021

קטגוריות: משפט

תגים:

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת החשמל לישראל בע”מ (חח”י) על כך שהיא מחייבת לקוחות עבור ‘קריאת מונה’ גם כאשר יש להם מונה חכם ו/או כשהלקוח עצמו מבצע את קריאת המונה ומוסר את הנתון לחברה; סכום התובענה הייצוגית: 45 מיליון ₪.

התובעים בתיק זה הם דורית כהן, יוגב כהן וענר רוזנבלום והתביעה עוסקת ב”חיובי המשיבה שלא כדין בגין ‘קריאת מונה’ ועל אף שלא בוצעה בפועל קריאה של המונה באמצעות נציגי חברת החשמל העוברים בין בתי הלקוחות”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינו של הליך זה בהתנהלות המשיבה, אשר לא זו בלבד שהיא מנוגדת להוראות הדין, אלא שהיא מנוגדת למושכל ראשון בחיי מסחר תקינים: גביית תשלום עבור ‘קריאת מונה’ אשר במסגרתו מגיע פיזית נציג חברת החשמל לבתי לקוחותיה לצורך קריאת מונה, ואשר אין חולק, אף לא יכול להיות חולק, שלא ניתן לחברי הקבוצה”.

לדברי התובעים, חשבונות החשמל התקופתיים שמנפיקה החברה ללקוחותיה מבוססים על מדידה הנעשית בידי נציגי החברה המגיעים לבתי הלקוחות, קוראים את מוני החשמל וכך נקבע היקף הצריכה לתקופת החשבון הרלבנטית. “על בסיס קריאת מונה זו, המשקפת את הפער בין הקריאה הנוכחית לקריאה הקודמת, מחוייב הצרכן עבור צריכת החשמל”.

“בהתאם, עבור קריאה זו של מונה החשמל ע”י נציג המגיע פיזית לבתי לקוחות חברת החשמל, גובה החברה מהצרכן מידי חשבון תקופתי תשלום חושים בסכום קבוע (שאינו תלוי בהיקף הצריכה) המכונה ‘תעריף קריאת מונה’ אשר נגבה מכלל הצרכנים ללא תלות בכמות החשמל שנצרכה על ידם. תעריף קריאת המונה נגבה כחלק מ- ‘תשלום חודשי קבוע – חלוקה’.

“יושם אל לב כי מדובר בתעריף שנגבה אך ורק בגין קריאה פיזית של המונה. בגין כל נושא אחר הקשור למונה, לרבות ההון המושקע במונה ותפעולו, גובה חברת החשמל מהצרכן עמלה נפרדת בגובה 5.52 לחודש”.

“[..] דא עקא, מתברר כי בפועל מחייבת חברת החשמל את הצרכן בתעריף ‘קירת מונה’ בשני מקרים שבהם לא נעשתה בפועל קריאת המונה:

+ מקרה ראשון – כשאצל הלקוח מותקן מונה חכם [בשנים האחרונות התקינה חברת החשמל מאות אלפי ‘מונים חכמים’ המייתרים את הגעת נציג חח”י לבית הלקוח, ועל כן אין צורך לבצע קריאת מונה במונים הללו מידי תקופת חשבון].

+ מקרה שני – ביצוע קריאת מונה על ידי הצרכן [חברת החשמל מאפשרת לצרכנים לקרוא בעצמם את המונה ולדווח ישירות לחברה על הקריאה. למרבה הפלא, גם צרכנים אלו מחוייבים בתשלום עבור קריאת מונה באמצעות נציג חברת החשמל, וזאת על אף שנציג חברת החשמל לא הגיע כלל לבית הלקוח והחיוב התקופתי מבוסס על קריאה של הצרכן ולא על קריאה של קורא המונים של חברת החשמל]”.

כתב התביעה מצטט מהחלטה שניתנה בבית-המשפט המחוזי בחיפה ב- 31.1.2020 שאישר בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חח”י. לדברי התובעים, הצהרות חח”י שקיבלו ביטוי בהחלטת בית-המשפט מלמדות שהחברה עצמה גורסת כי הלקוח מחוייב בתשלום עבור קריאת המונה אך ורק אם נציג החברה הגיע פיזית לביתו לשם ביצוע של קריאת המונה.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד שלומי ברכה [ברכה, רוזנבלום, שדות – משרד עורכי דין] ועו”ד חגי פרידלר.