ייצוגית נגד בזק בשם “כל מי שעשה שימוש בתשתית שלה ושילם בעבור מדרגת מהירות מסויימת בעוד התשתית שבביתו מסוגלת לספק מהירות התואמת מדרגת מהירות נמוכה יותר”

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ בשם “כל מי  שעשה שימוש בתשתית שלה ושילם בעבור מדרגת מהירות מסויימת בעוד התשתית שבביתו מסוגלת לספק מהירות התואמת מדרגת מהירות נמוכה יותר”.

התובעת בתיק זה היא עו”ד ענת וסרמן צים.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “בין מגוון שירותיה, בזק מציעה לצרכנים הישראליים תשתית גלישה, וזאת הן בהתקשרות עצמאית מולה, הן בחבילה יחד עם שירותיו של ספק גישה לרשת (קרי, חבילת ‘בנדל’ ו- ‘בנדל הפוך’), והן כחלק מחבילה בשוק הסיטונאי”.

“בזק מציעה כיום תשתית גישה לאינטרנט בחבילות של ‘עד 15 מגה’, ‘עד 40 מגה’, ‘עד 100 מגה’ ולאחרונה גם ‘עד 200 מגה’. בעבר, מטבע הדברים, מדובר היה במהירויות נמוכות יותר”.

“עם העלייה במהירות הגלישה, עולה גם התשלום של הלקוח, אלא שבעוד שאין פסול בעובדה זו, מתברר כי בזק נהגה למכור ללקוחותיה תשתית גלישה במדרגת מהירות מסויימת, למרות העובדה שבפועל, מהירות הגלישה בביתו של הלקוח מתאימה למהירות נמוכה יותר”.

“כתוצאה מהתנהלות זו של בזק נוצר מצב בו לקוחותיה משלמים לה תשלום עבור חבילת אינטרנט שאין להם יכולת ליהנות ממנה, וזאת חלף תשלום עבור חבילת אינטרנט שמתאימה למהירות הגלישה המקסימלית שמאפשרת התשתית שלהם”.

בהמשך כתב הטענות נאמר כי “תיאור הדברים לעיל מלמד על כך שמדובר בתביעה פשוטה, ברורה וקלה. בזק מכרה ללקוח מוצר מסויים, בידיעה שיאן לה יכולת לספק  אותו. כפועל יוצא, בזק חייבה את הלקוח בכספים עודפים, ולצד זאת גרמה לו לשורת נזקים לא ממוניים”.

“אין ולא יכולה להיות מחלוקת בעובדה כי כל לקוח ששילם לבזק על חבילה במהירות מסויימת, ובפועל, גלש במהירות התואמת חבילה במדרגה נמוכה יותר (כך שהיה צריך להתקשר בחבילה זו מלכתחילה) – זכאי לכספו, וכן לנזקים הנוספים שנגרמו לו”.

עוד מצויין בכתב הטענות כי “בקשת אישור זו רלבנטית לא רק למהירויות הנוהגות עתה, אלא גם למהירויות שנהגו בעבר” וכי הבקשה “רלבנטית לכל מי שעושה שימוש בתשתית בזק, בין האם התקשר מולה ישירות, ובין אם השימוש בתשתית נובע מהצטרפותו לחבילה במסגרת השוק הסיטונאי”.

כתב התביעה מציין את הודעת הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן (מיום 8.4.2021) בדבר כוונתה להשית עיצום משמעותי על חברת בזק בסך 6.75 מיליון ש”ח וכי הדבר מגיע בעקבות חקירה של הרשות שהחלה כבר בשנת 2018.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד יונתן רפפורט ואדם לוין.