ייצוגית נגד בנק הפועלים המספק שירות להעברה, קבלה או בקשה של כספים בין אנשים באמצעות יישומון Bit: “יישומון ביט פשוט קורס, כאשר התובע – אדם בעל מוגבלות ראייה – מנסה לעשות שימוש ביישומון באמצעות קורא מסך”

לבית-המשפט המחוזי בירושלים הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק שיוויון זכויות אנשים עם מוגבלות ותקנות נגישות השירות) נגד בנק הפועלים [סניף המלך ג’ורג’ 16 ירושלים].

התובע בתיק זה הוא אבי (אברהם) מועלם, “אדם עם מוגבלות – לקות חושית, הסובל מלקות ראייה ותסמונת Costeff. התובע ביקש לעשות שימוש בשירותים המסופקים ע”י הנתבעת באמצעות היישומון ביט (Bit).

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “הנתבעת, בנק הפועלים בע”מ, הוא תאגיד בנקאי בישראל, המספקת בין היתר שירות להעברה, קבלה או בקשה של כספים בין אנשים באמצעות יישומון Bit.

“בהתאם להוראות חוק שיוויון זכויות ותקנות נגישות השירות, יישומון ביט של הנתבעת מחוייב לעמוד בקריטריונים להצלחה הקבועים בתקן ישראלי ת”י 5568 – קווים מנחים לנגישות תכנים באינטרנט.

“ואולם, על אף שכבר לפני למעלה משלוש שנים וחצי קמה לנתבעת חובה לעמוד בקריטריונים להצלחה הקבועים בתקן 5568 חלק 1, וחרף העובדה שהתובע אף פנה לנתבעת בעניין זה מספר פעמים עובר להגשת התובענה, הנתבעת אינה טורחת לעשות כן ובכך גורמת לתובע ולחברי הקבוצה לתחושות של חוסר אונים ותסכול”.

לדברי כתב הטענות, התובע פנה אל הנתבעת ביום 13.4.2021 כדי שתפעל להנגיש את יישומון ביט, כפי שהיא מחוייבת. בנוסף, הוא פנה שוב ב- 9.5.2021 וב- 24.5.201, “ואף העביר לעיונה של הנתבעת הקלטת מסך מהטלפון החכם שלו לפיה ניתן לראות ולהבין באופן ברור כיצד יישומון ביט פשוט קורס, כאשר התובע מנסה לעשות שימוש ביישומון באמצעות קורא מסך”.

ביום 1.6.2021 התקיימה שיחת ועידה בין התובע לבין מנהלת הבק אופיס של יישומון ביט, ואדם נוסף שהוצג כמי שעוזר לה בתחום הנגישות. בשיחה זו הודגמה הבעייה בידי התובע. אותו אדם הוקלט בשיחה כאומר: “אין לי הרבה מה להגיד. זה בולט, זה ברור, זה ‘קראש’. זה ‘באג’ הכי חמור שיכול להיות. האפליקציה פשוט קורסת לך. אנחנו נטפל בזה”.

כשבועיים מאוחר יותר הייתה שוב שיחת ועידה והפעם גם השתתף בה מפתח תוכנה מטעם הנתבעת. אלא שבסופו של דבר הנושא לא בא על פיתרונו והבעייה נותרה בעינה.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד איתי ארגוב.