ייצוגית נגד וויז אייר הונגריה בגין ביטול טיסות ואי מתן פיצוי כחוק לנוסעים שלא טסו

13:59 01.07.2022

קטגוריות: משפט תעופה/תחבורה/תיירות

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת וויז אייר הונגריה (Wizz Air Hungary). היקף התביעה הקבוצתית (על דרך האומדנה) הוא יותר מ- 23 מיליון ₪.

התובעת היא דור דבורה גרינברג “חובבת טיסות וטיולים ברחבי העולם. ביום 2.4.2022 רכשה כרטיסים לטיסה של המשיבה – ולדאבונה עת הגיעה השעה לעלות על טיסה זו – התברר לה כי טיסתה בוטלה”.

בכתב התביעה נאמר בין השאר כי “עניינה של בקשה ותביעה זו בהתנהגות קלוקלת מטעם המשיבה אשר כשלה בהתנהלותה מול לקוחותיה. לא רק שהמשיבה מבטלת טיסות בצורה רשלנית דקות ושעות בודדות עובר למועד ההמראה, אלא שהיא אף מפרה את הוראות החוק ונמנעת מלהשיב את התמורה המגיעה ללקוחותיה (בתוספת ריבית והצמדה כמובן), בתוך 21 ימים, בהתאם לדין.

“מנתוני דו”חות הפעילות השנתיים של נמל התעופה הבינלאומי בן גוריון עולה כי בארבע השנים האחרונות טסו עם חברת וויז אייר (המשיבה) מישראל ו/או לישראל 2,846,218 נוסעים (כשמספר הנוסעים במחציתה הראשונה של שנת 2022 נקבע על דרך האמדנה).

“על כן, לאור היקף פעילות המשיבה ברי כי מדובר בשחקנית משמעותית בעולם התעופה בישראל ובכלל. לפיכך, לא יכולה להיות מחלוקת כי המשיבה יודעת ומודעת לחוקים החלים עליה; לחובותיה להשבת התמורה ללקוחותיה, בתוספת ריבית והצמדה; ולהפרות אותן היא מבצעת בצורה שיטתית.

“דא עקא, על אף שמצופה מגוף כה מיומן ומנוסה לדעת לתפעל מקרי ביטול ולדאוג ללקוחותיו בצורה מיטבית, בענייננו לא כך הדבר. הנוסעים המסכנים אשר טיסתם בוטלה רגע לפני העלייה למטוס, לא אחת מוצאים עצמם אובדי עצות אל מול גוף שפשוט לא מעניק תשובות”

עוד נאמר בכתב התביעה: “השנה, 2022, ועם ההפוגה במגיפת קורונה, ההמון הנלהב חזר לפקוד את שדות התעופה ולטייל בעולם. אך במקום לברך מגמה זו ולדאוג כי לקוחות המשיבה ישובו מחופשתם בביטחה, היא עשתה לה דרך קבע לבטל טיסות בדקה ה- 90, לעכבן, לגרום להמוני הנוסעים לסבל רב; וחמור מכל – להפר את החובה המוטלת עליה להשיב לנוסעיה בתוך 21 יום, כדין, את תמורת הכרטיסים שבוטלו.

“בתקופה האחרונה אנו עדים להתנהגות קלוקלת המשרה על הציבור הרחב חוסר וודאות, עת הוא משלם ממיטב כספו במטרה להגיע לחופשתו המיוחלת מוצא עצמו עומד

חסר אונים בשדה התעופה, מוכן ומאורגן – אך ללא טיסה. מדובר במגמה מדאיגה לפיה המשיבה עשתה לה נוהג של ממש לעכב ולבטל טיסות בהודעה של דקות ושעות בודדות מראש”.

“אם לומר את האמת, נדמה כי המשיבה אף מתגאה בהתנהלותה הרשלנית הזו”. כתב התביעה מצטט כתבה שפורסמה ב”גלובס” ב- 29.6.2022 בה אמר רוברט קארי נשיא הנתבעת כי במקרים כאלוה ‘אני לא נותן לו את החווייה הטובה ביותר’.

“אך ‘לא נותן לו את החווייה הטובה ביותר’ – זה בלשון המעטה! אותם הנופשים, אשר בחלק מהמקרים מגיעים לשדה התעופה מלאי ציפייה להגיע לחופשת המיוחלת, ובמקרים האחרים מגיעים לשדה התעופה לאחר שכבר סיימו לנפוש, ומקיים להגיע לביתם בביטחה – מגלים לפתע, בעודם כבר בשדה התעופה, כי טיסתם פשוט בוטלה. “אין לתאר את גודל העלבון ועוגמת הנפש שחשו כל אותם נופשים אשר קיוו והשתוקקו להגיע לביתם בביטחה ומצאו עצמם תקועים במדינה זרה ללא כל מענה ראוי, ובהמשך מבלי שהושבה להם התמורה ששילמו בגין כרטיסי הטיסה שבוטלו (לא בערכם הריאלי ולעיתים אף לא בכלל)”.

התביעה הוגשה באמצעות עוה”ד עידן ילוז וגיל בן כליפה [ממשרד פירט, וילנסקי, מזרחי, כנעני – עורכי דין].