ייצוגית נגד אסותא מרכזים רפואיים לגבי בדיקה סרולוגית ל- SARS-CoV-2 לגילוי נוגדני קורונה לאחר חיסון: “הטעייה צרכנית ‘רגילה’ ו’פשוטה’; ניצול הפחד הציבורי; הטעיה והסתרה שנועדו לקדם שימוש במוצר שאין בו תועלת מוכחת וסביר שאין בו צורך, במחיר גבוה, ע”י גופים רבים לשם רווח גדול מאוד בעבורם”

14:59 05.02.2021

קטגוריות: בריאות/רפואה משפט

תגים: ,

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד אסותא מרכזים רפואיים [“רשת מרכזים גדולה מאוד בישראל, פרטית, אשר מבצעת בדיקות פרטיות לפי דרישה ובין השאר מבצעת (מוכרת) שירות של בדיקות סרולוגיות”].

התובע בתיק זה הוא נועם ברודסקי [“אשר חוסן בשתי מנות חיסון כנגד נגיף קורונה וכ- 10 ימים לאחר מכן ולאחר שהתפתה לבצע בדיקות סרולוגיות לבדיקת רמת הנוגדנים לאחר החיסון, בעקבות פרסומים רבים בתקשורת (ובהיעדר הכחשה של המשיבה!), סבר כי יוכל לדעת מה מידעת החסינות שלו מפני הדבקה בנגיף ולאור זאת ביצעו הוא ובת זוגו בדיקות אצל המשיבה”].

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “המבקש הינו לקוח של המשיבה אשר עשה אצלה בדיקה סרולוגית ל- SARS-CoV-2, לגילוי נוגדני קורונה לאחר חיסון, בעלות של 290 ₪”.

התובע מבקש באמצעות ב”כ בין השאר כי בית-המשפט יחייב את הנתבעת “בהחזר של עלות הבדיקות האמורות למבקש ולבת זוגו (580 ש”ח) וכן להחזיר לכלל הציבור שביצע את הבדיקות האמורות את עלותן, בסך המוערך לעת עתה ב- 5 מיליון ₪.”

לפי כתב הטענות, “[…]  המשבר לא נעלם לו. להיפך. חלפו חודשים מספר והזמנים הפכו קשים עוד יותר. סגר רדף סגר, בידוד רדף בידוד. אנשים נדבקו והדביקו, רבים חלו ונפטרו, והימים קשים הם. ואז הגיע החיסון.

“ואחריו הגיעו מי שמצאו לנכון לייצר לעצמם תזרים מזומנים חיובי תוך ניצול הפחדים והחרדות (המובנים) של הציבור.

“וכאן הגענו לליבה של בקשה זו. לניצול. להטעייה. להסתרה.

בקשה זו עוסקת בהטעייה קשה ומכוונת, במפורש ובמחדל, בפרסומים מכוונים ולא מכוונים, לרבות בשתיקה חלקית, בהסתרה ובמחדל – בדבר הערך, המשמעות והטעם בביצוע בדיקות רפואיות לגילוי נוגדני קורונה לאחר חיסון או טרם מתן חיסון, ע”י המשיבה.

“עילה זו נולדה עתה, עת החלו מרכזים רפואיים ובהם המשיבה להציע, תוך ניצול פחד ציבורי וחששות, בדיקות מיותרות וחסרות תועלת, אך בעלות גבוהה, לציבור.

“מדובר בבדיקות סרולוגיות להימצאות נוגדנים כנגד נגיף SARS-CoV-2, ןבעברית פשוטה, בדיקות המגלות קיום נוגדנים לנגיף הקורונה, הנערכות כעת רובן לאחר מתן חיסון שני או טרם מתן חיסון.

“מדובר בבדיקות שרווחו בשבועות האחרונים בארץ ונועדו לזהות קיום נוגדנים אצל אדם לצורך זיהוי האם הינו ‘מחוסן’ באופן בטוח כנגד הווירוס או האם חלה העבר במחלת קורונה.

“אך אין צורך לדבר גבוהה גבוהה או לדון בעניינים רפואיים מסובכים. ענייננו בהטעייה צרכנית ‘רגילה’ ו’פשוטה’ וענייננו בניצול הפחד הציבורי, וענייננו בהטעיה והסתרה שנועדו

לקדם שימוש במוצר שאין בו תועלת מוכחת וסביר שאין בו צורך, במחיר גבוה, ע”י גופים רבים לשם רווח גדול מאוד בעבורם.

“[…] מדובר בבדיקה מיותרת שבמיותרות, שתועלתה ללקוח אפסית, ממש כך”.

לדברי התובע, “רבים וטובים יצאו כנגד המדיניות הטרייה של עידוד בדיקות מיותרות, וביניהם גם רופא בכיר של אסותא – המשיבה עצמה. אך הדבר לא מונע ולא מנע מהמשיבה מתחילה, להציע בדיקות אלו, לשווק אותן ולא לספר את האמת ללקוחותיה.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד יצחק אבירם ומאור ברוש.

[הערה: כל ההדגשות – מופיעות במקור].