חברת המחקר IDC: נטישת האיחוד האירופי [“Brexit”] והשפעותיה על מגזר הטלקום בבריטניה

חברת המחקר IDC Europe  פירסמה ב- 3 במאי 2016 דו”ח העוסק בנושא נטישת בריטניה את האיחוד האירופי [“Brexit”] – אם יוחלט על כך במשאל עם שייערך בממלכה ב- 23.6 – וההשלכות האפשריות בשל כך על מגזר התקשורת בממלכה.

בשוק הרחב המהווה את מרבית ההכנסות של מפעילי השירותים, ההשפעה, כך נראה, לא תהיה משמעותית, אומרת IDC.

שירותי הטלקום ממילא הם לאומיים בעיקרם: אנשים רוכשים את שירותי הטלקום מהמפעילים במדינה בה הם חיים. כאן לא מדובר על ייבוא/ייצוא משמעותי של שירותי טלקום כך שהתוצאות של יציאה מהאיחוד האירופי על הסכמי הסחר והרגולציה הבינלאומיים של בריטניה לא ישפיעו על עסקיהם של הפעילים.

יוצאי הדופן הם חברות רב-לאומיות [multinational] אשר לעיתים קרובות משתמשים בשירותי מובייל של מפעילים הנמצאים מחוץ לגבולות המדינה אם כי גם במקרה זה לגבי בריטניה ההשפעה לא תהיה משמעותית.

לעומת זאת, במישור התפעולי עלולים להיות “כאבי ראש” בטווח הקצר ל- Vodafone, חברה בריטית עם פעילויות במספר מדינות בקרב האיחוד האירופי. מצב דומה (אם כי במידה פחותה יותר) יכול להיות לחברת הטלקום הספרדית Telefónica הפעילה גם בבריטניה באמצעות מפעיל מקומי.

נראה כי יידרשו מספר התאמות בכללי החשבונאות ובפרוצדורות השונות, בין השאר. יחד עם זאת, לשתי החברות הללו פעילות משמעותית גם מחוץ לגבולות בריטניה כך שממילא הן רגילות לביצוע התאמות מסויימות לתנאים המקומיים בכל מקום בו הן פעילות או נכנסות אליו.

חברת המחקר מעריכה עוד כי לא סביר שתהיה השפעה משמעותית ליציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי  על מבנה תעשיית המובייל הבריטית.

בשבוע שעבר דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי העיתון וול סטריט ג’ורנל מדווח שהאיחוד האירופי צפוי לחסום את ניסיון ההשתלטות שלCK Hutchison Holdings Ltd  על חברת הסלולר הבריטית O2 שבבעלותTelefónica SA  (בהיקף 14 מיליארד דולר); רגולטור ההגבלים העסקיים האירופי חושש מעליית תעריפים ופחות חופש בחירה לצרכנים הבריטים ולפיכך נוקט מדיניות נוקשה לגבי קונסולידציה של חברות טלקום. ככל הנראה, ההחלטה בנושא זה צפוייה להתקבל עוד קודם להצבעה של הבריטים ביוני לגבי היציאה מהאיחוד.

ייתכן בהחלט, אומרת IDC, שלאורך זמן אסדרת (רגולצייה) הטלקום בבריטניה תהיה שונה מהאיחוד האירופי במספר היבטים. כיום משטר האסדרה בבריטניה הוא במסגרת ה- European Telecoms Framework, ETF אולם אם הבריטים ייצאו מהאיחוד הרי שלא בטוח שרגולטור התקשורת הבריטי Ofcom ימשיך לראות עצמו מחוייב ל- ETF.

“בטווח הקצר, השפעת האסדרה העיקרית של Brexit (…) תהיה בתחום של דמי נדידה בינלאומיים [roaming]”, אומרת חברת המחקר. תחום זה נמצא בעדיפות עליונה של האיחוד אשר נמצא בתהליך מדורג של חיסול דמי הנדידה לצרכנים תושבי האיחוד המשתמשים בטלפון הנייד שלהם כאשר הם נמצאים במדינה של האיחוד שאינה ארצם, למשל בעת חופשה/עבודה.

במוצאי שבת 30.4.2016 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי בהמשך לצעדים קודמים בנושא, דמי הנדידה (roaming) [לאזרחים תושבי האיחוד האירופי בזמן שהם שוהים במדינה אחרת מארצם בתוככי האיחוד] ירדו באותו היום בצורה משמעותית, השלב האחרון לפני ביטולם סופית ב- 15.6.2017.

אם בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי, אומרת IDC, אזי אזרחיה לא יהיו מכוסים ע”י ההסכם בדבר הביטול המוחלט של דמי הנדידה ומפעילי הסלולר בבריטניה לא יצטרכו עוד להגביל או לבטל לחלוטין גביית דמי נדידה למדינות אחרות באיחוד האירופי. “האם משמעות הדבר היא שנדידה לאיחוד האירופי תהפוך יקרה יותר לצרכנים הבריטים במקרה של Brexit? ייתכן, אך הדבר לא מחוייב המציאות. במידה מסויימת, המפעילים הבריטים כבר החלו להתייחס לנושא של הירידה בהכנסות דמי הנדידה ככלי שיווקי עם סלוגנים ברוח של  “Roam Like Home”. אפשרי שהלחץ התחרותי ירתיע מפעילים מלהיות הראשונים ששוב יגבו דמי נדידה יקרים יותר. ואם לא לחץ זה, אזי ייתכן שלחץ רגולטורי הוא שיעשה את המלאכה”.

לדברי IDC, יש כאן הרבה “אולי” אבל דבר אחד ברור: במקרה של Brexit נושא של שינוי דמי הנדידה באיחוד האירופי יהפוך ממצב ודאי למצב של אי-ודאות.