חוקר מאוני’ בן-גוריון פיתח מכשיר “ינשוף” וירטואלי [Virtual Breathalyzer]; כל טלפון חכם או אביזר חכם יכול לקבוע אם בעליו עבר את הגבול המותר לנהיגה לאחר שתיית משקה אלכוהולי

בן נשיא סטודנט לתואר שני באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הפך — באמצעות תוכנה — כל טלפון חכם (סמרטפון) או אביזר חכם (כמו שעון או משקפיים) למכשיר ינשוף וירטואלי למדידת רמת האלכוהול בדם. הקישור למחקר – כאן.

המערכת מתעדת באופן חד-פעמי את צורת ההליכה של האדם בדרכו לבר ולאחר מכן מתעדת את צורת ההליכה בדרכו חזרה, במטרה לקבוע את רמת השכרות שלו.

בהודעת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב נאמר כי נהיגה בשכרות היא בעיה שעלולה להיות קטלנית בכל מקום ברחבי העולם. בשנת 2013, לדוגמה, נהרג בכל 51 דקות אדם בארצות הברית כתוצאה מתאונת דרכים הקשורה באלכוהול. בעבר נעשו ניסיונות רבים לצמצם התנהגות מסוכנת כזו, אך זו השיטה הראשונה שמגייסת לעזרה את הטלפונים ואת האביזרים החכמים של הנהגים.

בן נשיא והמנחים שלו, פרופ’ יובל אלוביץ ופרופ’ ליאור רוקח מהמחלקה להנדסת מערכות תכנה ומידע של אוניברסיטת בן-גוריון, רתמו לעזרתם את החיישנים השונים הקיימים בטלפונים חכמים או באביזרים חכמים נישאים אחרים, כדי לזהות את השינויים בצורת ההליכה לאחר צריכת אלכוהול. האלכוהול משפיע בבירור על צורת ההליכה באופן הניתן לגילוי באמצעות החיישנים המובנים במכשירים שאנו נושאים עלינו כל הזמן. המערכת יכולה לזהות אפילו כמויות מזעריות של אלכוהול, באמצעות שימוש בחיישנים המובנים הקיימים במכשיר ובאלגוריתמים של למידה חישובית.

המערכת מבצעת תיעוד התחלתי של הדרך מהמכונית לבר, ולאחר מכן ממשיכה לתעד ברצף את צורת ההליכה ומשווה אותה לתיעוד ההתחלתי, במטרה לקבוע אם האדם שיכור או לא.

החוקרים פיתחו את המערכת שלהם בעזרת נתונים שנאספו מ- 30 נבדקים שונים (60% מתוכם גברים ו- 40% נשים) שהשתמשו במשקפי גוגל, שעון LG-G, צמיד חכם של Microsoft וטלפון חכם Galaxy S4 של סמסונג.

התוצאות התבססו על שתי דוגמאות הליכה שונות של כל נבדק בשלושה ברים שונים בתל-אביב, במהלך חמישה לילות. התוצאות אומתו מול מכשיר ינשוף תקין של המשטרה, והתגלה כי המערכת זיהתה נכונה את כל האנשים השיכורים שזיהה מכשיר הינשוף.

אמנם הניסוי נערך על אנשים המשתמשים בכל ארבעה המכשירים, אך בן נשיא טוען שהמערכת עובדת באופן מדויק ביותר בהתבסס על שניים מהם ביחד (שעון חכם וטלפון חכם מספיקים).

אביזרים חכמים הם שוק מתפתח: 275 מיליון יחידות נמכרו בשנת 2016, והתחזית היא שיימכרו עוד 322 מיליון יחידות בשנת 2017. נוסף על כך, קבוצות הגיל שנוהגות הכי הרבה תחת השפעת אלכוהול הן גם הצרכניות הגדולות ביותר של אביזרים כאלה. עובדה זו הופכת את הטכנולוגיה הזו לרלבנטית במיוחד לדפוסי הצריכה שלהם.

■ פורסם לראשונה בחלון המבזקים באתר זה בתאריך  25.12.2016 בשעה 11:24