חודשיים לפני אירוע מירון 2023: החשכ”ל אישר למשרד לשירותי דת התקשרות המשך [בהיקף כ- 19 מיליון ₪ לשלוש שנים] לשם פיתוח שביל מהדרין והכביש הצפוני לאתר הר מירון

חודשיים לפני אירוע הילולת מירון 2023 והחשב הכללי במשרד האוצר אישר למשרד לשירותי דת התקשרות המשך בפטור ממכרז [בהיקף כ- 19 מיליון ₪ לשלוש שנים] עם המרכז הארצי לפתוח המקומות הקדושים.

זאת, לשם פיתוח שביל מהדרין והכביש הצפוני לאתר הר מירון. הפטור הינו בעקבות אסון מירון 2021, כפי שעלה ממסקנות וועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון.

בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר כי “המשרד לשירותי דת מבקש הרחבת התקשרות עם המרכז הארצי למקומות קדושים, עמותה רשומה, לטובת ביצוע מיידי של ציר המהדרין (שביל הכהנים) ושל הכביש הצפוני המוביל לאתר הר מירון, אשר ישפרו באופן משמעותי את המענה לצרכי הבטיחות של הילולת רשב”י תשפ”ג, בהתאם להמלצות ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון מאוקטובר 2022.

“המרכז אחראי על הפעלה ותחזוקה של כ- 130 מקומות קדושים (אתרי קברי צדיקים) בכל רחבי הארץ והוסמך לכך מכוח החלטת ממשלה משנת 1988”.

בהמשך הנימוקים נאמר כי “[…] המרכז צירף אומדן ראשוני לביצוע שני הכבישים מיום 26.1.2023, מנכ”ל המרכז התחייב לסיים את העבודות עד לקיום ההילולה במאי 2023.

“בנוסף, מנכ”ל המרכז התחייב לבצע את העבודות בכפוף לחוק ולאישורים הנדרשים מכל הגורמים הסטטוטוריים הרלבנטיים כגון רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים, רשות מקרקעי ישראל והמועצה האזורית מרום הגליל (לרבות היתרי בניה). התקשרויות המרכז עם קבלני משנה מטעמו לביצוע העבודות, יאושרו במסגרת ועדת המכרזים של המרכז, בהתאם למכרזים שפרסם המרכז.

“בסיכום בין אגף התקציבים, המשרד לשירותי דת ומשרד ירושלים ומסורת מיום 8.2.2023, אושרה מסגרת תקציבית על פי הפירוט שלהלן:

+ עבור שביל המהדרין יוקצו 12.55 מיליון ₪ כולל מע”מ. שביל המהדרין ישמש גם כשביל כהנים קבוע וגם כשביל לרכבי חירום ודרך גישה לאנשים עם מוגבלויות, בהתאם להמלצות הביניים של ועדת החקירה מאוקטובר 2022.

+ עבור הכביש הצפוני יוקצו 6.379 מיליון ₪ כולל מע”מ. הרחבת הכביש לשני נתיבים (במקטעים מסוימים) ותיקון ליקויים קיימים בכביש ישפרו באופן משמעותי את המענה לצרכי הבטיחות של ההילולה, ובפרט את אפשרות הפינוי במקרי חירום, בהתאם להמלצות הביניים של ועדת החקירה מאוקטובר 2022. יצוין כי הכביש הצפוני יהיה במימון מלא של קק”ל בהתאם לאישור שניתן בועדת הארבעה (הוועדה למיזמים לאומיים).

“בהקשר זה יצוין, כי הבקשה לפרוייקט סלילת הכביש הצפוני המוזכר כאן לעיל נידונה בוועדת הפטור ביום 27.12.2021 ולא אושרה ע”י החשב הכללי בנימוק שסלילת כבישים אינה במסגרת מומחיותו של המרכז למקומות קדושים ועליה להתבצע על ידי משרד התחבורה או הרשות המקומית.

“לאחר פנייה חוזרת של המשרד לוועדת הפטור, נעשתה בדיקה על ידי הרפרנטורה באגף החשב הכללי בהתייחס להערת החשב הכללי, ונמצא כי אין גורם אחר המסוגל לסיים את העבודות לפני מועד ההילולה (9.5.2023).

“המשרד עידכן כי המרכז פועל בכל הדרכים העומדות לרשותו לקבלת האישור לניהול תקין לשנת 2023.

“מר חזי דוד, רפרנט משרדים מנהליים ממליץ לאשר את התקשרות ההמשך בכפוף לתנאים הבאים: המרכז יסיים את העבודות עד למועד הילולת רשב”י תשפ”ג; המרכז יפעל בהתאם לתכנית מתאר מפורטת למתחם קבר הרשב”י שאושרה בשנת 2022, לרבות קבלת כל האישורים הנדרשים לביצוע העבודות מכל הגורמים הרלבנטיים, לרבות ממועצה אזורית מרום הגליל.

“הרחבת התקשרות המשרד עם המרכז מותנית בקבלת תקציב מאגף התקציבים במשרד האוצר”.