יו”ר ועדת הכלכלה: “נעשות מהפכות בתשתיות ובמדיניות משרד התקשורת כמו שלא נעשו עשרות שנים, באומץ לב ציבורי לגעת בפרות קדושות. הדברים מתרחשים בפועל, מתממשים”

ביום שלישי, 28.6.2022, אישרה מליאת הכנסת את חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’ 76), התשפ”ב – 2022, בקריאה שנייה ושלישית ובכך היא נכנסה “לספר החוקים של מדינת ישראל”.

את הצעת החוק הציג במליאה ח”כ מיכאל מרדכי ביטון יו”ר וועדת הכלכלה. בפתח דבריו אמר: “אני רוצה להגיד משהו לפני שאני צולל אל החוק, גם לינון אזולאי, גם למשה ארבל, גם לפינדרוס וגם לאבוטבול, אבל בעיקר לשר התקשורת יועז הנדל.

“כמי שמלווה את עבודת משרד התקשורת בהובלת יועז הנדל ולירן אבישר בן-חורין המנכ”לית – נעשות מהפכות בתשתיות ובמדיניות משרד התקשורת כמו שלא נעשו עשרות שנים, באומץ לב ציבורי לגעת בפרות קדושות.

“הדברים מתרחשים בפועל, מתממשים: רפורמת פריסת הסיבים האופטיים והקצב שבה הם הכניסו את המדינה לפריסת סיבים, כולל פתרון אלגנטי של הפרשת כספים לאזורים הלא-כלכליים, וגם לשם התחרות מגיעה; רפורמת הדואר, שהתחילה בדיון קשה, רגיש, מלא אינטרסים – חוקקנו את החוק הזה, מכינים את הדואר אל העתיד, סוף תקופת המכתבים, אולי קצת מכתבים עסקיים בדיוור ישיר, מצד אחד כניסה לעולם הזה של דיוור ישיר והדפסות ומצד שני איזונים לחברות שקיימות בשוק, ועוד רבות וטובות.

“על זה יבואו על הברכה שר התקשורת יועז הנדל והמנכ”לית לירן אבישר. אני חושב שבזה אתם תסכימו איתי, חבריי נציגי ש”ס ואגודת ישראל, שיש עשייה בתחום התשתיות. נושא אחד היה סלע המחלוקת”.

קריאת ביניים של ח”כ פינדרוס: ” קצת ענווה, טיפה ענווה. ענווה – הרפורמה של הסיבים.

ח”כ ביטון המשיך: “אני מתכבד להציג בפניכם את הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’ 76), לקריאה שנייה ולקריאה שלישית. חוק התקשורת, התשמ”ב, מסדיר שני תחומי תקשורת מרכזיים: תחום הבזק, שהוא תחום הטלקום, הכולל שירותים דוגמת אינטרנט, טלפוניה ותשתיות תקשורת, ותחום השידורים.

“הצעת חוק זו היא הצעת חוק ממשלתית, הכוללת תיקון מקיף באסדרת תחום הטלקום. בטרם אציג את פרטי הצעת החוק, אציין כי שירותי התקשורת הם שירותים חיוניים שסדירותם, היקפם וטיבם הם בעלי חשיבות לציבור ולמשק. הרגולציה בתחום זה נדרשת לשם הגנה על אינטרסים ציבוריים דוגמת עידוד תחרות, ניהול משאבים במחסור, שמירה על ביטחון המדינה וקידום אינטרסים חברתיים דוגמת מתן שירות שוויוני ובתפוצה רחבה והגנה על צרכנים.

“בהצעת החוק מוצע לשנות את מתכונת הרגולציה של מתן שירותי בזק, במטרה להקטין את הנטל הביורוקרטי, להפחית את חסמי הכניסה לשוק ולעודד כניסה של שחקנים חדשים לפעילות בתחום הטלקום בארץ. ההסדר המוצע כולל שני שינויים מרכזיים שנועדו למימוש מטרות אלה: האחד – צמצום שירותי בזק שיהיו כפופים לרגולציה לפי החוק, והשני – שינוי ברירת המחדל ברגולציה של שירותי הבזק כך שככלל לא תהיה חובה לקבל רישיון פרטני לשם מתן שירותי בזק, וניתן יהיה לתת שירותים אלה בכפוף לרישום במרשם שינוהל במשרד התקשורת, כפי שמפורט בחוק.

“אציין כי הליך קבלת רישיון כרוך בזמן רב ובהשקעת משאבים הן מצד הרגולטור והן מצד הגורמים המפוקחים.

“לגבי צמצום הרגולציה – מוצע לצמצם את היקף שירותי הבזק הכפופים לרגולציה כך שהיא תחול רק על שלושה סוגי שירותים: שירות טלפוניה מבוסס מספור, שירות גישה לאינטרנט ושירות העברת נתונים, שמשמעו שירות העברת אותות עבור לקוחות שלא באמצעות רשת האינטרנט הפתוחה אלא באמצעות רשתות ייעודיות.

“כל פרטי החוק מפורטים. אני רק רוצה להדגיש עוד כמה דברים: לפי המוצע, שירותים שימשיכו להיות תחת חובת רישיון – וזה חשוב כדי לייצר תחרות, כדי לפקח, כדי לראות שהעולם שמשתנה לנו מול העיניים ינוהל כראוי – זה כולל תשתיות והנחת תשתיות ונימוקים שונים לחובת הרישיון. השירותים שימשיכו להיות תחת חובת רישיון הם שירותי סלולר, שירותי בזק שניתנים להיקף גדול של משתמשים, שירותי בזק שניתנים תוך שימוש בלוויין או בכבל תת-ימי ושירותי בזק הניתנים על ידי רשות מקומית.

“עם זאת, לשר התקשורת תהיה סמכות לקבוע, באישור ועדת הכלכלה, שירותים נוספים הטעונים רישיון, אם נמצא כי הרישום במרשם אינו מספיק בשל טעמים שונים כמפורט בחוק, ובהם שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור. יש פה מעבר לרישום במקום רישיון – לפשט, להזיז את השוק, להביא יזמים – אבל בסוגיות קריטיות אנחנו נשמור על רישיון, ואנחנו לא מוסיפים נושאים לרישיון אלא אם כן ועדת הכלכלה אישרה, כדי שיהיו נימוקים טובים למה תחום מסוים חוזר להיות מטופל ברישיון ולא ברישום.

“כמו כן, לבקשת משרד התקשורת, התווספה להצעת החוק במהלך הדיונים הוראת מעבר המאפשרת ביצוע ניסויים במערכת אלחוט בטכנולוגיית דור 5 ללא צורך בקבלת רישיון בזק. מאחר שהשינוי במתכונת הרגולציה, ובכלל זה האפשרות לפטור שירותי בזק מחובת רישוי, לא ייכנס לתוקף עם פרסום החוק ברשומות, ביקש משרד התקשורת לאפשר כבר בזמן הקרוב את ביצוע הניסויים בטכנולוגיה החדשה, כדי לבחון אפשרות של מתן שירותי סלולר מתקדמים ללא קבלת רישיון בזק – הליך שיכול להתמשך זמן רב.

“לפיכך, מוצע כי האפשרות לבצע ניסויים כאמור תיכנס לתוקף עם פרסום החוק ברשומות. אציין כי הוועדה עמדה על כך שככל שהניסויים יכללו מתן שירות בתמורה לצרכנים, יחולו על נותני השירות חובות גילוי מוגברות לגבי מתן השירות במסגרת הניסוי.

“אני סבור כי הצעת החוק מבטאת תפיסה רגולטורית נכונה ועדכנית של מיקוד רגולציה, ומקווה שהיא אכן תביא לצמצום נטל ביורוקרטי מיותר, תסייע בהסרת חסמי הכניסה לשוק ותקדם את שירותי התקשורת לטובת הציבור והמשק כולו”.