חח”י: בקשה לקבלת מידע לפלטפורמה טכנולוגית לפיקוח ותיעוד חפירות בהנחת כבלי חשמל-ע”י פיענוח צילומי רחפן לתכנית עדות [פלטפורמה אוטומטית ליצירת תכניות עדות מתמונות רחפן]

חברת החשמל לישראל (חח”י) פירסמה (30.6.2021) בקשה לקבלת מידע לפלטפורמה טכנולוגית לפיקוח ותיעוד חפירות בהנחת כבלי חשמל-ע”י פיענוח צילומי רחפן לתכנית עדות. המועד האחרון להגשת הצעות הוא 22.7.2021.

באתר חח”י נאמר כי “מחלקת בקרה, מנהלה ומפרטים-במ”מ, מאגף רשת דן והחוף בחברת החשמל לישראל מבקשת לקבל מידע והצעות מחיר  מספקים פוטנציאלים עבור פלטפורמה טכנולוגית לפיענוח צילומי רחפן ולהכנת תכנית עדות לפיקוח ותיעוד חפירות בהנחת כבלי חשמל.

“במסגרת חדשנות לשיפור ביצוע מדידות על קבלני חפירות בוצע פיילוט שאושר ע”י הסמנכ”ל מר בלמס יצחק [משנה למנכ”ל וסמנכ”ל שירותי רשת] לצילום תשתיות כבלים ע”י רחפן.

“לצורך השלמת התהליך נדרש לבצע פלטפורמה טכנולוגית שתתרגם את הצילומים לתוכנית עדות של תשתיות החשמל אשר מבוצעות ע”י קבלני החפירות.

“היום תוכניות עדות בחפירות והנחת כבלי חשמל נמדדות ע”י מודדים בשטח באופן קונבנציונלי ע”י מכשיר מדידה גאודטי.

“הפעלת רחפן מתבצעת ע”י קבלן חפירות”.

במסמך של חח”י לגבי מכרז זה נאמר בין היתר: “חברת החשמל מפרסמת כל שנה מכרזים לבחירת חברות מדידה לאספקת תכניות עדות אחרי ביצוע חפירות של קבלני חפירות שגם הם זכו במכרזים.

“המודד מופעל ע”י חברת החשמל והוא מתזמן את הגעתו לשטח מול הקבלן.  אחת מחסרונות השיטה היא קונפליקט בתזמונים בין קבלן ומודד בכך שהמודד מגיע לשטח והשטח לא מוכן או שהוא מאחר את הגעתו.

“קונפליקטים אלו הופכים את התהליך לפחות אפקטיבי מבחינת היחסים בין הקבלן למודד וגורמים להגדלת העלויות בכך שהמודד לא מסיים את מספיק מדידות החפירות המתוכננות ביום ומפספס מדידות ותיעוד של חלקים ניכרים בגלל הלחץ ולפעמים גם טועה.

“מלקחי ניסיון השנה שעברה – שכר הטירחה של המודד היה לפי יחידה (דהיינו לפי חפירה עד 50 מ”א) וזאת בתקוה להקטין את העלות. בשיטה זו נוצרה בעיה מצד המודד בכך שהוא היה מגיע, מחכה ולא מקבל תשלום הולם.

“השנה החליטה חברת החשמל להציע למודד סכום יומית הכולל עבודות השטח והמשרד.

“בעבר, המודד אשר הנפיק את תכניות העדות היה באחריות קבלן החפירות. נוצר מצב של תוצרים לא אמינים ולכן המודד הופעל על ידי חח”י נכון להיום.  הטכנולוגיה הבשילה בשנים האחרונות לאוטומציה ודיגיטציה של תהליכי הבנייה מקצה לקצה והיכולת לאפשר לכל מודד לעשות עבודה מלאה של איסוף ועיבוד מלא בפלטפורמה אינטגרטיבית אחת.

“בעקבות יוזמת עובדי חח”י ופיילוט מוצלח שבו נבדקה פלטפורמה אינטגרטיבית כזו עם בשיטת צילום אוטומטי של חפירות ע”י רחפן ויצירת תכניות העדות בפלטפורמה ממוחשבת המכילה בין מנוע פוטוגרמטרי פנימי, אנליטיקה מתקדמת וממשק משתמש נח למודדים ולפקחים, הוחלט בחברה לאמץ את השיטה”.