ייצוגית מינהלית [בשם כל המפלגות שנפתחו, שינו שם או מטרות בשנתיים האחרונות] נגד המדינה בשאלה: האם לרשם המפלגות הסמכות לגבות ‘הוצאות פרסום’ והאם הוא רשאי שלא להחזיר את ההפרש בין הסכום שנגבה לעלות הפרסום האמיתית

13:41 20.01.2023

קטגוריות: משפט

תגים: ,

לבית-המשפט המחוזי בירושלים הוגשה תביעה ייצוגית מינהלית [בשם כל המפלגות שנפתחו, שינו שם או מטרות בשנתיים האחרונות] נגד מדינת ישראל בשאלה: האם לרשם המפלגות הסמכות לגבות ‘הוצאות פרסום’ והאם הוא רשאי שלא להחזיר את ההפרש בין הסכום שנגבה לעלות הפרסום האמיתית.

התובעת בתיק זה היא מפלגת יש כיוון בראשות עמוס דב סילבר. עפ”י כתב התביעה, מדובר במפלגה שנרשמה ב- 30.8.2022 בהתאם לחוק המפלגות, תשנ”ב – 1992.

הנתבעים הם משרד המשפטים/רשם החברות ומשרד ראש הממשלה/לשכת הפרסום הממשלתית.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “לאחר הגשת בקשה לרישום מפלגה, מתפרסמת הודעה ברשומות ובעיתונים מקומיים, כפי שקובע שר המשפטים.

“רשם המפלגות גובה ‘הוצאות פרסום בעיתונות’ בסכום של 35,000 ש”ח לכל בקשה ממפלגות שנפתחות, משנות שם או מטרות זאת ללא סמכות חוקית ועליו להחזיר את מלוא הכספים שגבה שלא כדין; לחלופין, עליו להחזיר למפלגות שנפתחו את ההפרש בין עלות הפרסום האמיתית המוערכת ב- 390 ש”ח לכל פרסום, לסכום שנגבה”.

לפי כתב הטענות, “הסכומים שנגבים בגין ‘הוצאות פרסום’ הנ”ל – נגבים ללא הסמכה חוקית. עפ”י סעיף 4(ב) לחוק המפלגות, האחריות והסמכות לפרסם את דבר הבקשה הוא על הרשם ולא על מגישי הבקשה ואין כל הוראה המחייבת אותם ‘לשאת בהוצאות הפרסום’, או לפחות לא כזו שהח”מ מצאו בדין. גם אם הסכומים היו נגבים עפ”י הסמכה חוקית, הרי שהסכומים נועדו לכיסוי הוצאות הפרסום בלבד, ולא כאמצעי לגביית מס נוסף, ולפיכך ככל שעלויות הפרסום נמוכות מהסכום ששולם – היה על רשם המפלגות להחזיר את הסכום למפלגה (או לגורם המשלם)”.

קודם להגשת כתב התביעה, הוגשה בקשה עפ”י חופש המידע לרשם המפלגות במטרה לקבל את הוצאות והכנסות הרשם בהקשר לפרסומים הללו. התגובה שהתקבלה היא ש”הסכום בגין תשלום הוצאות פרסום מיועד לתשלום שמועבר ע”י לשכת הפרסום הממשלתית, המשלמת לעיתונים בהם מתבצע הפרסום, ובסוף התהליך, וככל שנשארת יתר זכות, זכאית המפלגה לקבל בחזרה את היתרה”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד דקל דוד עוזר/חץ דוד.