יו”ר וועדת המדע: “במיוחד בתקופה זו, אך גם בשיגרה, חובה עלינו כי אתרי אינטרנט יהיו מונגשים לאנשים עם מוגבלות נגישות ובפרט אלו שמספקים שירות ציבורי ומידע חשוב”; בדיקות העלו כשלים בתחום זה באתרי משרד הבריאות ופיקוד העורף

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח”כ עינב קאבלה קיימה (8 בדצמבר 2020) ישיבה  בנושא הנגשת אתרי אינטרנט רלבנטיים בתקופת הקורונה לאנשים עם מוגבלות.  הישיבה התקיימה לציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות.

בישיבת הוועדה עלה כי בבדיקה שקיים איגוד האינטרנט הישראלי באתרים ממשלתיים וציבוריים הסתבר כי אתרי משרד הבריאות, ביה”ח שיבא, מגן דוד אדום (מד”א) ועיריית ת”א טעונים שיפור ואילו אתר פיקוד העורף וקופות החולים אינם נגישים לאנשים עם מוגבלות.

עוד התברר בדיון כי בבדיקה שקיימה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (משרד המשפטים) ב- 330 אתרי אינטרנט, נמצא כי 241 מתוכם היו תקינים והונגשו לאנשים עם מוגבלות; ו- 66 ארגונים נמצאים תחת הליכי אכיפה.

לדברי עו”ד מיכל שיק הר טוב מהנציבות, הכשלים בהנגשה נמצאו בעיקר באתרים של מסחר מקוון.

ח”כ עינב קאבלה יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה אמרה כי “אנו מציינים היום בכנסת את היום הבינלאומי לזכויות נשים עם מוגבלות. חשוב לציין את היום הזה כמובן, אבל בעיקר חשוב להתרכז בעשייה ופעילות בנושא זה לאורך כל השנה. חובת הנגשת אתרי אינטרנט מוסדרת אמנם בתקנות הנגישות, אבל לא באופן מלא וקיימים עוד חוסרים. גם מה שמוסדר לא תמיד מיושם הלכה למעשה.

“התקופה של הקורונה העצימה את השימוש באינטרנט וחידדה את ההכרח כי השירותים הניתנים דרך האינטרנט יהיו נגישים גם לאנשים עם מוגבלות. הדיון הזה הציף פערים וכשלים שקיימים, בפרט באתרי אינטרנט מרכזיים שמספקים שירותים חשובים. חשוב שלנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יהיו יותר סמכויות משמעותיות בכדי לדאוג לאכיפת החובות. צריך לתת את הדעת גם להכשרות של מתכנתים וכן כי גופים ישכילו לבדוק את נגישות האתרים שברשותם גם באמצעות אנשים עם מוגבלות. ביקשתי תשובות מחלק מהגופים שעלו בדיון ואינם עומדים בנגישות הנדרשת ואנו מצפים כי יפעלו לתיקון הכשלים. נעקוב אחר הדברים”.

עו”ד מיטל גרייבר שורץ מאיגוד האינטרנט הישראלי חשפה בוועדה כי בסקר שקיים איגוד האינטרנט הישראלי באתרים ממשלתיים וציבוריים התגלה כי אתר משרד הבריאות נמצא כטעון שיפור מבחינת נגישות, כמו גם אתר בית חולים שיבא, אתר פיקוד העורף ואתר מד”א. לעומתם, אתר משרד האוצר, משרד התחבורה והמוסד לביטוח לאומי נמצאו כנגישים לאנשים עם מוגבלות. האיגוד מתכוון במהלך השבוע הקרוב לפרסם באתר שלו את ממצאי הבדיקה שלו.

עוד ציינה עו”ד גרייבר שורץ כי המודעות של מעצבי אתרים ובעלי עסקים שעליהם חלות התקנות לשיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות, להנגשת אתרי האינטרנט של העסק – נמוכה מאוד. התוצאה, לדבריה, היא שהרבה בעלי עסקים מגלים את החובה שלהם להנגשה רק כשנשלח אליהם מכתב איום בתביעה.

עוד עידכנה כי בתקופה האחרונה חלה עלייה של 40% ברישום לדומיינים חדשים, שרבים מאוד מהם יצטרכו להיות מונגשים לאנשים עם מוגבלות.

לדברי ח”כ סמי אבו שחאדה, יש כמעט מיליון וחצי אזרחים במדינת ישראל שסובלים ממוגבלות, שההנגשה תסייע בוודאי לחלק גדול מהם.  “אני מקווה שנוכל להפחית כמה שיותר סבל מכמה שיותר אנשים. נשמח אם נגיע למצב שלא נצטרך לציין את היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות”, אמר ח”כ אבו שחאדה.

ממשרד הבריאות נמסר בישיבה כי רוב התכנים של הקורונה מונגשים על גבי התשתיות של ‘מימשל זמין’ ומונגשים לאנשים עם מוגבלות.

יוגב שמני מנהל מימשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי מסר כי נעשות פעולות רבות ומושקעים משאבים רבים להנגשת כלל השירותים הממשלתיים לאזרחים. בעניין משרד הבריאות אמר כי משרד הבריאות מונגש תחת Gov.il  של רשות התקשוב הממשלתי. “חלק מהאתר טרם עבר לפלטפורמת Gov.il. המעבר צפוי להסתיים בחציון הראשון של 2021”.

מפיקוד העורף נמסר שסוגיית הנגישות נמצאת על השולחן ומטופלת אך יו”ר הוועדה ביקשה לאור תוצאות הסקר כי יערכו בדיקה דחופה באתר ויעדכנו באשר למועד השלמת ההנגשה הנדרשת.

יובל ווגנר יו”ר עמותת נגישות ישראל אמר כי “ישראל היא אחת מהמדינות פורצות הדרך מבחינת חקיקה. אנחנו רואים שרוב הארגונים במגזר הממשלתי, ברשויות, עסקים ומלכ”רים נכנסו לנושא הנגישות, אבל במבחן התוצאה המצב לא מספיק טוב כי אנשים עם מוגבלות לא מצליחים להשתמש באתרים. צריך להעלות מודעות בקרב בעלי אתרים, מעצבי אתרים וגם בקרב אנשים עם מוגבלות שידעו כיצד משתמשים באתרים מונגשים”.

עוד אמר שהעולם מתקדם להסמכה ייעודית מקצועית של יועץ הנגשה לאתרי אינטרנט ובנוסף ציין את הצורך שאנשים עם מוגבלות יהיו אלה שיבדקו אם האתר נגיש עבורם. “יש לנו עוד הרבה עבודה. אנחנו על הדרך והמסע ארוך”.

[יצויין כי לפני תחילת הוועדה פירסמתי את המבזק הבא בחלון המבזקים של האתר: וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת מקיימת היום (8.12.2020) ישיבה בנושא “הנגשת אתרי אינטרנט רלוונטיים בתקופת קורונה לאנשים עם מוגבלות”; יובל וגנר מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל במסמך שהוגש לוועדה: “במיוחד בשנה האחרונה, סביב משבר קורונה, כאשר כולנו נאלצנו להישאר בבתים הבנו כמה קריטי שאתרי אינטרנט יהיו נוחים ונגישים לשימוש במיוחד לאלה שמתקשים; בין המלצות העמותה: חובת קורס הנגשת אתרים למאפיינים, מעצבים, מפתחים ובודקים וכן הדרכות מדינה לאוריינות דיגיטלית לאנשים עם מוגבלות].

לדברי עבאס עבאס, מנכ”ל עמותת אלמנארה לקידום אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית, הבעיה חמורה פי כמה באפליקציות בהם משתמשים ארגונים ועסקים. “רוב האפליקציות לא נגישות. אין VOICE OVER ואי אפשר לקרוא תמונות”. הוא נתן כדוגמה בנק ידוע שהאפליקציה שלו לא נגישה בכלל לאנשים עם מוגבלות, כמו גם שירותים חיוניים אחרים של עסקים נוספים. “יש קידמה טכנולוגית אבל אנחנו נשארים מאחור”.

בישיבה השתתפו גם (באמצעות זום) נציגי קופות החולים שבסקר שערך איגוד האינטרנט הישראלי, נמצא כי האתרים שלהן ובמיוחד הדפים של האזורים האישיים אינם מונגשים דיים. יו”ר הוועדה ח”כ עינב קאבלה דרשה מקופות החולים לדאוג להנגשת האתרים שלהם לאנשים עם מוגבלות מהר ככל האפשר.

* הערה: הדברים מתבססים על הודעה לעיתונות של הוועדה שפורסמה בתום הישיבה ע”י וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת.

** נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (משרד המשפטים) פירסמה לאחרונה את הדו”ח – “אנשים עם מוגבלות בישראל 2020: נתונים סטטיסטיים נבחרים“. יצויין כי הנתונים נלקחו בעיקר מהסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2019 (הנתונים המעודכנים שבידי הנציבות, נכון למועד פרסום המצגת).