יומיים לפני הבחירות: וועדת הכלכלה תקיים שני דיונים נפרדים רצופים לגבי דואר ישראל

ביום ראשון הקרוב, 30 באוקטובר 2022, תקיים וועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ מיכאל מרדכי ביטון שני דיונים נפרדים רצופים לגבי חברת דואר ישראל.

הדיון הראשון יעסוק ב”הצעת תקנות הדואר (שירותי דואר בסיסיים ושירותים כספיים אשר יינתנו לכלל הציבור בכל המדינה – תיקון”.

במכתב ששלח שר התקשורת יועז הנדל ב- 23.8.2022 אל יו”ר וועדת הכלכלה נאמר בין היתר כי “סעיף 5(ג) לחוק הדואר, קובע כי שר התקשורת, בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור הוועדה, יקבע רשימת שירותי דואר בסיסיים וכן השירותים הכספיים הבסיסיים אשר ראוי כי יינתנו לכלל הציבור בכל המדינה (“השירותים הבסיסיים”).

“בהתאם לסעיף האמור הותקנו תקנות הדואר (שירותי דואר בסיסיים ושירותים כספיים שיינתנו לכלל הציבור בכל המדינה), התשס”ח – 2008, אשר קובעות את רשימת השירותים הבסיסיים.

“מטרת התקנות המוצעות היא לעדכן את רשימת השירותים הבסיסיים שבתקנות העיקריות בהתאם לרמת הביקוש לשירותים השונים, רמת התחרות באספקת השירותים וקיומם של ערוצים מקוונים או ערוצים ישירים חלופיים לקבלת השירותים.

“רשימת השירותים הבסיסיים המעודכנת משקפת, מחד גיסא, מדיניות של הבטחת אספקתם של שירותי דואר ושירותים כספיים בסיסיים לכלל הציבור בכל המדינה בהתאם לפריסה שיקבע שר התקשורת ברישיון הכללי, ומאידך גיסא מאפשרת לחברת דואר ישראל בע”מ  גמישות ניהולית במתן השירותים על ידה.

“חברת הדואר מצויה במצב פיננסי וכלכלי המאיים על יציבותה ועל שירותי הדואר לציבור. החברה מצויה בתהליך הפרטה ובעיצומו של תהליך הבראה, על השלמתו שוקדת הממשלה על זרועותיה השונות בימים אלו. המהלך של עדכון הרגולציה החלה והתאמתה למציאות, וקביעת התקנות מכוח חוק הדואר, הינו רכיב הכרחי במהלך הבראתה וייצובה של חברת הדואר ויש לפעול בדחיפות לקידומו לצד המהלכים האחרים”.

“ביום 21 באוגוסט 2022 קוימה חובת ההיוועצות והתקבלה התייחסות שר האוצר לתקנות המוצעות. בנסיבות העניין ובהתאם למכתב היועצת המשפטית לממשלה מיום 30 ביוני 2022 בדבר “קבלת החלטות על ידי הממשלה והשרים בתקופת בחירות” ולהנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-חוקתי) מיום 7 ביולי 2022 בדבר “היערכות משפטית לתקופת הבחירות לכנסת ה- 25, אין מניעה לקדם את התקנת התקנות המוצעות בעת הזו”.

* יצויין כי באתר הוועדה מתפרסם חומר רקע – טבלת השוואה בעניין השירותים האוניברסאליים.

הדיון השני, שייערך מייד אחריו יעסוק ב”הצעת תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים) – ביטול”.

במכתב ששלח שר התקשורת יועז הנדל ב- 16.8.2022 אל יו”ר וועדת הכלכלה נאמר בין היתר כי ” סעיף 88י(א)(1) לחוק הדואר קובע כי שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר ובאישור הועדה, רשאי להתקין תקנות בין היתר בכל הנוגע לתשלומים, ובכלל זה תשלומים מרביים או תשלומים מזעריים, בעד השירותים הכספיים הניתנים על ידי חברת דואר ישראל בע”מ.

“בהתאם לסעיף האמור הותקנו תקנות הדואר תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים), התשע”א – 2011, הקובעות את התשלומים בעד חלק מהשירותים הכספיים.

“חברת הדואר נותנת שירותים כספיים הכוללים בעיקר שירותי ניהול חשבונות ללקוחות פרטיים ולקוחות עסקיים (ללא מתן אשראי וללא תשלום ריבית על פיקדונות) וכן שירותי ניהול מערך תשלומים וגבייה עבור לקוחות עסקיים כגון ממשלת ישראל, המוסד לביטוח לאומי, חברות תקשורת, חברות גז, רשויות מקומיות ועוד. כמו כן חברת הדואר מעניקה, לכל דורש, שירותי קניה ומכירה של מטבע חוץ, העברות כספיים בינלאומיות, הנפקה ומכירה של כרטיס חיוב נטען מראש ועוד.

“בתקנות המוצעות מוצע לבטל את התקנות העיקריות, ובכך לאפשר לחברת הדואר גמישות בקביעת התשלומים בעד השירותים הכספיים, תוך התאמתם לתנאי התחרות במתן שירותים אלו, לתנאי השוק המשתנים, ולתהליכי ההתייעלות של בנק הדואר (לרבות דיגיטציה של השירותים). זאת, בכפוף לחובתה של חברת הדואר לגבות תשלום סביר בהתאם לסעיף 88יב לחוק הדואר.

“[…] חברת דואר ישראל מצויה במצב פיננסי וכלכלי המאיים על יציבותה ועל שירותי הדואר לציבור. החברה מצויה בתהליך הפרטה ובעיצומו של תהליך הבראה, על השלמתו שוקדת הממשלה על זרועותיה השונות בימים אלו. המהלך של עדכון הרגולציה החלה והתאמתה למציאות, וקביעת התקנות מכוח חוק הדואר, הינו רכיב הכרחי בהליך הבראתה וייצובה של חברת הדואר ויש לפעול בדחיפות לקידומו לצד המהלכים האחרים.

“התקנות המוצעות לא נדרשות להערכה מפורטת של השפעת הרגולציה (RIA).

“ביום 7 באוגוסט 2022 התקבלה הסכמת שר האוצר לתקנות המוצעות. בנסיבות העניין ובהתאם למכתב היועצת המשפטית לממשלה מיום 30 ביוני 2022 בדבר “קבלת החלטות על ידי הממשלה והשרים בתקופת בחירות” ולהנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-חוקתי) מיום 7 ביולי 2022 בדבר “היערכות משפטית לתקופת הבחירות לכנסת ה- 25″, אין מניעה לקדם את התקנת התקנות המוצעות בעת הזו”.

** העיתון ‘גלובס’ דיווח ב- 27.10.2022 כי “הדיון לאישור תוכנית ההבראה של הדואר נבלם עד לאחרי הבחירות“.

שירית אביטן כהן וגד פרץ כתבי העיתון מדווחים כי “יו”ר ועדת כספים אלכס קושניר מישראל ביתנו החליט לבלום העברה בסך 1.6 מיליארד שקל למהלך פיטורים רחב בדואר ישראל. בכנסת טוענים כי מי שמכוון את האירוע הוא שר האוצר אביגדור ליברמן, שלא עוניין להעביר את הכסף שיתניע את ההבראה בחברה לפני הבחירות”.

לפי הדיווח, “תוכנית ההפרטה של הדואר שוב נבלמת והפעם משיקולים פוליטיים טרום בחירות. שר התקשורת יועז הנדל הגיש השבוע בקשה לוועדת ההסכמות בכנסת לכנס את וועדת הכלכלה לאישור תקנות להבראת הדואר ולוועדת בכספים להעברת 1.6 מיליארד שקלים למטרת הליך פיטורים רחב בחברה”.