חברת החשמל לישראל (חח”י): התקשרות עם ספק לתכנון, עיצוב, הקמה ותחזוקה של מרכז הדגמה לטכנולוגיות מתקדמות ובית חשמלי

הגוף המפרסם: חברת החשמל לישראל (חח”י)/אגף השיווק/חטיבת לקוחות ופיתוח עסקי

נושא המכרז: מכרז – התקשרות עם ספק לתכנון, עיצוב, הקמה ותחזוקה של מרכז הדגמה לטכנולוגיות מתקדמות ובית חשמלי

מס’ המכרז: 2013-304-127

תאריך פרסום: 24 במארס 2013

מועד אחרון: 8 במאי 2013

הערות: חברת החשמל לישראל בע”מ מבקשת לקבל הצעות לבחירת ספק לתכנון, עיצוב והקמה בפועל של מרכז הדגמה לטכנולוגיות מתקדמות ובית חשמלי.

במסגרת הפעילות להתייעלות אנרגטית שמבצעת חברת החשמל וכניסתה לתחום הרשת החכמה, החליטה החברה להקים מרכז הדגמה בו יוצגו טכנולוגיות רשת חכמה, טכנולוגיות מתקדמות נוספות ובית חשמלי אשר יכלול וידגים את רוב האלמנטים של בית חשמלי חכם ויעיל.

החברה פועלת בשנים האחרונות לחשיפת לקוחותיה למידע רב בנוגע לשימוש חסכוני ובטיחותי בחשמל. מאידך, בשום מקום בארץ (גם לא במרכזי המבקרים של החברה) אין מקום שבו מציגים מידע זה. קיים פער בין לקרוא על העצות והאביזרים השונים לבין לראות ולחוש אותם בפועל. נוסיף לזה את העובדה שהחשמל הוא מוצר קשה להבנה בשל תכונותיו: לא ניתן לראותו ולאגור אותו, תהליך ייצור מורכב שמחייב בטיחות מירבית, גורם אשר מגביר את ההתנגדויות מצד הלקוחות.

הבית החשמלי אמור להביא פתרון לבעיה זו. מרכז ההדגמה אשר יתוכנן לפי החוקים ותקנות ובהתאם להמלצות של שימוש מושכל בחשמל ימחיש וידגים לקהל היעד הלכה למעשה את מה שעד עתה קרא בפרסומים השונים שפורסמו מטעמה של החברה. במילים פשוטות: לקוח ביתי שקרא בעלון על דימרים ומפסקים כפולים ועד עתה אפילו לא ידע כיצד נראים מוצרים אלו, יוכל לאחר ביקור בבית החכם לרכוש ולהשתמש בסוג המסוים שמתאים לביתו.

הרשת החכמה היא רשת עתידית המושתתת על שילוב רשת החשמל עם מערכות תקשורת ומידע מתקדמות. מטרתה לשפר את התיאום בין הביקושים להיצע ולהגדיל את יעילותה, בטיחותה ואמינותה של רשת החשמל הארצית באמצעות מעבר מידע דו כיווני, בין יצרן החשמל לבין הצרכן. כמו גם שילוב מיזמי יצור אנרגיה ממקורות מתחדשים כגון שמש ורוח ברשת הארצית. באמצעות מנגנונים טכנולוגים שונים מאפשרת הרשת החכמה ניהול תצרוכת החשמל על ידי הצרכנים עצמם בתגובה לתנאי השוק, באופן שבו מופחתת צריכת החשמל בשעות צריכת שיא או בתגובה לתעריפים המוצעים על ידי היצרן כתמריץ. טכנולוגית הרשת החכמה תאפשר להגביר משמעותית את ייצור החשמל תוך שילוב מקורות אנרגיה בני קיימא באופן שיתרום לאיכות הסביבה.

במסגרת זו מתוכננת הקמת מרכז הדגמה לטכנולוגית רשת חכמה, אשר יאפשר לימוד והיערכות לקראת יישום הטכנולוגיה ברחבי הארץ. בהתאם לכך מבקשת החברה להתקשר עם ספק לצורך תכנון, עיצוב והקמה של מרכז להדגמת טכנולוגיות מתקדמות ובית חשמלי, באתר “חפציבה” של חברת החשמל.

מהות השירות הנדרש מהמציע: עיצוב, תכנון והקמה של מרכז ההדגמה באתר “חפציבה”, לרבות תחקיר מרכזים דומים, קונספט, תוכניות, הדמיות, זרימת קהל וסירקולציה (כולל המתחם מאזור החניה), תפעול שוטף ותחזוקה.

הגדרת מסרים : המסרים המפורטים במסמך זה הינם המסרים אשר חברת החשמל מבקשת להעביר במרכז ההדגמה בלבד לצורך המחשה של תהליכים וטכנולוגיות מתקדמות, לקהלי יעד שונים.

המסרים המרכזיים שיועברו במרכז ההדגמה:

מיצוב חברת החשמל כגורם מקצועי ואובייקטיבי, המספק ללקוחותיו כלים יישומיים להתייעלות אנרגטית, שימוש מושכל בחשמל ותשתית לאתגרים עתידיים ע”י טכנולוגיות מתקדמות; מוקד לייזום עיסקי: שיווק של מוצרים מתקדמים /שירותים של התייעלות אנרגטית; ‘בית חכם’: שימוש יעיל בחשמל, בטיחות בשימוש בחשמל בבית ובסביבתו; רשת חכמה: קידמה טכנולוגית, מכוונת לקוחות ושרות, התייעלות אנרגטית.

מסרים כלליים הרלוונטיים הן ל”בית החכם” והן לרשת החכמה: הצגת התועלת למשק הלאומי וללקוחות החברה; ההשפעה העתידית על איכות הסביבה ומיצוב חברת החשמל כחברה ירוקה; המחשה של שיטות ניהול לביקושים לחשמל ולהתייעלות אנרגטית; מיצוב חברת החשמל כחברה טכנולוגית מתקדמת עם דגש על הסתכלות ותכנון עתידי, תוך הדגשת העובדה שהחברה נחשבת כבר עתה בין החברות המובילות בעולם, טכנולוגית ותפעולית; ייזום עיסקי: חברת החשמל מקדמת פיתוח של מוצרים מתקדמים בנושאי רשת חכמה ובית חכם, המיועדים לשימוש עצמי של החברה ולשוק העולמי.

מסרים ייעודיים לרשת החכמה: מקסום היעילות של חברת החשמל כתוצאה מהמידע והשליטה המלאה על תהליך היצור, החלוקה, ההולכה וההספקה; פלטפורמה לפיתוחים וניסויים ובסיס למיזמים עם חברות נוספות; שיפור איכות הסביבה באמצעות ניהול אנרגיות מתחדשות ושילוב מקורות האנרגיה ברשת החשמל; הבטחת אמינות, עמידות ושרידות המערכת;

דגשים לקהל הרחב: חשיפה למושג הרשת החכמה, יתרונות (זיהוי וטיפול תקלות, חיסכון כלכלי, השוואה לצרכנים אחרים, שימוש במוצרים מתקדמים); הצגת הדרישות בפועל מלקוח הקצה, הגברת מחוייבות ושיתוף פעולה.

דגשים לאנשי מקצוע:

חשיפה למבנה ויכולות הרשת החכמה; דגש על יכולת ההתממשקות לרשת החכמה עם מוצרים ואפליקציות.

דגשים לגורמי ממשל: הצגת היכולת למימוש פרוייקט בהיקף ארצי; הצגת יכולות טכנולוגיות עתידיות; הצגת היתרונות לכלל בעלי עניין ביישום רשת חכמה (ממשלה, לקוחות, איכות סביבה וחברת החשמל).

מסרים ייעודיים ל”בית החכם”: הגברת המודעות לצריכת אנרגיה יעילה ובטוחה; שינוי הרגלי צריכה לשימוש יעיל בחשמל, המסייע בשמירה על הסביבה וחיסכון בכסף; פירוט השיטות לצריכה יעילה וחסכונית: חיסכון (מכשירים יעילים, כיבוי אור ,טיימר לדוד); ניהול/הסטת עומסים (תעו”ז) במכשירי חשמל ; צמצום שימוש בשעות השיא – הפחתת הביקוש ושמירה על הסביבה (כתוצאה מאי הפעלת מערכות הספקה); התייעלות ע”י מעבר לשימוש במכשירי חשמל בשעות השפל.

רשת חכמה – פירוט יתרונות ברמה הלאומית: הרשת החכמה מהווה מהפכה בשוק החשמל שדומה בהשלכותיה למהפכת התקשורת שהעולם המערבי עובר בשנים האחרונות. החדרת אמצעי יצור ירוקים (בשל השינוי המתמיד של היצור, בהתאם לתנאים לא נשלטים של אמצעי יצור אלה- רוח, שמש וכו’, רק רשת חכמה יכולה לתמוך בשילוב יעיל של אמצעים אלה) ושיפור באיכות הסביבה; ניהול טעינת רכב חכם (דוגמא עתידית– יגיעו אלפי אנשים ליד אליהו למשחק וכולם רוצים לטעון את הרכב שלהם, שימוש במצברי הרכבים החשמליים כאמצעי אגירת אנרגיה בו ניתן להשתמש במקרה של תקלה מהותית ברשת); זיהוי איבודים בחשמל ושימוש חורג ושימוש בלתי חוקי (גניבת חשמל); תחזוקה ע”פ נתוני אמת – תחזוקה מונעת חכמה. היום התחזוקה מתבצעת בזמנים קבועים מראש ללא תלות במצב בפועל של האלמנטים הדורשים תחזוקה. ברשת החכמה מתבצע ניטור שוטף של אמצעי היצור וההולכה, והתחזוקה מתבצעת ע”פ צורך ואיתור תקלות לפני התרחשותן; צמצום איבודי חשמל – ניטור אספקת החשמל עפ”י בית תאפשר לחברת החשמל לשלוט בעוצמת הזרם המסופק ברמה של קוים בודדים (כיום מסופק בנקודת היציאה זרם גבוהה יחסית כדי לוודא שתהיה הספקה של עד 215V לכל הבתים, כולל המרוחקים).