חופש המידע: משרד המשפטים פירסם לעיון הציבור את טיוטת נוהל “פרסום יומנים”

היחידה הממשלתית לחופש המידע (במשרד המשפטים) פירסמה ב- 22 באפריל 2021 לעיון הציבור את טיוטת נוהל “פרסום יומנים”. המועד האחרון להגשת תגובות הוא 2 במאי 2021.

לדברי היחידה, “בשנים האחרונות הוגשו בקשות חוזרות ונשנות לקבלת יומנים של נבחרי ציבור ושל עובדי ציבור בכירים. מטרת נוהל “פרסום יומנים” היא להנחות כיצד יש להשיב לבקשות למידע הנוגעות ליומנים של בעלי תפקיד במשרדי הממשלה ויחידות הסמך”.

עוד אומרת היחידה בהודעתה כי “כחלק משיגרת העבודה, נשמר מידע ביומניהם של בעלי תפקיד במשרדי הממשלה. היומן הוא כלי עזר שנועד להקל על בעל התפקיד ועל העובדים עמו, בקביעת ישיבות ופעילויות נוספות. פעמים רבות היומן כולל פעילויות ציבוריות ואישיות כאחד.

“בשנים האחרונות הוגשו בקשות חוזרות ונשנות לקבלת יומנים של נבחרי ציבור ושל עובדי ציבור בכירים.

“לשאלות אלו ניתן מענה חלקי בהנחיות מחלקת ייעוץ וחקיקה מיום 23.8.09 ומיום 22.6.2015 ובחוות דעת היחידה מיום 6.9.2017 בעניין מסירת יומן מהנדס עיר. כמו כן, נדונו היבטים שונים של עניין זה בבתי-המשפט.

“התגברות בקשות מסוג זה והיקפן, כמו גם הצורך במתן מענה שיטתי, סדור ואחיד לאופן הטיפול בהן, עורר את הצורך בכתיבת נוהל מקיף, המבוסס על הדין הקיים, אשר ינחה כיצד יש לבחון בקשות אלו ולהשיב להם, כפי שאף הנחה מבקר המדינה בדו”ח המבקר מס’ 68ג’.

“מטרת נוהל זה היא להנחות כיצד יש להשיב לבקשות למידע הנוגעות ליומנים של בעלי תפקיד במשרדי הממשלה ויחידות הסמך”.

האינטרס הציבורי במסירת יומן מלא

בין היתר נאמר בנוהל המוצע כי “בפסיקת בית-המשפט נקבע כי קיים אינטרס ציבורי בעיון ביומנו המלא של נבחר ציבור ואינטרס זה הוגדר כ”אינטרס ציבורי כללי”. ניתן לתאר אינטרס ציבורי זה כזכותו של הציבור לוודא, באמצעות העיון ביומן, שנבחרי הציבור ועובדי השירות הציבורי עושים שימוש בזמנם באופן העולה בקנה אחד עם התחייבויותיהם והצהרותיהם כלפי הציבור ועם המטרה שלשמה נבחרו או מונו לתפקידם. כמו כן מאפשר היומן לוודא שנבחרי הציבור ועובדי השירות הציבורי נוהגים על פי כללי המנהל התקין, אם מבחינת ההקפדה על אי-המצאות ניגוד עניינים, קיום חובת ההגינות וכיו”ב. ההנחה היא, שככל שהדרג לגביו מבוקש היומן הוא בכיר יותר וממילא בעל השפעה נרחבת יותר על הציבור, כך מתעצם האינטרס הציבורי שבעיון ביומן המלא. מאידך, גם ההיפך הוא נכון: ככל שהדרג של בעל היומן נמוך יותר, כך פוחתת ההצדקה למסור את יומנו המלא וגובר החשש שמסירתו עלולה ליצור תחושת רדיפה ולפגוע בתפקודו של בעל היומן ובשימוש ביומן ככלי עבודה יעיל – באופן העולה כדי שיבוש התפקוד התקין של הרשות כמשמעו בחוק”.

פגישות עם עיתונאים וכלי תקשורת

“בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, לנוכח מערכת היחסים הרגישה וחשיבות השיח החופשי עם התקשורת והחשש כי מסירת מידע על פגישות שערכו עיתונאים עלולה לפגוע באינטרסים מקצועיים שלהם, קיימת הצדקה שלא לחשוף את המידע המלא על הפגישה. אי לכך יש לציין כי התקיימה פגישה עם גוף תקשורת, תוך ציון שם גוף התקשורת בלבד וללא ציון שם העיתונאי ונושא הפגישה”.