יו”ר הוועדה לקידום מעמד האשה ח”כ תומא-סלימאן קראה לרוה”מ: “מנה שר תקשורת או התפנה לטיפול דחוף בהטרדות המיניות בתקשורת”

21:46 02.12.2015

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל

תגים: ,

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח”כ עאידה תומא-סלימאן קיימה בכנסת ב- 1 בדצמבר 2015 דיון בנושא הטרדות מיניות בעולם התקשורת.

יו”ר הוועדה אמרה בין היתר במהלך הדיון כי “אנחנו הזמנו לדיון את בעלי המניות בכלי התקשורת, עורכים ראשיים, עיתונים ועיתונאיות ונציגי משרדי ממשלה. הדבר שהראה לי עד כמה המצב הקשה הוא תשובת משרד התקשורת (שהגיעה רק אתמול לפני הדיון) לפיה אין להם גישה לנושא, כי הם אחראים רק על התוכן ולא על יחסי עובד מעביד. הם לא הבינו שגם לתוכן יש משמעות בנושא זה ושלאופן הסיקור יש השפעה קריטית. זה אומר דרשני, ואני לא מקבלת את זה. הם אחראים גם על רשות השידור, והיה מן הראוי שיהיו נציגים שלהם כאן”.

משרד התקשורת שלח לוועדה את ההודעה הבאה בדואר אלקטרוני: “לאור העובדה שהדיון יעסוק בגופי התקשורת כמקום עבודה ולא בתוכן השידורים, המשרד לא ישלח נציגים מטעמו לדיון. אציין כי משרד התקשורת אינו מפקח על יחסי עבודה בגופי התקשורת, וככל שישנן תופעות פסולות או פליליות גופי התקשורת צריכים לפעול ככל מקום עבודה אחר ולהפנות את הנושא לטיפול גורמי אכיפת החוק”.

בעקבות כך אמרה יו”ר הוועדה בנושא זה בסיכום הדיון: “אני אפנה מייד לשר התקשורת שהוא גם ראש הממשלה. אני רואה בחומרה רבה את התשובה של עובדי משרד התקשורת והניסיון להתנער מאחריות טוטלית בנושא הזה. הגיע הזמן או שראש הממשלה ימנה שר תקשורת שאפשר לקיים איתו שיח ולדרוש ממנו אחריות כלפי נושאים מאוד חשובים בתחום התקשורת או לפחות שראש הממשלה יתפנה ויעשה את המוטל עליו כשר התקשורת”.

יו”ר הוועדה ח”כ עאידה תומא-סלימאן אמרה בפתח הדיון כי “בשבוע שעבר ציינו את יום המאבק הבינלאומי באלימות כנגד נשים. מצד אחד היו אירועים מעוררי השראה כאן בכנסת על ההתקדמות בנושא, ומצד שני עברנו שבוע מטלטל כשנחשפה לעינינו פרשה שזעזעה רבים מאיתנו. נעשה צעד שהיה מחויב ע”י ח”כ מגל וזה מסר חזק מאוד שנשלח לציבוריות. הפרשה הזו נמצאת בחקירת משטרה ואני חושבת שאנחנו נניח לנושא כעת, כדי שהחקירה תימשך וייעשה מה שצריך”.

“חשוב להזכיר שלא כל פרשה היא פלילית. במקרים רבים נשים לא מתלוננות על הטרדות מיניות, כי הן יודעות שהדרך עד להוכחת התלונות היא מאוד ארוכה  ואחוז התלונות שהופכות לכתב אישום בישראל הוא נמוך מאוד. הרבה מאוד מהתלונות נמצאות במרחב המוסרי, במרחב של ערכי זכויות אדם ואישה, כבוד לאדם ולאישה. כשאישה לוקחת על עצמה לחשוף את ההטרדה, היא יודעת שיופעלו עליה לחצים וינסו לפגוע בה, והחלטתה כזו היא מעשה של אומץ שמחייבת תמיכה. אני לא אדון בפרשה, אבל אני יודעת איזה מסע השמצות מתחולל בחוץ נגד הנשים שהעזו והתלוננו, ואני יודעת שחלקן אפילו מאוימות. אני שוחחתי איתן, הן מרגישות מאוימות, נרדפות ע”י התקשורת, והן מבקשות לתת להן קצת להירגע ולראות איך ממשיכים הלאה”.

“אני כיו”ר הוועדה, וגם חברות וחברי הוועדה, מוכנים לעמוד לצידן להדוף את המתקפה, ואני פונה פה לאמצעי התקשורת, לקחת בחשבון שלפעמים הרצון העז לרדוף אחרי הסיפור פוגע בנשים, בפרטיותן וכבודן. אנא עשו זאת, ככל האפשר, בהתמקדות בתוקף, במטריד, ולא במוטרדת, בקורבן. טוב עשו באתר NRG שהודיעו על מדיניות חדשה בסיקור מקרי תקיפות מיניות ואלימות, ולא בקורבן. אני גם פונה מפה למשטרה, היות שכבר הגענו כאן לשלב האיומים, שיש להם אחריות להגן עליהם ולעקוב אחרי אותם משמיצים, החשופים ברשתות החברתיות, ולהגן על הנשים.

ניתן לקרוא מידע נוסף על הדיון בפורטל הוועדה כאן.