ייצוגית (בהיקף 224 מיליון ₪): האם פייסבוק מחוייבת להסיר פרסומים שנוצרו בידי חשבונות מעוולים או מתחזים, הפותחים אצלה חשבונות בהם מתפרסמים פרטים אישיים של אזרחים אחרים

14:21 04.01.2023

קטגוריות: משפט רשתות חברתיות

תגים: , , ,

לבית-המשפט המחוזי בחיפה הוגשה ב- 21.12.2022 תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית). התביעה הוגשה בידי שלושה תושבי העיר חדרה נגד החברות Meta Platforms inc ו- Meta Platforms Ireland Ltd (לשעבר, Facebook Ireland Ltd). היקף התביעה האישי הוא 3.14 מיליון ₪ והיקף התביעה הקבוצתי הוא 224 מיליון ₪.

בפתח כתב הטענות נאמר כי “התובעים אינם מיוצגים אך יטענו כי בטוחים הם בצידקת דרכם וחשיבותו של ההליך בשלב זה. הם יבקשו מבית-המשפט כי ינהג בהם באופן אגליטרי ויתייחס בכובד ראש הנדרש לנטען בכתב התביעה ולא יוריד או יעלה מהחלטותיו מעצם היותם של המבקשים מייצגים את עצמם.

“המבקשים הם אזרחי מדינת ישראל. המבקשים הם אנשים נורמטיבים אשר אורחת חייהם נפגעה קשות ביותר ע”י מעוול אלמוני שהינו פרופיל מזוייף, שעשה שימוש במרשתת כד להרוס את מירקם חייהם של המבקשים, זאת על-ידי פרסומים שקריים לגבי אורחת חייהם של המבקשים, כמו גם פרסום שמם ומספרי הטלפון שלהם במרשתת באמצעות פלטפורמה בשם פייסבוק שפיתחה ומפעילה הנתבעת.

“הנתבעת טוענת שהיא הרשת החברתית הגדולה בעולם, ופועלת תחת המותג Facebook, אשר מאפשרת לכל דיכפין לפצוח חשבון ולפרסם כל שליבו חפץ על-גבי המרשתת באופן הגלוי לכל”.

לדברי התובעים, “בתחילת חודש אוקטובר 2021 או בסמוך לכך, החלו התובעים לקבל הודעות ומאות טלפונים מאנשים וזאת בגלל שני פרופילים מעוולים על-גבי רשת פייסבוק.

“[…] הפרופיל המעוול פירסם על-גבי המרשתת או באמצעות הודעות פרטניות באמצעות אפליקציית המסרים המיידיים של פייסבוק בשם מסנג”ר, הודועות שונות ברובן בעלות תוכן מיני, תוך ציון שמם של המבקשים ומספר הטלפון שלהם ובכך גרם לפגיעה אנושה בפרטיותם של הצובעים וכן במרקם חייהם.

“[…] לא זאת אף זאת, המעוול פירסם פוסטים על-גבי רשת הפייסבוק בקבוצות שונות זאת בשעה שהוא חסם את המשתמשים בפרופיל שלו. בעשותו זאת נחסמה גישתם של התובעים לגלות את שנכתב אודותם והם נחשפו לאותם פוסטים פוגעניים מטוב ליבם של מכרים אשר האמינו כי בסיפור קַפְקָאִי עסקינן”.

לדברי כתב התביעה, “המבקשים עשו ככל הניתן על-מנת לחסום את הפרופיל המעוול, הם פנו מאות פעמים לפייסבוק ודיווחו כי מדובר בפרופיל מעוול ו/או מזוייף ו/או מתחזה אשר מכיל תוכן לא ראוי, בלשון המעטה, כמו כן, בהתאם להיותם אזרחי מדינת ישראל, פנו לעזרת משטרת ישראל תחנת חדרה, הגישו ארבע תלונות לעניין זה וכן עשרת מפגשים עם אנשי החקירות של התחנה וכן השלמת מסמכים בכל פעם שהמעוול ביצע אסקלציה לדברי הבלע הנרשמים וההודעות באפליקציית המסרים בהתאם.

“פייסבוק מצאה שלא לסגור את הפרופיל המעוול [למרות] מאות דיווחים כי מדובר בפרופיל מזוייף, בכל דרך אפשרית: מתוך המתחם או מחוץ למתחם של פייסבוק, באמצעות חברים ומנהלי קבוצה ובאמצעות פנייה ל- Network Operating System, NOC. נראה בוודאות כי אין מעניינה של פייסבוק לטפל בפניות של התובעים כלל וכלל.

“זאת ועוד, משטרת ישראל – גוף האכיפה המרכזי במדינת ישראל – מי שחרט על דגלו “להקנות ביטחון אישי וחברתי לכל אזרחי המדינה” – מצא לנכון לסגור את תיקי החקירה בחודש יולי 2022 ללא כל בדיקה בטענה כי “טרם אותרו חשודים בביצוע העבירה ולפיכך הוחלט על סגירת התיק והמשך הבחינה במישור המודיעיני”.

[…] עסקינן בפרשה מורכבת וסבוכה שתוצאותיה עדיין אינן ברורות. התובעים הגיעו לזהות המעוול, הגישו בקשת ערר למשטרת ישראל שמצאה לסגור את כל התלונות זה מכבר, עידכנו את היועץ המשפטי לממשלה שסירב להצטרף לתביעת צו העשה בפרשה”.

[הערה: ההדגשות המופיעות בידיעה זו מופיעות כך במקור].