חמישה ימים לאחר שנאסר עליה לפעול ברצועת עזה אישרה ממשלת החמאס שוב לחברת ג’אוואל להפעיל שירותי סלולר שם

חמישה ימים לאחר שנאסר עליה לפעול ברצועה, אישר התובע הכללי של ממשלת החמאס לחברת ג’אוואל להפעיל שוב את שירותי הסלולר והאינטרנט שלה ברצועת עזה.

ביום ראשון (5 ביולי 2015 אחה”צ) פירסמתי ידיעה בחלון המבזקים של אתר זה לפיה דיווחים של סוכנויות הידיעות מצביעים על כך שחברת הסלולר Jawwal [חברה-בת של תאגיד התקשורת הפלסטיני Paltel] פתחה-מחדש באותו היום את משרדיה בעיר עזה ואת חנויות השיווק שלה ברצועה.

זאת פחות משבוע לאחר שנסגרו ע”י ממשלת החמאס בשל מה שכונה “השתמטות מתשלום מס”.

התובע הכללי של ממשלת החמאס שסגר את הפעילות התיר עתה פתיחה-מחדש.

לפי הדיווחים הושגה הסכמה (שלא פורט טיבה) בין החמאס לבין החברה.

ב- 27 ביוני 2015 בשעה 20:53 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי שלטונות חמאס הורו באותו יום על סגירת משרדי חברת הסלולר Jawwal [חברה-בת של תאגיד התקשורת הפלסטיני Paltel] בשל מה שהוגדר כ”השתמטות מתשלום מס”.

חברת התקשורת ג’אוואל היא חברת הסלולר היחידה הפועלת כיום ברצועת עזה (מאחר וחברת הסלולר השנייה Wataniya Mobile שיש לה רישיון לפעול ברצועת עזה אינה מורשית ע”י ישראל לפעול שם). עפ”י ההערכות יש לג’אוואל כ- 1.3 מיליון מנויים ברצועת עזה.

בדיווח ציינתי כי לא ברור מתי בדיוק ייסגרו משרדי חברת הטלקום בעזה וכי ההערכות הן שהדבר נעשה על רקע המתיחות בין החמאס לבין הרשות הפלסטינית בהנהגת הפת”ח.

ואכן ביום שלישי 30 ביוני 2015 נסגרו המשרדים הראשיים בעיר עזה וכן סניף של החברה בעיר. עפ”י דיווחים של סוכנות הידיעות הפלסטינית מען, סוכנות הידיעות הצרפתית AFP וסוכנות הידיעות רויטרס, רכב של משטרת חמאס הגיע בבוקר למשרדי החברה ומנע כניסת העובדים למקום. השוטרים תלו נודעה האומרת כי המקום נסגר בהוראת התובע הכללי של ממשלת החמאס Ismail Jabr כצעד ראשון נגד החברה.

רוטרס דיווחה כי המשטרה בעזה הורתה גם לכל החנויות העובדות עם ג’אוואל לא למכור כרטיסי SIM למכשירים שלה או להעביר עד תשלומים לחברה.

עם זאת נכון ליום שלישי בלילה פעלו שירותי הטלפוניה והאינטרנט של החברה ללא הפרעה והיו זמינים לכל המנויים בעזה.

החברה-האם פלטל [Palestinian Telecommunication Company, Paltel] גינו את הצעד הזה והודיעה כי היא סוגרת את כל סניפי פלטל וג’אוואל ברצועה משום שאינה יכולה עוד לספק שירותים לכל עבות לביטחון העובדים והלקוחות.

Ammar al-Iker מנכ”ל קבוצת פלטל אמר כי צעדי חמאס “מגבירים את הסבל של הפלסטינים תחת המצור הישראלי” וכי מדובר ב”מכה לאינטרסים של הצרכנים ורק מוסיף לסבלם של העזתים”.

לדבריו החברה ממלאת את כל הוראות החוק של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה ובגדה המערבית לרבות כל מה שקשור לתשלום מס וכי לא ניתן לפצל את תשלומי המס בין הרשות הפלסטינית לבין ממשלת החמאס. הוא הדגיש כי סגירת הפעילות מאיימת על כלל המגזר הפרטי ברצועה.

קבוצת פלטל סבלה מהפסדים כספיים גדולים בשל נזקים גדולים שנגרמו לרשתות תקשורת וסלולר במהלך מבצע “צוק איתן”.

הרשות הפלסטינית גינתה את הסגירה וכינתה זאת כ”החרפת המחלוקת” ו”הפרה בוטה של החוק הפלסטיני”.