ייצוגית נגד בנק הפועלים: אינו מודיע לכאורה למשתמשי BIT כי ביצוע פעולות ביישומון כרוך בתשלום עמלת ערוץ ישיר

08:36 18.03.2022

קטגוריות: בנקאות/פינטק/ביטוח משפט

תגים:

לבית-המשפט המחוזי בחיפה הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הבנקאות) נגד בנק הפועלים. לדברי התביעה, “הבנק מפר את הוראות הדין ואת חובתו לבצע גילוי מלא ומפורט ללקוח, כאשר הוא אינו מודיע למשתמשי אפליקציית התשלומים ביט (BIT) שבבעלותו כי ביצוע פעולות באפליקציה כרוך בתשלום עמלת ערוץ ישיר.

“כפועל יוצא, חוייבו במשך השנים מיליוני משתמשי האפליקציה (למעט משתמשים שהם לקוחות המשיב) בעמלות בגין ביצוע פעולות באפליקציה, בהיקפים אדירים של עשרות רבות של מיליוני שקלים חדשים”.

“חיובים אלו בוצעו כשהמשיב, בניגוד לחובתו החקוקה, לא טרח לידע את משתמשי האפליקציה במועד ביצוע הפעולה כי הם עלולים להיות מחוייבים בעמלה ולמצער ללא שניתן אישור המשתמשים לביצוע הפעולה למרות החיוב הצפוי”.

התובעים בתיק זה הם אייל דלק [משתמש באפליקציה ולקוח של בנק מרכנתיל], אדר לוברנט [משתמש באפליקציה ולקוח של הבנקים לאומי ודיסקונט], יצחק זאב שטיבר [משתמש באפליקציה ולקוח של בנק מזרחי טפחות] ועמיר שלהבת [משתמש באפליקציה ולקוח של בנק הבינלאומי].

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי באמצעות “אפליקציית ביט ניתן לשלם ולקבל תשלום. האפליקציה שפותחה בידי בנק הפועלים, הושקה בדצמבר 2016 במטרה לספק מימש לביצוע תשלומים באמצעות הטלפון החכם, תוך חיוב כרטיס האשראי של המשלם”.

סכום התביעה הקבוצתית הוא 82,810,00 ₪. “גודל הקבוצה מוערך בכ- 2,940,000 חברים וזאת בהתאם לחוות דעת כלכלן מומחה [צביקה שרון] מיום 9.3.2022 שצורפה לכתב הבקשה ולתובענה הייצוגית”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד אסף סלע ואילן בלושטיין.