זהירות: הולכי רגל (שעיניהם נעוצות במכשיר הסמרטפון שלהם) לפניך!

הולכי רגל שעיניהם נעוצות במכשיר הטלפון החכם שלהם בעודם הולכים ברחוב מהווים סכנה רצינית לתנועת כלי הרכב בערים באירופה.

כך קובע מחקר חדש שפורסם ב- 8 באפריל 2016 ע”י DEKRA, קבוצת מחקר בנושא תאונות דרכים הממוקמת בעיר שטוטגרט בגרמניה. המחקר בוצע עפ”י ניתוח התנהגות של 14,000 הולכי רגל בשש בירות באירופה.

מהמחקר עולה כי כאחד מכל שישה הולכי רגל “מהופנט” למכשיר הסלולרי שלו בעודו חוצה את הכביש.

מרבית הולכי הרגל שנצפו כך שלחו/קיבלו מסרוני טקסט והאחרים האזינו למוסיקה באמצעות אוזניות, ביצעו שיחות קוליות או שדיברו ובה בעת גם שלחו מסרוני טקסט.

העיר “המצטיינת” בהתנהגות זו של Smartphone zombies [או הכינוי ,”smombie”, המלה שנבחרה לפופולרית ביותר בגרמניה לשנת 2015 לתיאור תופעה זו או כינוי נוסף: pedtextrians] היא שטוקהולם בירת שבדיה עם 23.55% מכלל הולכי הדרך שהסמרטפונים שלהם הסיטו את דעתם מהתנועה של כלי הרכב שלפניהם.

לעומתה אמסטרדם שבהולנד  מובילה עם השיעור הנמוך ביותר של 8.29%. ברלין בירת גרמניה נמצאת באמצע עם 14.9%.

הממוצע לשש הערים הללו הוא שיעור של 16.9%.

עפ”י נתונים רשמיים של ה- Federal Statistics Office בגרמניה, אחת מכל עשר תאונות דרכים קטלניות במדינה נגרמת בשל התנהגות של הולכי רגל המעורבים בה. כמחצית מכלל המקרים הללו היא של הולכי רגל שלא הקדישו תשומת-לב למכוניות הנוסעות.

עורכי המחקר מספרים על מקרה קיצוני (אם כי היו מקרים די דומים נוספים) בו נערה צעירה נעמדה באמצע הכביש בשטוקהולם, הוציאה את הסמרטפון שלה והחלה לשלוח מסרון טקסט מבלי שהיא שמה כלל לב לתנועה שבכביש. רק צפירות של נהג אוטובוס החזירו אותה למציאות וגרמו לה לעלות על המדרכה.

בסוף חודש מארס 2016 דווח כי המחוקקת Pamela Lampitt הציעה למדינת ניו ג’רזי בה היא פועלת הצעת חוק האוסרת שימוש בטלפון הנייד תוך כדי הליכה ברחוב כשהסנקציה היא קנס של 50 דולרים או מאסר של 15 ימים.

אוסטריה: קריאה לאסור שימוש בסלולר ע”י הולכי רגל כשהם חוצים את הכביש

פסיכולוג ומומחה תעבורה אוסטרי  Dr Gregor Bartl אומר כי אותם חוקים שחלים על נהגים ורוכבי רכב דו-גלגלי באשר לשימוש מקביל בטלפון הסלולרי שלהם חייבים לחול גם על הולכי רגל.

הוא ציין כי לדעתו הולכי רגל רבים מקשיבים למוסיקה או שולחים מסרוני טקסט יורדים לכביש מבלי לשים לב למתרחש סביבם ולסכנות הכרוכות בשימוש בסלולר בעת היותם בכביש.

לדבריו התנהגות מסוכנת זו הופכת להרגל כאשר הולכי הרגל עושים זאת פעם, פעמיים או עשר פעמים ולא קורה דבר.

ד”ר גריגור ברטל הדגיש כי בארצות הברית כבר הפכו המושגים ‘Digital Deadwalkers’ ו- ‘distracted walking’ לשכיחים.

הרשויות בוינה הבירה הביעו ספיקות לגבי חוק כזה ותהו: “מה ייעשה לגבי הסחת הדעת הבאה? האם אסור גם ללכת ולדבר בן מישהו/י לצידך בעודך הולך/ת ומתבונן/ת בחלון ראווה תוך כדי?”.