חובת סימון של בוטים: האם שני משרדי ממשלה הזדרזו לספר לחבר’ה על “התקדים העולמי למלחמה בפייק ניוז”?

17:03 17.06.2022

קטגוריות: כללי

תגים: ,

ביום רביעי האחרון (15.6.2022)  פירסמו מספר אתרי חדשות בארץ ידיעות (כמעט זהות) בדבר מה שכינו תקדים עולמי למלחמה בחדשות הכזב: הצעת החוק [“תזכיר חוק הבוטים”] שפירסמו שני משרדי ממשלה (משרד המשפטים ומשרד התקשורת) בנושא זה.

ואכן, מאוחר יותר באותו היום (בשעה לא ידועה) פורסמה אף הודעה לעיתונות של משרד התקשורת בנושא זה תחת הכותרת: תקדים עולמי במאבק בפייק ניוז: משרדי התקשורת והמשפטים מתכוונים לחייב רשתות חברתיות לאכוף חובת סימון של בוטים.

יצויין כי בניגוד למרבית פרסומי משרד התקשורת, בהודעה לעיתונות הספציפית לא הופיע קישור להצעת החוק החדשה.

בדקתי מספר פעמים באותו היום אחר הצהריים ובשעות הערב אבל הצעת החוק המדוברת לא הופיעה באותו היום באתר החקיקה הממשלתי.

רק למחרת, ביום חמישי, 16.6.2022, בשעה 16:18 [כמצויין בטקסט עצמו], פורסמה טיוטת הצעת החוק באתר החקיקה הממשלתי: תזכיר חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’…)(סימון מסר המוני המופץ באמצעות יישום אוטומטי), התשפ”ב – 2022.

כאשר נכנסים למאפייני המסמך (בקובץ וורד) רואים כי הוא נוצר ביום 16.6.2022 בשעה 16:09; זמן עריכה דקה אחת; נסגר בשעה 16:10. ככל הנראה, המסמך נוצר בידי עו”ד רבקה ליפשיץ הלשכה המשפטית במשרד המשפטים.

“מטרת הצעת חוק זאת היא להגביר את השקיפות במרחב המקוון בנוגע לשימוש באמצעים ויישומים טכנולוגיים המאפשרים הפצת מסרים באופן אוטומטי ולצמצם את התופעה הרחבה של הטיית דעת הקהל באמצעות שימוש באמצעים ויישומים אלו.  מוצע לחייב גורם, המפיץ ברשתות החברתיות הגדולות מסר ובכלל כך מידע, תגובה או סימן, תוך שימוש ביישום המאפשר את הפרסום באופן אוטומטי, לנהוג בשקיפות ולסמן מסר זה. באופן זה, משתמשי הרשת החברתית יידעו כי מסר כאמור הופץ באמצעות שימוש ביישום אוטומטי ותתאפשר להם קריאה וסינון מושכלים של המסר. כך תצומצם התופעה של הדהוד מסרים, הטיית דעת הקהל ואף הטעייתו. בנוסף, מוצע לקבוע כי אי סימון מסר המופץ באמצעות יישום אוטומטי כנדרש בהתאם להצעת חוק זו, יהווה עוולה אזרחית אשר תקים לנפגע מאי סימון המסר כאמור, עילה לתביעה נזיקית וכן עילה לתביעה של פיצויים מוסכמים אף ללא הוכחת נזק”.

אולי למשרדי המשפטים והתקשורת יש הסבר הגיוני לכך אבל זה נראה, לכאורה, כי מישהו הזדרז לפרסם את הדברים כמעט יממה לפני מועד הפרסום הרשמי של טיוטת הצעת החוק. קשה להשתחרר מהרושם  שאותו מישהו הזדרז לספר לחבר’ה.