חברי פרלמנט אירופים תוקפים את מלטה על כך שהיא מוכרת ‘דרכוני זהב’ שלה למנהלים בחברות רוגלה ובמיוחד אלה הפועלות באיחוד האירופי דוגמת NSO הישראלית

15:52 11.11.2022

קטגוריות: כללי

תגים: ,

מלטה היא המדינה האחרונה מקרב חברות האיחוד האירופי המספקת אזרחות לאנשים עשירים ממדינות שלישיות (לאחר שבולגריה וקפריסין הפסיקו לעשות זאת בעקבות לחצים של הגופים האירופאים).

עתה, חברי פרלמנט אירופים תוקפים את מלטה על כך שהיא מוכרת דרכונים שלה [golden passports] למנהלים בחברות רוגלה ובמיוחד אלה הפועלות באיחוד האירופי דוגמת NSO Group הישראלית. למרות לחצים כבדים מצד בריסל, ממשלת מלטה אינה מתכוונת, בשלב זה, לוותר על המשך יישום הפרקטיקה הזו [המכונה passports-for-cash programme].

חברת הפרלמנט האירופי Sophie in ‘t Veld  אומרת כי שלוש מדינות בעיקר נוהגות בצורה בעייתית: מדינה אחת היא היעד המועדף לפעילויות פיננסיות [לוקסמבורג]; מדינה שנייה היא המרכז לסחר בינלאומי [קפריסין]; מדינה שלישית מספקת ‘דרכוני זהב’ תמורת תשלום למנהלים של חברות רוגלה [מלטה]. בפעילויותיהן יש משום הגברת הנפיצות של רוגלה ביבשת, לטענתה.

היא נקבה בשמו של אדם רוסי-ישראלי אנטולי חורגין [הבעלים של חברת Ability Inc] שלדבריה קשור לחברת NSO Group הישראלית ולפיתוח של Pegasus. הוא רכש את האזרחות המלטזית ולאחר מכן הוא הואשם בעבירות של הונאה, הברחה והלבנת כספים בישראל וכן הונאת משקיעים בארה”ב, לכאורה.

היא הדגישה כי כל אלה מטילים צל כבד על הליך הבדיקה [diligence procedure] מצד השלטונות המלטזיים לגבי זרים שמבקשים לרכוש אזרחות שלה. עוד ציינה כי התברר שהוא שהה במלטה פחות מ- 20 יום לעומת הדרישה הרשמית לשהות שנתית של 180 יום.

התוכנית של מכירת אזרחות לאזרחים זרים מניבה לכאורה הכנסות לקופת המדינה אולם ככל הנראה שההכנסות הללו יקטנו בשנת 2023. בשנה הבאה יקטנו ההכנסות ב- 40 מיליון אירו בהשוואה להכנסות הללו בשנת 2021. לא ברורה הסיבה לירידה הצפוייה בהכנסות ויש מי שמעריכים שהדבר יקרה בעקבות קיטון בבקשות מצד אזרחים רוסיים המוגבלים כיום יותר בתנועותיהם בשל המלחמה באוקראינה.