אושרה הנחה על שולחן הכנסת: הצעת חוק השידור הציבורי (תיקון – הארכת מועד התחילה), התשע”ה – 2015

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב- 29.6.2015 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק של חברי הכנסת קארין אלהרר (יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה) וחבר הכנסת איתן כבל (יו”ר וועדת הכלכלה): הצעת חוק השידור הציבורי (תיקון – הארכת מועד התחילה), התשע”ה – 2015.

היום התקיימה בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא “צו השידור הציבורי (דחיית תחילתו של החוק (מס’ 2), התשע”ה – 2015”. ועדת הכלכלה אישרה בתום הדיון להאריך את עבודת רשות השידור ב-3 חודשים נוספים.

השר הממונה על רשות השידור אופיר אקוניס אמר בדיון כי “הממשלה הנוכחית מאמינה בפתיחת פיות ולא בסתימת פיות. אנחנו צריכים עוד גיוון בשידור המסחרי ולצידו שידור ציבורי חזק, בלתי תלוי ועצמאי. האינטרס הציבורי בישראל הוא שיהיה שידור ציבורי. אין פה אופוזיציה וקואליציה, המטרה שיהיה שידור ציבורי ושלא נגיע למצב של יוון, שם הממשלה החליטה על סגירת השידור הציבורי “.

השר אקוניס הוסיף כי “אנחנו התחייבנו על ביטול האגרה; על דעת ראש הממשלה אני מודיע שאין כוונה לחזור למתווה של גביית אגרה מהציבור”. הוא הדגיש כי “כפי שהתרעתי בפני השר הקודם, בלוח הזמנים שנקבע בחוק אין סיכוי להקים גוף שידור, לכן נדרשת דחייה, כדי שבזמן הזה ניתן יהיה להבטיח את הקמת תאגיד השידור הציבורי הישראלי במהירות האפשרית”.

מנכ”ל משרד האוצר שי באב”ד אמר כי לפי חוות הדעת של האוצר “יש קושי רב לבצע מימון תקציבי בתקופת הביניים. אם ראש הממשלה רוצה לחתום על צו האגרה שיחתום, ואז הכל יתקיים כדין. מנסים לא לגבות אגרה ואז לקחת מהאוצר כסף שיהיה חסר במקום אחר. שר האוצר נתן הסכמה לצו כדי שנראה מתווה להתקדם בהקמת התאגיד החדש, לא יהיה מצב שאין מתווה והאוצר מממן 450 מיליון שקל בשנה”.

היועצת המשפטית של הוועדה עו”ד אתי בנדלר הזכירה כי בדיון הקודם אמרה שסעיף 113 לחוק השידור הציבורי מחייב את האוצר לממן את פעילות רשות השידור בתקופת הביניים. היא הוסיפה כי סעיף 28א לחוק רשות השידור מחייב את השר לקבוע בכל שנה את סכום האגרה, אך ברור שאין כוונה לעשות זאת. “המצב חמור במיוחד כי מדברים על שתי זרועות של הממשלה, בעוד יד אחת מסכלת אפשרות לגבות אגרה מצד שני האוצר לא מממן את פעילות הרשות אם האגרה לא נגבית. נוצר מצב שהמחוקק מחוקק והממשלה מצפצפת על החוק. כך או כך התוצאה שיש חוק שלא מקוים”, אמרה.

היו”ר כבל הבהיר בעניין זה כי הוועדה תפנה ליועץ המשפטי לממשלה שיכריע במחלוקת בין המשרדים ויקבע מי צריך לממן את הרשות עד הקמת התאגיד החדש.

ח”כ קארין אלהרר שעמדה בכנסת הקודמת ראשות הוועדה המיוחדת לחקיקת חוק השידור הציבורי, אמרה כי היא לא מבינה איזה צעדים ננקטו כדי ליישם את החוק והוסיפה כי טרם אושר מינוי חברי הדירקטוריון. “הממשלה עושה יופי של עבודה למסמס את החוק, וזה אותו ראש ממשלה שהעביר את החוק בממשלה ובכנסת הקודמת”.

מנכ”ל משרד התקשורת שלמה פילבר אמר בדיון כי חוק השידור הציבורי בלתי ישים מאחר ויש בו קשר גורדי בין פינוי הנדל”ן (בו ממוקמים מתקני רשות השידור) לפיטורי העובדים אותו מנסים לפרק. הוא הוסיף כי בתוך כחודש יוגש מתווה לצאת מהפלונטר כאשר שינוי החקיקה המרכזי הוא שינוי יום התחילה של התאגיד החדש.

היו”ר איתן כבל סיכם ואמר כי לא בקלות הוא ממליץ להצביע בעד ההארכה וכי הוא מוחה בכל תוקף על ההחלטה לעכב תשלום כלשהו לעובדים. “הם לא בני ערובה במאבקים ואף עובד לא צריך להיפגע”, אמר. הוא הוסיף כי בכוונתו, יחד עם חברי הכנסת עיסאווי פריג’ ודוד ביטן להיפגש עם השר אקוניס ומנכ”לי משרדי התקשורת והאוצר תוך 10 ימים וזאת כדי לעקוב מקרוב אחר ביצוע התיקונים הנדרשים.  דיון מעקב נוסף יתקיים בוועדת הכלכלה בעוד שלושה שבועות. בתום הדיון אישרו חברי הוועדה פה אחד את הצו.

קודם לישיבה זו התקיים דיון אחר של וועדת הכלכלה שעסק בנושא ההוצאה לפרסומות בערוצים המסחריים, ברדיו ובאינטרנט. יו”ר ועדת הכלכלה ח”כ איתן כבל אמר בדיון כי “כל הפלטפורמות בשוק הפרסום השתנו. השוק חייב אסדרה (רגולציה) וטלטלה”.הוא ציין כי ייפגש בימים הקרובים עם מנכ”ל משרד התקשורת ואם יהיה צורך – רוה”מ ושר התקשורת יזומן לוועדה.

הערה: הידיעה מתבססת על שידור בפורטל הוועדה ועל אתר הכנסת.