ייצוגיות נגד בזק, פרטנר וסאני: לא מנגישות את המסמכים שמגישות במסגרת דיווחיהן במגנ”א ובמאי”ה “באופן שמצמצם משמעותית ומונע יכולת של אנשים עם מוגבלות להבין את הנאמר בהם”; ביולי 2021: שני תובעים מגישים (בנפרד) עשרות ייצוגיות בעילה דומה נגד מגוון חברות ציבוריות

רקע: במהלך חודש יולי 2021 הוגשו עשרות תביעות (ובקשות לאשרן כתובענות ייצוגיות) נפרדות נגד שורה של חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב, וזאת בנושא שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

את התביעות הללו הגישו (בנפרד) שני תובעים במספר בתי-משפט מחוזיים ברחבי הארץ:

+ שלום בנמו (באמצעות עו”ד שחר אגמון): בין 38 החברות הציבוריות (לפחות) הנתבעות על-ידו: הולמס פלייס אינטרנשיונל, רציו חיפושי נפט, נובה מכשירי מדידה, נטו מלינדה סחר, קבוצת שגריר שירותי רכב, ויקטורי רשת סופרמרקטים, אלעד מגורים ישראל החדשה, ישרוטל, נובולוג (פארם אפ), קבוצת עזריאלי, שטראוס גרופ.

+ אפיק חי סופיר (באמצעות עו”ד רוני ארגמן): בין 20 החברות הציבוריות (לפחות) הנתבעות על-ידו: קבוצת דלק, שפיר הנדסה ותעשייה, אירודרום, אלביט הדמייה, אלדן, אפי נכסים, דלק מערכות רכב, קרדן ישראל, תדיראן גרופ, צור שמיר אחזקות. בכתבי התביעה הוא מוגדר כ”אדם עיוור אשרת מתעניין להשקיע בשוק ההון ונעזר בתוכנת ‘קורא מסך’ כדי לקבל מידע ממסמכים”.

= = = = = = = = = =

אתמול (חמישי, 29.7.2021) הוגשו מספר תביעות נוספות. ביניהן: נגד בזק החברה הישראלית לתקשורת, פרטנר תקשורת וסאני תקשורת סלולרית.

להלן פרטים לגבי התביעה נגד בזק [בהיקף תביעה קבוצתי של 5 מיליון ש”ח] אשר ממחישים את כלל התביעות הללו. התביעה היא של שלום בנמו [“אדם עם מוגבלות חמורה בראיה, אשר מתעניין ומשקיע בשוק ההון”]:

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “[…] במסגרת החובות המוטלות עליה כחברה ציבורית, המשיבה מדווחת באופן שוטף במערכת האינטרנט של רשות ניירות ערך – המגנ”א [מערכת גילוי נאות אלקטרונית], ובמערכת האינטרנט של הבורסה לניירות ערך – המאיה [מערכת אינטרנט להודעות החברות] ומצרפת לדיווחים אלה מסמכים, כגון דו”חות מיידיים ותקופתיים, תשקיפים, דו”חות כספיים וכיוצ”ב, המהווים חלק בלתי נפרד מאותם דיווחים.

“עפ”י הוראות החוק והתקנות, החל מיום 26.10.2017 – היינו מזה קרוב ל- 4 שנים –  מוטלת על כלל החברות המדווחות, ובכללן המשיבה, החובה להנגיש את המסמכים שאלו מגישות במסגרת דיווחיהן במגנ”א ובמאי”ה, עבור אנשים עם מוגבלות.

“כפי שעולה מחוות הדעת המצורפת לבקשה זו, חרף הוראות הדין בעניין, חרף העובדה שניתן במהירות ובנקל להביא ליישומן, ועל אף שחלפו למעלה מחודשיים למן הודעת רשות ניירות ערך כי חלה על הגופים המדווחים החובה לביצוע התאמות נגישות במסמכים המוגשים על-ידן – המשיבה עודנה נמנעת מקיום הוראות הדין, ולא מנגישה את המסמכים באופן שמונע ולמצער מכביד על אנשים עם מוגבלות להתחקות ולהבין את האמור בהם, חרף הוראות הדין אשר ביקשו למנוע מצב דברים זה בדיוק.

“בכך נמצאת המשיבה מפירה את חובותיה בדין, ומונעת גישה לדיווחיה מהמבקש ומשאר חברי הקבוצה בשל המוגבלות שיש להם”.

= = = = = = = = = =