חברת המחקר IDC: יציאת יוון מגוש האירו עלולה לגרום לירידה חדה [18%(-)] בהוצאות ה- IT שלה ב- 2016

14:34 10.07.2015

קטגוריות: טכנולוגיית מידע

תגים: , , , , , ,

דו”ח של חברת המחקר IDC  שפורסם ב- 9 ביולי 2015 אומר כי יציאתה של יוון [שזכתה לכינוי Grexit או  GR€XIT] מגוש האירו [Eurozone] עלולה לגרום לירידה חדה בהוצאות טכנולוגיית המידע שלה בשנת 2016.

בנוסף, אומרת חברת המחקר, צעד זה יגרום גם לקיטון בהיקף של 3.7 מיליארד דולר בהוצאות ה- IT של יוון במשך שלוש השנים הקרובות (עד שנת 2019, כולל).

אולם לצעד זה תהיה השפעה שלילית גם על הוצאות טכנולוגיית המידע של מדינות מערב אירופאיות, אם כי בצורה מתונה יותר [ירידה של פחות מ- 1%(-) בתקופה זו במונחים של הגידול הכולל].

חברת המחקר מספקת שני תרחישים לגבי המצב בעקבות המו”מ בין יוון למדינות אירופה שלאחר משאל העם ביוון בו רוב העם הצביע נגד תנאי הסיוע ליוון ליציאתה מהמשבר הכלכלי המתמשך.

תרחיש ראשון מדבר על כישלון המו”מ ויציאתה של יוון מאיזור האירו. כתוצאה מכך הוצאות ה- IT ביוון יחוו ירידה משמעותית ותהיה פגיעה מסויימת בהוצאות ה- IT של מדינות מערכב אירופה אם כי לא עד כדי שינוי שיעורי הגידול הנוכחיים לצד השלילי.

התרחיש השני מדבר על כך שיוון תגיע להסכם עם מדינות אירופה ותשמור על האירו כמטבע שלה. למרות זאת צפוייה ירידה דו-ספרתית בהוצאות ה- IT ביוון בשנת 2016 אך בשיעור מואץ קטן יותר מאשר בתרחיש הראשון. לעומת זאת הוצאות ה- IT של מדינות מערב אירופה לא ייפגעו במקרה של תרחיש זה.

חברת המחקר אומרת כי במקרה של Grexit ופרישה מגוש האירו הרי שהענפים התעשייתיים שייפגעו יותר מכל בתחום הוצאות ה- IT שלהם הם המגזר הציבורי, השירותים הפיננסים והשוק הצרכני.

עפ”י הגירסה הראשונית של 15Q2 Black Book של חברת המחקר IDC יוון מהווה רק 0.5% מהוצאות ה- IT של מדינות מערב אירופה [חומרה, תוכנה ושירותי IT] וכיום היא המדינה בעלת הביצועים הגרועים ביותר בין מדינות מערב אירופה במונחי הוצאות IT, עם שיעור גידול שנתי מצטבר של 0.1%(-) בשנים 2015-2019.

מכאן מציגה חברת המחקר שני תרחישים נוספים:

התרחיש הראשון אומר כי הואצות ה- IT היווניות הלאומיות יושפו מאוד בצורה שלילית בשל יציאת חברות זרות והיעדר נזילות בשוק (מה שיקטין את הסבירות לתשלום עבור מוצרי ושירותי טכנולוגיית מידע). במצב זה צפוייה ירידה של 14%(-) בשנת 2015 וירידה של 18%(-) בשנת 2016. שיעור גידול שנתי מצטבר של 0.1%(-) בשנים 2015-2019 יגדל ל- 6.9%(-). ההשפעה על הוצאות ה- IT של מדינות מערב אירופאיות אחרות לא תהיה משמעותית אם כי היא תהיה גדולה יותר לגבי מדינות החשופות יותר לחוב היווני דוגמת גרמניה, צרפת ואיטליה.

יחד עם זאת אי הודאות הכרוכה בעתיד ה- Eurozone וההשפעה השלילית על מידת האמון העסקי יגרמו לכך שהגידול של הוצאות ה- IT במערב אירופה בשנת 2016 יהיה 0.8% בלבד לעומת תחזית קודמת לגידול בשיעור של 1.6%.

התרחיש השני מדבר על כך שלפחות בטווח הקצר יוון תפגר מאחור במונחי הוצאות IT בהשוואה למדינות מערב אירופאיות בעיקר בשל צעדי מנע שייכפו על-ידי האיחוד האירופי על יוון. בתרחיש זה צפוייה ירידה של 7%(-) בהוצאות ה- IT היווניות בשנת 2015 וירידה בשיעור של 12%(-) בשנת 2016 עם שיעור גידול שנתי מצטבר של 4.8%(-) בשנים 2015-2019. בתרחיש זה לא צפוייה השפעה ישירה על הוצאות ה- IT של מדינות מערב אירופאיות אחרות: הוצאות ה- IT המערב אירופאיות במקרה זה ירדו בכ- 1%(-) (לעומת תחזית קודמת לגידול בשיעור של 1.6%) עם חזרה מהירה יחסית לרמות הגידול החזויות הקודמות.