ייצוגית נגד המוסד לביטוח לאומי בדרישה לחייבו לשלם לעצמאים את דמי הבידוד בגין קורונה בתוספת הפרשי הצמדה וריבית [היקף התביעה הקבוצתית: 1,216,100,000 ₪]

לבית-הדין האיזורי לעבודה בירושלים הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד המוסד לביטוח לאומי. זאת בדרישה לחייב את המוסד לשלם לעצמאים את דמי הבידוד בתוספת הפרשי הצמדה וריבית [היקף התביעה הקבוצתית הוא 1,216,100,000 ₪].

התובע בתיק זה הוא עו”ד כתריאל גבעון, “אשר בתאריכים 6.1.2022 עד 14.1.2022 שהה בבידוד עקב קבלת תוצאה חיובית בבדיקה (PCR) לגילוי נגיף קורונה”.

“[…] המבקש הוא עורך דין במקצועו, בעל ותק וניסיון של קרוב ל- 40 שנים בעריכת דין, אשר בניגוד לעצמאים רבים אחרים, שכבר עייפו מתרגילי הממשלה והמשיב [המוסד לביטוח לאומי], טרח לקרוא את הוראות סעיפי החוק ובחן היטב את זכאותו לתשלום דמי בידוד ויש להניח כי עניינם של חברי הקבוצה ינוהל וייוצג בדרך הולמת ובתום לב”.

“[…] גם פרנסתו של המבקש נפגעה כתוצאה מפעולותיה והחלטותיה של ממשלת ישראל ומן הבידודים שנכפו על אזרחיה והמבקש בשלב זה החליט שאם לעצמאים אין ייצוג ואיש אינו זועק את זעקתם, זו הזדמנותו לתרום למאבק העצמאיים, שהפגיעה בהם הייתה מן הקשות שחוו אזרחי המדינה במהלך תקופת המשבר”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי ” עניינה של התובענה בתשלומים שעל המשיב לשלם לעצמאים ששהו בבידוד במהלך תקופת זכאות שבין 1.7.2021 ועד ליום 31.5.2022 – סעיף 26כח לחוק התוכנית לסיוע כלכלי (נגיף קורונה החדש)(הוראת שעה).

“המשיב נמנע במתכוון מלהקים את המערכת שתאפשר הגשת בקשות ע”י עצמאים לתשלום דמי בידוד, אף שהינו ממשיך לגבות מכל הזכאים דמי ביטוח לאומי חודשיים כסידרם”.

בהמשך כתב התביעה נאמר כי “[…] בחלוף תקופה של קרוב לשנתיים, רק בינואר 2022, לאחר לחצים וזעקות שבר, הואילה בטובה סוף כל סוף הממשלה לקבל החלטה להעניק פיצוי (סמלי ויש מי שיאמר – עלוב) לעצמאים שנכפה עליהם בידוד, כאשר עד לרגע זה, אין כל דרך לכל אותם עצמאים לקבל לידיהם את הכספים שהחוק מחייב את המוסד לביטוח לאומי לשלם – ואף אין כל דרך להגיש את הבקשה ‘לזכות’ בהם”.

“זאת, משום שמשך כל הזמן שחלף, לא טרח המשיב להקים ת המערכת שבאמצעותה יוכלו העצמאים להגיש את בקשותיהם לקבלת הכספים. כך נותרים מאות אלפי עצמאים חסרי עונים [כך במקור], ללא הכספים הזעומים, שהובטחו להם בחוק”.

“במחדליו יוצר המשיב מצב עגום, בו כספים שנועדו לפצות את העצמאים על הפגיעה הכלכלית בהם, אינם משולמים ואין כל דרך אפילו לדרוש אותם. המשיב התנער מחובתו עפ”י חוק לאפשר לעצמאים לדרוש ולקבל את כספם ועל כן מוגשת תביעה זו”.

בהמשך כתב הטענות נאמר כי “עד לרגע זה לא הקים המשיב את המערכת המאפשרת את הגשת הבקשה ובמקביל פירסם הודעה לקונית ביום 26.1.2022 לפיה /בימים אלה אנו נערכים להקמת מערכת לתשלום דמי הבידוד לעובדים עצמאיים, נעדכן אתכם כשהמערכת תעלה’.”

“[…] כך בעצם מתנער המשיב מחובתו עפ”י חוק לשלם את דמי הבידוד המגיעים לעצמאים, כאשר משך הזמן שחלף מיום אישור דמי הבידוד לעצמאים בחוק אינו סביר ומעיד על כוונתו הברורה של המשיב לדחות את התשלום – אולם עד אין קץ”.

התביעה מציין כי עפ”י דו”ח של משרד הכלכלה והתעשייה, נכון לסוף שנת 2020 יש במדינת ישראל 574,000 איש עצמאים. “חלקם אף שהו בבידוד יותר מפעם אחת במהלך תקופת הזכאות”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד יובל יניב.